مبین تحلیل
1400/02/24
17:35
📌#گزارش_هفتگی ❇️گزارش کامل اتفاقات موثر بر بازار سرمایه دقیقاً سه ماه پیش و در تاریخ 25 بهمن ماه بود که دامنه نوسان نامتقارن در جهت حمایت از با...

📌#گزارش_هفتگی



❇️گزارش کامل اتفاقات موثر بر بازار سرمایه



دقیقا سه ماه پیش و در تاریخ ۲۵ بهمن ماه بود که دامنه نوسان نامتقارن در جهت حمایت از بازار اجرایی شد و شاخص کل طی این مدت ۶٪ کاهش داشت. اگر این تغییر اعمال نمی شد شاید با کاهش بیشتری در رقم شاخص کل مواجه می شدیم ولی با افزایش حجم معاملات و سهولت تصمیم خریداران و فروشندگان سهام، بازگشت معقولانه تری برای بازار می توانستیم متصور باشیم. چرا که در با صف فروش های پیاپی در بازه منفی ۲٪ نه خریدار واقعی سهام اقبالی برای خرید از صف فروشی داشت که در روزهای بعدی هم تکرار می شد و نه فروشنده واقعی در این حجم از معاملات قادر به خروج از سهم بود و در روزهایی هم که بازار مثبت بود به دلیل نسبت ۳ برابری دامنه مثبت به منفی طمع فروشنده برای یک روز مثبت دیگر به کاهش فروش ها منجر می شد. هرچند میانگین خروج نقدینگی (روزانه) درطی این ۶۰ روز کاری روزانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ اما امیدها به ده گانه حمایتی سازمان بورس است که باید به مرور منتظر اجرای این بندهای حمایتی باشیم.



از روز شنبه دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵٪ برگشته و حجم مبنا هم طبق مصوبه جدید اجرایی خواهد شد که باید دید رفتار بازار در هفته آینده و برگشت دامنه نوسان به چه صورت خواهد بود. اجرایی شدن معاملات اوراق تبعی در نمادهای شاخص ساز در هفته جاری منجر به رشد ۱٪ شاخص کل در برابر کاهش ۱٪ شاخص کل هموزن شد که البته رشد نرخ ارز و تثبیت قیمت کامودیتی ها و محصولات پتروشیمی هم در این اتفاق بی تاثیر نبود. برای هفته پیش رو دو عامل بیشترین تاثیر را در ادامه روند هفته گذشته دارند و می توانند فاصله بازدهی شاخص کل از هموزن را افزایش دهند (رشد سهام بزرگ و تداوم روند منفی در نمادهای کوچک بازار)؛ یکی ترافیک گزارش های ارسالی سالانه (حسابرسی نشده) که در صنایع صادرات محور که اتفاقا شاخص ساز هم هستند بهترین گزارش ها و کمترین نسبت های P/E یکساله (TTM) را خواهیم داشت و دیگری اعلام دعوت به مجامع که باز هم در صنایع بزرگ سابقه درصد تقسیم سودهای نسبتا بیشتری هستیم که در این بازه زمانی برای سهامداران با دید کوتاه مدت جذابیت خواهد داشت. با توجه به نرخ فروش محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا و همچنین تثبیت در رشد نرخ های جهانی، جذابیت سهام کامودیتی محور و شاخص ساز با پیش بینی گزارش های خوب اردیبهشت ماه و حتی خرداد (فروش های سلف) همچنان برقرار خواهد بود.



مهمترین اطلاعیه کدال از جنبه تضییع حقوق سهامداران خرد به افشای اطلاعات وبملت برمی گشت که با لحاظ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در شناسایی سود تسعیر دارایی های ارزی به کاهش بیش از ۸۰٪ سود واقعی در این بخش رسید. همچنین افشای اطلاعات خاور در خصوص سود غیرعملیاتی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی از محل فروش سهام زیرمجموعه و بازگشایی منفی ۱۴٪ نماد و از طرف دیگر افشای اطلاعات وتوکا در خصوص درآمد سرمایه گذاری ناشی از زیرمجموعه غیربورسی (فولاد تازار) که بازهم منجر به بازگشایی نماد در صف فروش شد نشانه هایی از عدم اعتماد به کلیت بازار سرمایه است. اما در این هفته ها شاهد ارسال گزارش های سالانه هستیم که بهترین گزارش های این هفته ( با بیشترین درصد رشد سود خالص) مربوط به نمادهای شکبیر ۱۰۴۱٪ ملت ۵۷۳٪ فجر ۵۴۳٪ بپاس ۳۳۲ رافزا ۳۲۳٪ سرمد ۳۲۲٪ و فولای ۳۱۲٪ بودند که البته در این بین بیشترین رشد درآمدی مربوط به رافزا با ۲۲۵٪ بوده است. ارزنده ترین نمادهای بنیادی (کمترین نسبت P/E) با بیشترین رشد سودآوری هم مربوط به فجر ۵۴۳٪ و کچاد ۲۴۳٪ و ارفع ۲۳۰٪ و آریا ۱۶۳٪ بوده است.



نفت با برگشت به کانال ۶۶ دلاری هفته بدون نوسانی را پشت سر گذاشت ولی محصولات پتروشیمی در بیشتر گریدها کاهش قیمت هفتگی داشتند. در مجموعه الفین ها و محصولات پلیمری قیمت ها پس از افزایشی که در هفته های ابتدایی سال جدید داشتند با کاهش قیمتی در دو هفته اخیر به نرخ های ریالی اوایل اسفند ماه رسیده اند و تقریبا برگشت قیمتی ۱۰٪‌را تجریبه کردند. در این بین روغن پایه (محصول اصلی شسپا) با رشد قیمتی ۲۰٪ در ۷۰ روز گذشته در بورس کالا که متاثر از قیمت های جهانی است نشان داده که برای یک گزارش ماهانه چشم نواز آماده است. البته لوبکات به عنوان ماده اولیه اصلی روانکارها نیز در همین بازه زمانی رشد قیمتی ۱۰٪ را تجربه کرده است. اوره هم دیگر محصولی بود که در بورس کالا رشد قیمتی ۲۰٪ را از ابتدای سال تجربه کرده است و با توجه به حجم بیش تر فروش داخلی در نمادهای خراسان و کرماشا باید شاهد گزارش های ماهانه و فصلی خوبی در این دو نماد و سپس شیراز و شپدیس باشیم.

انتهای خبر

0
0