همفکران
1401/05/14
21:57
جریان نقدینگی: تداوم خروج پول خرد از بازار برای یازدهمین هفته پیاپی؛

بازار یک هفته دیگر را با تراز منفی پول خرد سپری کرد. در هفته دوم مرداد شاهد خروج ۱،۴ همت نقدینگی حقیقی از بازار بودیم که نسبت به هفته قبل تنها ۴ درصد کمتر بود. این یازدهمین هفته متوالی است که ...

کدام صنایع و شرکتها بیشترین خروج پول حقیقی را متحمل شدند؟ کدامیک با بیشترین اقبال از سوی حقیقیها همراه شدند؟


بازار یک هفته دیگر را با تراز منفی پول خرد سپری کرد. در هفته دوم مرداد شاهد خروج ۱،۴ همت نقدینگی حقیقی از بازار بودیم که نسبت به هفته قبل تنها ۴ درصد کمتر بود. این یازدهمین هفته متوالی است که حقیقیها پول از بازار خارج می کنند. از ابتدای سال جاری تا کنون آن ها بیش از ۱۸،۲ همت از سهام خود را نقد کرده و منابع آن را از بازار بیرون بردند. این مبلغ نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل حدود ۸ درصد افزایش یافته است.


صنایع و شرکتها با بیشترین خروج پول حقیقی


از هشتم تا ۱۲ مرداد ماه صنایع سرمایه گذاریها، محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و بانکها و موسسات اعتباری متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند. صنایع خودرو و ساخت قطعات، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، استخراج کانه های فلزی و بیمه و صندوق بازنشستگی در رتبه های بعدی بیشترین خروج پول حقیقی قرار گرفتند.


حقیقیها ۸ هفته متوالی است که از صنعت سرمایه گذاریها پول خارج می کنند. این هفته شدت خروج پول خرد نسبت به هفته قبل ۲۵ درصد بیشتر هم شد و تراز سالانه این صنعت را تا پایان هفته دوم مرداد به منفی ۱،۱ همت رساند. در دوره مشابه سال قبل نیز شاهد خروج ۸۳۴ میلیارد تومان از پولهای خرد بازار از این صنعت بودیم.


صنعت محصولات شیمیایی در هفته جاری عنوان دومین صنعت با بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را به خود اختصاص داد. این هفته شدت خروج پول خرد از سهم های شیمیایی ۱۱۰ درصد بیشتر از هفته قبل بود. آنها برای هفتمین هفته پیاپی است که اقدام به نقد کردن سهام خود در این صنعت می کنند. حقیقیها از اول امسال تا کنون بیش از ۱،۵ هزار میلیارد تومان از این صنعت بیرون بردند. این مبلغ تقریبا سه و نیم برابر پولی است که در مدت زمان مشابه سال قبل از صنعت محصولات شیمیایی خارج شده بود.


فرآورده های نفتی برخلاف پتانسیل هایی که در بازار سرمایه دارند دوازده هفته متوالی است که از چشم حقیقیهای بازار افتاده اندو آنها در این مدت جمعا حدود ۲،۲ همت نقدینگی از این صنعت بیرون کشیدند. حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل تراز پول خرد این صنعت منفی ۱،۳ همت بود. افزون بر اینکه شدت خروج پول خرد از این صنعت نسبت به هفته قبل ۵۹ درصد بیشتر شده است.


از بین شرکتها شبندر، شپنا، خگستر، شستا، شتران، تفارس و مبین و از بین صندوقها کمند و پالایش عمده ترین خروج پولهای خرد را رقم زدند.


صنایع و شرکتها با بیشترین ورود پول حقیقی


این هفته نیز مانند هفته های قبل صنعت صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بازار بیشترین نقدینگی حقیقی را به سمت خود جذب کرد. اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در رتبه دوم و صنعت سایر محصولات کانی غیرفلزی در رتبه سوم قرار گرفت. صنایع استخراج زغال سنگ و فعالیتهای هنری، سرگرمی و خلاقانه نیز در جایگاه های بعدی بیشترین جذب پول خرد نشستند.


صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله این هفته با ورود ۳۲۸ میلیارد تومان از سرمایه های خرد در صدر بیشترین جذب نقدینگی قرار گرفتند. با وجود اینکه حجم منابع وارد شده به این صندوفها در هفته جاری نسبت به هفته اول مرداد ۴۶ درصد کاهش داشت اما تراز پول خرد این صنعت برای هفتمین هفته متوالی مثبت مانده است. حقیقیها در حالی از اول امسال تا کنون بیش از ۱،۸ همت نقدینگی به این صنعت تزریق کردند که در مدت زمان مشابه سال گذشته بیش از ۱،۵ همت پول از این صنعت بیرون برده بودند.


صنعت سایر محصولات کانی غیرفلزی که در سه هفته گذشته بصورت پیاپی با تراز منفی پول خرد مواجه بود این هفته از حدود ۳،۵ میلیارد تومان از سرمایه های خرد میزبانی کرد تا پس از اوراق تسه به سومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد بدل شود. این صنعت که از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۶۲۷ میلیارد تومان از سرمایه های خرد را به خود جذب کرده در مدت زمان مشابه سال قبل با تراز منفی ۱۰ میلیارد تومان مواجه شده بود.


از بین شرکتها شراز و فولاد و از میان صندوقها همای، آوند، کیان، اعتماد، سپیدما، کارا، طلا و کامیاب بیشترین جذب نقدینگی حقیقی را رقم زدند.












انتهای خبر

0
0