بااقتصاد
1400/08/11
14:56
صعود ۱۴ هزار واحدی شاخص کل متاثر از تصمیم‌های دولت برای بورس یا کف‌سابی سهم‌ها؟/ طرح تحقیق و تفحص و روند جدید ارزیابی عملکرد در بازار سرمایه

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۱۱ ابان ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران درحالی‌که طی ۴۸ ساعت گذشته، به‌شدت مورد توجه دولتمردان و مجلس‌نشینان قرار گرفته است، دومین روز صعودی هفته را پشت سر گذاشتند. شاخص کل بورس با ثبت ۱۴۶۸۰ واحد سبزرنگ به کانال یکمیلیون و ۳۷۶ هزار واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز در هم‌سویی دیگر، ۳۵۲۳ واحد رشد کرد تا در جایگاه ۳۶۶ هزار و ۶۲۷ واحدی قرار گیرد. ۱۴۱ واحد مثبت نیز برای شاخص کل فرابورس رقم خورد و این شاخص را به ارتفاع ۱۹ هزار و ۵۴۲ واحدی رساند. درهمین‌حال، نمایندگان مجلس از آغاز طرح تحقیق و تفحص از بورس خبر دادند.

همسویی شاخص‌های بورس تهران در سبزپوشی


به گزارش بااقتصاد، معاملات امروز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه در بازارهای سهام تهران، در امتداد روند مثبت دیروز حرکت کرد و نمای پایانی تابلوهای بورس، رنگ سبز غالب بود. با سبزپوشی تمامی شاخص‌های بورس‌های تهران امروز هم فولاد صدرنشین شاخص‌سازان لقب گرفت و در کنار کگل، شبندر، شپدیس، فملی، شپنا و خودرو بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص اعمال کردند. نمادهای آریا، فرابورس، غصینو، شگویا، ذوب و دماوند هم برای فرابورس نقش‌آفرینی شاخص‌سازان اصلی را ایفا کردند.


پرتراکنش‌های بورس و فرابورس


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی مثبت در بورس تهران به نمادهای شبندر، فولاد، فسبزوار و شپنا اختصاص یافت درحالی‌که برکت، کدما و کیمیاتک بالاترین میزان تراکنش منفی را به نام خود ثبت کردند. نمادهای پرتراکنش در بازار فرابورس، به نام فجهان، فرابورس، مدیریت، توسن، غگیلا، وهامون و آریا ثبت شد که همگی در مدار مثبت بودند.


افزایش بیش از ۳ درصدی قیمت ۱۹۶ نماد شرکتی


معامله‌گران سهام امروز، طی دادوستدهای بیش‌تر مثبت، روی ۶۱۶ نماد شرکتی نقل و انتقال سهم انجام دادند که برای ۱۹۶ نماد افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۸۹ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی ثبت شد.


مجلس هم دست به‌کار بازار سهام شد


پس از اعلام برنامه‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه، امروز مجلس‌نشینان هم در همین‌راستا اقداماتی انجام دادند. طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس در بهارستان دوباره کلید خورد و نمایندگان مجلس با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کردند. بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز ( سه شنبه ۱۱آبان ) قوه مقننه، با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار با ۱۷۴رای موافق، ۸رای مخالف، ۸رای ممتنع از مجموع ۲۱۶نماینده حاضر در جلسه به توافق رسیدند.


دستکاری دولت قبل در بورس، مهم‌ترین بخش از طرح تحقیق و تفحص


درهمین‌راستا، ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس، با انتقاد شدید از دولت دوازدهم به دلیل دخالت و دستکاری در بازار سرمایه، تصریح کرد: دستکاری دولت در شاخص بورس، ممانعت از ورود شرکت‌هایی که همه مراحل را طی کرده‌اند به بورس و عرضه سهام شرکت‌هایی که تنها روی کاغذ ثبت شده‌اند در بورس ازجمله دلایل مهم برای تقاضای تحقیق و تفحص از بازار سرمایه است.


