فارس نیوز
1401/09/28
16:29
راز ماندگاری بازار سهام در کانال ۱.۵ میلیون واحدی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس از قیمت ارز عقب ‌مانده و رشد شاخص تا یک ‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد چندان رشد چشم ‌گیری نبوده است.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی امروز معاملات خود را به پایان برد که هیچ یک از نیروهای بازار نتوانستند، بر یکدیگر برتری پیدا کنند و همین مسال باعث شد تا شاخص کل بورس در جا بزند.


در جریان معاملات روز قبل در بازار سهام شاخص کل با رشد ۳۰ هزار و ۳۰۸ واحدی همراه شد و به کانال ۱.۵ میلیون واحد رسید، همین موضوع باعث شد که ادامه دار بودن یا ابقای شاخص کل در این کانال مهمترین سوالی باشد که سهامداران با آن روبرو بودند.


بازگشت شاخص به یک کانال پایین تر، می توانست باعث افت شاخص تا نزدیکترین حمایت کف سازی شده، شود. رشد شاخص کل و افت شاخص کل هم‌وزن برخلاف روند هفته‌های گذشته نشان می‌دهد، سهم‌های کوچک بازار این روزها در حال ضربه خوردن از ناحیه شاخص سازها هستند.


رشد معاملات هیجانی و فروش سهام شرکت های کوچک برای خرید نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار سهام، نشان می‌دهد، هنوز تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی جای خود را میان اهالی بازار سرمایه پیدا نکرده‌اند.


* بورس از نرخ ارز عقب مانده است


رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزایش قیمت دلار باعث شده است تا سرمایه‌گذاران به سمت نمادهای دلاری حرکت کنند و قیمت سهام این شرکت‌ها نیز در روزهای گذشته رشد قابل توجهی داشته است.


وی ادامه داد: حمایت حقوقی ها از سهام بزرگ بورس در روزهای گذشته، سهامداران حقیقی را مجبور به خرید این سهام طی روزهای گذشته کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: باوجود ورود شاخص به کانال یک ‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، ارزش دلاری بازار سرمایه به کمترین میزان خود یعنی ۱۷۵ میلیارد دلار رسیده است؛ یعنی یک تناقض آشکار در رابطه با ارزش دلاری و شاخص کل وجود دارد. به هر حال بورس از قیمت ارز عقب ‌مانده و رشد شاخص تا یک ‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد چندان رشد چشم ‌گیری نبوده است.


* شاخص‌سازها برنده تقابل با کوچک‌های بورس


در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۶۶۶ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار و ۹۰۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۴ صدم درصد بوده است.


اما شاخص کل هموزن بورس با کاهش ۶۵۶ واحدی در سطح ۴۴۳ هزار و ۳۰۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۱۵ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۵۲ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۷۵ واحد قرار گرفت.


* رشد ارزش معاملات بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۱۵ هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۰۵ هزار و ۱۶ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۳ صدم درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۶ هزار و ۷۶ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۳ درصد بوده است.


* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


در مجموع معاملات دوشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۰۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو)، خساپا (شرکت سایپا) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت و در سوی دیگر نمادهای پارس (پتروشیمی پارس)، وسدید (شرکت صنعتی سدید) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین ورود پول را داشتند.


* افت صف‌های خرید بازار سهام


در جریان معاملات امروز، ۴۳ درصد نمادها با رشد قیمت و ۵۷ درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در معاملات روز دوشنبه، ۹۵ نماد صف خرید داشتند و ۳۲ نماد با صف فروش مواجه شدند.


مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۵ درصدی به ۲۱۹ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۲۹ درصد افزایش یافت و ۲۸۷ میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم ۱۴۵ میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.


در پایان معاملات نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران)، پارس (شرکت پتروشیمی پارس) و خفنر (شرکت فنرسازی خاور) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک)، وملی (گروه صنعتی ملی (هلدینگ)) و انرژی۲ (فعالان بورس انرژی) بیشترین صف فروش بازار را داشتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0