همفکران
1401/10/17
10:53
بررسی جریان نقدینگی طی هفته دوم دی ماه/ ۱،۲ همت پول خرد از بورس خارج شد

در هفته دوم دی ماه، تراز پول خرد بازار بیش از ۱،۲ همت منفی بود. این خروج قابل توجه سرمایه خرد در حالی اتفاق افتاد که طی هفته نخست دی ماه، برآیند ورود و خروج پول خرد پس از ۶ هفته متوالی منفی، مثبت شده بود.

در هفته دوم دی ماه، تراز پول خرد بازار بیش از ۱،۲ همت منفی بود. این خروج قابل توجه سرمایه خرد در حالی اتفاق افتاد که طی هفته نخست دی ماه، برآیند ورود و خروج پول خرد پس از ۶ هفته متوالی منفی، مثبت شده بود.


به گزارش آوای آگاه؛ در هفته دوم دی ماه، تراز پول خرد بازار بیش از ۱،۲ همت منفی بود و محصولات شیمیایی، فلزی و فرآورده‌های نفتی در صدر بیشترین خروج پول خرد قرار گرفتند.




صنایع و نمادها با بیشترین خروج پول خرد


عمده‌ترین خروج پول خرد از صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی اتفاق افتاد. صنایع شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی، مواد و محصولات دارویی، سیمان، آهک و گچ، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی و تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری در رده‌های بعدی بیشترین خروج پول خرد قرار داشتند .



صنعت محصولات شیمیایی با از دست دادن بیش از ۵۷۳ میلیارد تومان سرمایه خرد در صدر صنایع با عمده‌ترین خروج هفتگی پول خرد قرار گرفت. این در حالی است که تراز پول خرد این صنعت طی دو هفته گذشته بطور پیاپی مثبت بود .



فلزات اساسی، دومین صنعت با بیشترین تراز منفی پول خرد طی هفته دوم دی ماه بود. حقیقی‌ها در حالی طی هفته گذشته حدود ۳۹۸ میلیارد تومان از سرمایه‌های خود را از این صنعت بیرون بردند که در هفته اول دی ماه با ورود حدود ۲۹۶ میلیار تومان به این صنعت، نسبت به سهام فلزی اقبال نشان داده بودند .



رتبه سوم بیشترین خروج پول خرد به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص داشت. حقیقی‌ها که در هفته اول دی ماه بیش از ۴۵ میلیارد تومان سرمایه وارد این صنعت کرده بودند، در هفته دوم دی ماه نسبت به خروج بیش از ۲۷۲ میلیارد تومان سرمایه از این صنعت اقدام کردند .



از بین نمادها «پالایش»، «فملی»، «فارس»، «شپنا»، «طلا»، «وغدیر»، «شستا»، «فولاد»، «بوعلی» و «نوری» متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند .



صنایع و نمادها با بیشترین ورود پول خرد


دو صنعت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و بانک‌ها و موسسات اعتباری در هفته گذشته بیشترین نقدینگی حقیقی را به سمت خود جذب کردند. صنایع خودرو و ساخت قطعات، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، سایر محصولات کانی غیرفلزی، هتل و رستوران، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، خرده فروشی، خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز رتبه‌های بعدی بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند .


صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در حالی طی هفته دوم دی ماه عمده‌ترین منابع حقیقی‌ها را جذب کردند که طی ۵ هفته اخیر به طور پیاپی شاهد تراز منفی پول خرد آنها بودیم .



صنعت بانکداری برای چهارمین هفته متوالی مورد اقبال حقیقی‌ها واقع شده است. با این وجود حجم نقدینگی خردی که طی هفته دوم دی ماه به این صنعت وارد شد، دو برابر هفته قبل است .



سومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد، خودرو و ساخت قطعات بود. با وجود اینکه تراز پول خرد این صنعت برای دومین هفته متوالی مثبت شد، اما قدرت ورود نقدینگی حقیقی به آن بیش از ۶،۵ برابر هفته اول دی ماه است .



از میان نمادها «وبملت»، «کارا»، «افران»، «اعتماد»، «همای»، «خودرو»، «وگردش»، «توان»، «وپاسار» و «سکه رفاه» در صدر عمده‌ترین ورود پول خرد قرار داشتند .



انتهای خبر

0
0