همفکران
1400/04/23
14:25
گزارش بازار / شاخص تیک سبز رنگ زد + نمودار

شاخص کل بورس تهران دو نیمه با دو رنگ متفاوت داشت. چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ شاخص کل روز را نزولی آغاز کرد و ۳ هزار واحد افت کرد. حدود ساعت ۱۰ صبح روند بازار تغییر کرد و قبل از ساعت ۱۲ شاخص به رنگ سبز درآمد و هفته را در حالی به پایان رساند که ۱۶۰۰ واحد معادل ۰.۱۲ درصد رشد کرده بود و به یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد رسید. این تغییر روند شاخص کل مثل یک تیک سبز رنگ بود. شاخص هم وزن روندی متفاوت داشت. این شاخص روز را صعودی آغاز کرد اما بعد از یک ربع دچار تردید شد. این تردید و در جا زدن بیش از یک ساعت طول کشید و همزمان با رشد شاخص کل، شاخص هم وزن نیز دوباره صعودی شد و توانست ۱۲۰۰ واحد معادل ۰.۳۲ درصد رشد کند

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دو نیمه با دو رنگ متفاوت داشت. چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ شاخص کل روز را نزولی آغاز کرد و ۳ هزار واحد افت کرد. حدود ساعت ۱۰ صبح روند بازار تغییر کرد و قبل از ساعت ۱۲ شاخص به رنگ سبز درآمد و هفته را در حالی به پایان رساند که ۱۶۰۰ واحد معادل ۰.۱۲ درصد رشد کرده بود و به یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد رسید. این تغییر روند شاخص کل مثل یک تیک سبز رنگ بود. شاخص هم وزن روندی متفاوت داشت. این شاخص روز را صعودی آغاز کرد اما بعد از یک ربع دچار تردید شد. این تردید و در جا زدن بیش از یک ساعت طول کشید و همزمان با رشد شاخص کل، شاخص هم وزن نیز دوباره صعودی شد و توانست ۱۲۰۰ واحد معادل ۰.۳۲ درصد رشد کند. میدکو، پارس و رمپنا بیشترین تاثیر مثبت و فولاد، فارس و وغدیر بیشترین اثر منفی را در بازار داشتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۳۰ دقیقه اول بازار را به سبک سنگین کردن دو جبهه خریداران و فروشندگان گذراند. اما بعد از آن راه صعود را برگزید. قبل از ساعت ۱۱ شاخص به تعادل رسید و تا انتهای بازار درجا زد. این شاخص با رشد ۰.۲ درصدی معادل ۴۲ واحد به ۱۸ هزار ۹۹۰ واحد رسید و خود را آماده ورود به کانال جدید می کند. صبا، ودی و شاوان بیشترین تاثیر مثبت و مارون، زاگرس و غصینو بیشترین اثر منفی را در بازار امروز داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد ۶۲۸۰ میلیارد تومان بود و ۲۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس کاهش داشت و ۶۳ هزار میلیارد ریال شد ارزش دلاری بازار نیز به خاطر افت دلار افزایشی بود و از ۲۴۹ میلیارد دلار دیروز به ۲۵۹ میلیارد دلار رسید. امروز تعداد صف های خرید از تعداد صف های فروش بیشتر شد. ۹۹ نماد در صف خرید و ۸۰ نماد در صف فروش بودند.



صندوق های دولتی


دارایکم امروز هم در ارزش ذاتی خود رشد داشت و ارزش واقعی هر واحد آن به ۱۸۷۳۱۰ ریال رسید. اما معاملات آن در محدوده صفر تابلو بود و قیمت پایانی کمی هم افت داشت. حقوقی ها چند روزی است در سمت تقاضا فعال شده اند. آنها امروز ۷ درصد از خریدها و یک درصد از فروش ها را برعهده گرفتند و موجب ورود ۴ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شدند.


پالایش نیز رشد در ارزش ذاتی خود داشت و NAV به ۷۹۶۰۱ ریال رسید. روند معاملات مثل دارایکم در بازه صفر تابلو بود ولی قیمت پایانی کمی رشد کرد. حقوقی ها اینجا هم فعال بودند و ۷ درصد از خرید ها و ۰.۴ درصد از فروش ها را انجام دادند.


پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها، بانکی ها و سرمایه گذاری ها بیشترین حجم معاملات را داشتند. در بین نمادها خپارس، خساپا و خودرو بیش از دیگر نمادها معامله شدند.