۹۰ درصد از سرمایه سهامداران خرد به فنا رفت


موسوی لارگانی همچنین، با اشاره به روند افزایش و افت تاریخی شاخص بورس در سال گذشته، تصریح کرد: این دستکاری‌ها موجب شد که ۹۰ درصد از سرمایه مردم ذوب شود و شائبه دستکاری و دخالت دولت وجود دارد. نخست این‌که تامین کسری بودجه دولت از طریق دست انداختن در سرمایه مردم در بورس انجام شد و سپس، اشخاص دانه درشت سیاسی، حقوقی‌ها، شرکت‌های کاغذی و کارگزاران در یک سال سرمایه ملت را به جیب زدند.


بی‌اعتمادی عمومی به بورس، گناه نابخشودنی دولت روحانی


این نماینده مجلس، یکی از گناهان نابخشودنی دولت قبل را پودر کردن سرمایه مردم در بورس دانست و افزود: اکثر سهامداران خرد، با اعتماد و اتکا به صحبت‌های شخص اول اجرایی کشور وارد بورس شدند.


به گفته لارگانی، یقه سفید‌هایی که طی یک سال گذشته ده‌ها میلیارد تومان از بورس به جیب زده‌اند باید به سزای عمل خود برسند. هدف مجلس از تحقیق و تفحص در بازار سرمایه، ایجاد شرایط رقابتی و جلوگیری از رانت است.


آغاز روند جدید در بازار سرمایه با طرح تحقیق و تفحص


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، با اعلام موافقت نمایندگان از طرح تحقیق و تفحص در بازار سرمایه، گفت: شاخص بورس در ماه‌های اخیر ۳۰ درصد کاهش یافته و متاسفانه ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه‌های مردم از بین رفته است.


محمدرضا پورابراهیمی، افزود: موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس به معنای آغاز روند جدید ارزیابی عملکرد بازار سرمایه در کشور است. البته به‌زودی تمام گزارش‌هایی که مبتنی بر عملکرد ناصحیح در حوزه بازار سرمایه کشور است در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار می‌گیرد.


گفتنی است؛ کمیسیون اقتصادی یکشنبه هفته آینده جلسه‌ای با وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس برای بررسی وضعیت نابسامان بازار سرمایه و عدم تصمیم سریع دولت برای بهبود شرایط این برگزار می‌کند.


تحقیق و تفحص مجلس از بورس در دوره ماضی و حال!


پورابراهیمی، ادامه داد: تحقیق و تفحص از سازمان بورس مربوط به دوره فعلی هم می‌شود و امیدواریم این اقدامات باعث بهبود شرایط بازار سرمایه شود. ما تحقیق و تفحص از بازار سرمایه را محکم جلو می‌بریم و در رابطه با تخلفات بازار سرمایه با هیچ اکسی تعارف نداریم. هدف ما سلامت بازار سرمایه برای حضور مردم، ایجاد شرایط رقابتی و جلوگیری از رانت است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه‌‌‌۱۱ آبان ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی بیش از ۶۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۵۵۰۰ میلیارد تومان رسید. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۴۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۳۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی ۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم به رقم ناچیز ۳۱۶۵ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات دیروز ۴ درصد افت کرد. طی این دادوستدها، ۲۲۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به نفع سهامداران عمده رقم خورد. در این دادوستدها، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای غزر، فرابورس و شبندر متمرکز کردند و درمقابل، حقوقی‌ها نیز بخش بیش‌تر خریدشان را به نوری، سمگا و برکت اختصاص دادند.


گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های به ترتیب با ۲۴۹ ، ۲۲۲ و ۲۰۶ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۷۶,۰۷۹۶.۴۰ (۱۴۶۶۵.۱۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۶.۶۲۷.۳۷ (۳۵۲۳.۲۰افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۳۵۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ هزار میلیارد سهم


سه نماد با بالاترین اثر مثب: فولاد، کگل و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۵۴۲.۴۲ (۱۴۱.۴۹افزایش)


ارزش معاملات: ۱,۸۱۵میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، فرابورس و غصینو


گزارش: مولود غلامی










انتهای خبر

0
0