فارس نیوز
1401/11/30
17:07
رشد ارزش معاملات خرد پس از یک هفته افت بازار سرمایه

ارزش معاملات خرد سهام امروز پس از یک هفته، رشد کرد و با افزایش ۲۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل، به رقم ۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از یک هفته افت، بالاخره در آخرین روز بهمن ماه با رشد همراه شد تا بخشی از نگرانی‌ها بابت شکسته شدن آخرین حمایت در کانال ۱.۵ میلیون واحدی برطرف شود.


حمایت از شاخص کل در محدود یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی در صورتی که شکسته می‌شد، شاخص به کانال پایین تر سقوط می‌کرد و رکود موجود در بورس نیز عمیق تر می‌شد.


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تا زمانی که تکلیف بودجه ۱۴۰۲ مشخص نشود، بازار در همین روند نوسانی ادامه مسیر خواهد داد. علاوه بر این در دو هفته آتی شرکت‌ها گزارش‌های مالی بهمن را منتشر خواهند کرد که این مساله نیز می‌تواند در تغییر روند بازار سرمایه مهم باشد.


* بازار سرمایه مستعد رشد بالایی است


علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بازار سرمایه با بحران بی اعتمادی مواجه است و تصمیمات خلق الساعه برخی نهادهای بیرونی این مساله را تشدید کرده است.


وی ادامه داد: وجود ابهامات متعدد در حوزه های مختلف از یک سو و انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها که افزایش هزینه‌ها و کاهش چشمگیر حاشیه سود در آن جلب توجه می‌کرد، از سوی دیگر، موجب شد تا بازار شروع به اصلاح کرده و در نهایت بازدهی بازار از ابتدای سال به محدوده ۱۲ درصد برسد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌‌رسد اکنون بازار سهام دارای بیشترین پتانسیل برای کسب بازدهی در میان سایر بازارها باشد و مقایسه قیمت‌ها در سایر بازارها نشان ‌دهنده آن است که بورس مستعد رشد بسیار بالایی است.


* شاخص‌های بورس بالاخره رشد کردند


در پایان معاملات امروز بورس شاخص کل با افزایش ۸ هزار و ۵۷۰ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۳۶۶ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۵۶ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با رشد هزار و ۹۴۰ واحدی در رقم ۴۷۶ هزار و ۷۱۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۴۱ صدم درصد بود. همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۱۲۹ واحدی در سطح ۲۰ هزار و ۴۲ واحد قرار گرفت.


* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۳ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۵۲ میلیارد تومان بود که ۲۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد سهام نیز پس از یک هفته رشد کرد و با افزایش ۲۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس ۳۱ درصد بوده است.


* ادامه خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نوزدهمین روز متوالی منفی بود و ۱۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وساخت (شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و خزامیا (زامیاد) اختصاص داشت. در سوی دیگر، فولاد (فولاد مبارکه) پس از اعلام تائید افزایش سرمایه، بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و نمادهای ذوب (ذوب آهن اصفهان) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) در رتبه‌های بعدی بودند.


*رشد قیمت ۵۱ درصد نمادهای بورسی


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۳۳۳ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۱۷ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۵۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در پایان معاملات یکشنبه، ۳۵ نماد صف خرید داشتند و ۱۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات به ۱۹۲ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز در زمان بسته شدن معاملات ۵۵ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نمادهای زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد غدانه (پنبه و دانه های روغنی خراسان)، پدرخش (درخشان تهران) و فلامی (لامیران) اختصاص داشت.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0