خپارس با معامله ۴۳۳ میلیون سهم عنوان پر معامله ترین نماد چهارشنبه را کسب کرد. حرکت سهم از بازه منفی شروع شد و در دقایق آخر به صف خرید ۱۰ میلیونی رسد. فعالیت حقوقی ها در سمت خرید و فروش تقریبا ۵ درصد بود در نهایت تنها ۲۳۷ میلیون تومان پول حقیقی وارد نماد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه های محصولات شیمیایی، نرم افزار و فنی مهندسی بیش از دیگر گروه ها توسط حقیقی ها خریداری شدند و بانکی ها ، فلزات اساسی و کانی های فلزی بیش از همه مورد توجه حقوقی ها بودند. در بین نمادها بیش از همه پارس، نوری و آپ ورود پول حقیقی و وآیند، نمرینو و تاپیکو ورود پول حقوقی داشتند


پارس روز را با تردید و دو دلی شروع کرد ولی بعد از ساعت ۱۱ به صف خرید رفت. این صف دوام چندانی نداشت و در دقایق آخر بازار عرضه شد. از ۵ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۲۵ درصد را خریداری و ۶۵ درصد را فروختند که موجب ورود ۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد.


وآیند با حمایت حقوقی ها در محدوده صفر تابلو نوسان کرد. حقوقی ها ۳۶ درصد از خریدها و ۹ درصد از فروش ها را عهده دار بودند و ۲۳ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند. با توجه به تقسیم ضرر در این نماد P/E وآیند منفی ۲.۶۲ اعلام شده است.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه شتولی، تابا و فنرژی بیشترین حجم مشکوک و شتولی، فنرژی و تابا مشکوک ترین نمادهای بازار امروز بودند.


شتولی دیروز افت نزدیک به ۲۰ درصدی داشت و عنوان بیشترین افت روزانه را از آن خود کرد، اما معاملاتش توسط ناظر بازار ابطال شد. در نتیجه میانگین حجم معاملات این نماد به میزان قبل برگشت که حدود ۹ هزار سهم می شود. امروز در این نماد بیش از ۲ میلیون سهم مبادله شد و برای دقایقی صف فروش را جمع کرد. اما حجم عرضه ها دوباره باعث صف کشیدن فروشندگان شد. مشارکت حقوقی ها فقط ۲ درصد در سمت خریدار بود که موجب ورود ۱۲۷ میلیون تومان پول حقوقی شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ودی با ۱۶.۳۳ درصد، دلقما با ۵.۸۸ درصد و پارتین با ۵.۸۳ درصد داشتند. در مقابل تابا با ۳۳.۷۷ درصد، ثروت با ۸.۸۶ درصد و وسگلستا با ۴.۹۹ درصد بیشتر از دیگر نمادها افت کردند.


ودی بعد از برگزاری دو مجمع عادی و فوق العاده که منجر به تقسیم سود و افزایش سرمایه شرکت شد امروز برای بار دوم بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. در ابتدا قیمت جهش ۱۸ درصدی داشت اما کمی تعیل شد و در نهایت با ۱۶ درصد رشد روز را تمام کرد. حقوقی ها ۵۳ درصد از معاملات را عرضه کردند و تنها ۹ درصد را خریدند که موجب ورود ۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد.


تابا از بهمن ماه قفل در صف فروش بود طوریکه میانگین حجم معاملاتش به ۱۳۹ سهم رسیده بود. امروز که از مجمع برگشت با استقبال فروشندگان مواجه شد و ۳۳.۷۷ درصد افت کرد. معامله ۲۳۸ هزار سهم باعث شد نماد به تعادل برسد. کنترل کامل نماد در دستان حقیقی ها بود حقوقی ها تنها نظاره گر اتفاقات بودند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار به خبر رفع تحریم ها از طرف آمریکا واکنش خاصی نشان نداد و تنها ۰.۶ درصد افت کرد و به ۲۴ هزار ۶۰۰ تومان رسید. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد کماکان ۲۴۴۰۰ تومان حمایت محکمی برای دلار محسوب می شود.


سکه طرح جدید علیرغم رشد انس طلا افت ۱.۱۱ درصدی را تجربه کرد و هم اکنون با قیمت ۱۰ میلیون ۴۸۴ هزار تومان مبادله می شود. احتمالا به زودی سکه را در بازه ۱۰۲۰۰ هزار تومان ملاقات کنیم.


انس طلا دوباره میل به صعود پیدا کرده است و امروز با ۰.۳۳ درصد رشد به ۱۸۱۳ دلار رسیده است. تا ۱۸۲۰دلار مانعی بر سر راه انس طلا نیست.



انتهای خبر

0
0