بااقتصاد
1400/01/16
16:15
رفتار نوسانی شاخص بورس در واکنش به نشست برجامی فردا/ رشد قیمت نمادهای سیمانی متاثر از افزایش ۳۵درصدی نرخ سیمان

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۶ فروردین رفتار نوسانی و رنج‌کشی شاخص کل در معاملات امروز را می‌توان متاثر از عوامل و خبرهای متعدد اقتصادی و سیاسی مربوط دانست. مهم‌ترین خبر سیاسی که بر بازارهای مالی تاثیر گذاشت، نشست برجامی فرداست که در وین برگزار می‌شود و از آن به‌عنوان پیش‌مذاکرات برجام یاد می‌کنند.

تقویت تقاضا و خرید در بازار منفی


به گزارش بااقتصاد، شاخص کل بورس تهران امروز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه، با ۶۷۳۳ واحد ریزش، روی رقم یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحدی بسته شد، هرچند تقویت تقاضا و رشد خرید سهام در اواخر نیمه نخست بازار، ارزش معاملات را نسبت به روز گذشته بهبود داد اما بازار سهام در نگاه کلی، باز هم منفی آغاز شد و روی فرکانس منفی به پایان رسید.


ثبت رکورد ارزش معاملات برای فروش اوراق دولتی


یکی دیگر از مولفه‌های معاملات امروز بازار سهام، اختصاص ۹۰ درصد از ارزش معاملات بازار به فروش اوراق دولتی درآمد ثابت بود که به بالاترین میزان در ۵ سال گذشته رسید و رکوردشکنی کرد.


رشد قیمت سیمان و سیمانی‌های بورس


در همین‌حال، انتشار خبر افزایش ۳۵درصدی نرخ سیمان نیز تقاضا برای خرید سهم‌های سیمانی‌ها را بالا برد و بیش‌تر نمادهای این گروه مانند سمازن، سدشت، سشرق، سخوز، سیتا و سبزوا را با رشد قیمت مواجه کرد.


بپاس، پاس‌دار شاخص کل فرابورس!


مشخصه بارز دیگر معاملات امروز در بازار سهام به فرابورس مربوط بود که نماد شاخص‌ساز بپاس از گروه بیمه‌ای‌ها، با افزایش ۵۰ واحدی، توانست به تنهایی شاخص فرابورس را ارتقا دهد و به رقم ۱۷ هزار و ۹۱۹ واحد برساند.


تاثیر رشد دلار در تقویت تقاضای بازار


برخی از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه، تقویت نسبی تقاضا در بازار منفی امروز را متاثر از رشد قیمت دلار می‌دانند. نرخ دلار که در نخستین روز هفته نزول کرده بود، روز گذشته دوباره صعودی شد و کانال ۲۵ هزار تومانی را پس گرفت.


ص ف‌های فروش بی‌انتهای سهام


در جریان معاملات امروز، حدود ۹۰ درصد از نمادها روی مدار منفی معامله شدند و بیش از ۷۰ درصد نمادهای منفی نیز در صف‌های فروش با ارزش بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان ایستادند. در همین‌حال، تنها ۳درصد از نمادهای معامله شده امروز در صف خرید قرار گرفتند که ارزش این صف‌ها هم از ۱۶۰ میلیارد تومان فراتر نرفت.


بی‌تمایلی خریداران به سهم خودرویی‌ها


به‌رغم پیش‌بینی روز گذشته و احتمال استقبال از سهم‌های خودروسازان که دیروز خبر افزایش نرخ در بهار ۱۴۰۰ منتشر شد، همچنین انتشار گزارش خوب ۳ ماهه برخی از این شرکت‌ها، خریداران تمایلی به خرید نشان ندادند و صف‌های فروش خودرویی‌ها تداوم یافت.


کام سهامداران قصفها شیرین از افزایش نرخ دستمزدها


در میان خبرهای افزایش قیمت محصولات، امروز نرخ دستمزد تصفیه شکر خام هم از سوی سازمان حمایت، افزایش نرخ گرفت و از مبلغ ۲۱۷ به ۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم رسید. این افزایش نرخ دستمزدها، به کام صنایع قند و شکر حاضر در بورس به‌ویژه قصفها، شیرین خواهد شد و باید تاثیر آن را روی این نمادها در معاملات فردا مشاهده کرد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰


به‌این‌ترتیب، مجموع ارزش معاملات بازار سهام امروز، به بیش از ۴۱ هزار میلیارد تومان با محاسبه فروش اوراق دولتی، رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران با ۴.۱ هزار میلیارد تومان سهم، بیش از ۴.۱ هزار میلیارد تومان بود و فرابورس نیز با جابجایی ۱.۱ میلیارد تومان سهم، حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان(با فروش اوراق دولتی) را ثبت کرد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۶۲,۷۴۵.۴۱ (۶۷۳۳.۳۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۸.۹۷۴.۸۶ (۹۴۵.۸۳-)


ارزش معاملات: ۴,۱۳۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۹۱۹.۷۵ (۱۲.۱۸افزایش)


ارزش معاملات: ۳۶,۰۷۷میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: زاگرس، شگویا و وهور


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0