مبین تحلیل
1400/08/16
16:07
تحلیل بخش عملیاتی بانک اقتصاد نوین#ونوین فعالیت اصلی بانک جذب پس اندازهای خرد و کلان و آن را در اختیار کسانی که نیازمند به این وجوه دارند از جم...

تحلیل بخش عملیاتی بانک اقتصاد نوین#ونوین




فعالیت اصلی بانک جذب پس اندازهای خرد و کلان و آن را در اختیار کسانی که نیازمند به این وجوه دارند از جمله فعالان اقتصادی،مدیران و سایر اقشار جامعه در قالب تسهیلات می باشد . درآمدی که بانک شناسایی می کند تفاوت سود حاصل از اعطایی تسهیلات و پرداخت سود سپرده می باشد . پس عامل عمده در موفقیت بانک ها جذب سپرده پیشتر و درآمد زایی بالاتر از هزینه سود سپرده می باشد .




بانک اقتصاد نوین با در اختیار داشتن ۱۵۵ هزار میلیارد تومان معادل ۴ درصد از کل نقدینگی را نسبت به مقطع مشابه سال ۱۳۹۹ رشد ۱۲۰ درصدی را گزارش نموده است که در مقایسه با میزان رشد ۵۰ درصدی نقدینگی عملکرد بسیار مطلوبی می باشد .اما اسپرد بانک که حاصل از تفاوت درآمد تسهیلات اعطای و نرخ سود پرداختی از عملکرد منفی به اسپرد مثبت ۱.۷ درصد رسیده است . به صورتی که نرخ درآمد حاصل از تسهیلات ۱۵ درصد ونرخ سود سپرده پرداختی ۱۳.۲ درصد می باشد البته شایان ذکر است که اسپرد بانکی در سه ماه اخیر به ۴ درصد نیز رسیده است .



برآیند حاصل تراز ۳ هزار میلیاردی در هفت ماه اول سال و رشد ۴۰۰ درصدی نسبت به هفت ماه سال ۹۹ می باشد .رشد بسیار مطلوب در مقایسه با سایر بانک ها انتظار می رود تا پایان سال ۷ هزار میلیارد تومان سود از این منبع شناسایی کند .



در بخش کارمزدها با توجه به تغییر نرخ مربوط به فعالیت های کارت به کارت و انتقال وجوه و پولی شدن بسیاری از خدمات رایگان بانک در شش ماه اول سال۹۲۰ میلیارد تومان درآمد شناسایی نموده است که نسبت به کل درآمد سال ۹۹ رشد بسیار مطلوبی را گزارش نموده است شایان ذکراست که درآمد حاصل از کارمزد را اگر نسبت به هزینه۷۰۰ میلیارد تومانی بخش اداری عمومی شرکت مقایسه کنیم به وضوح به ریسک پایین شرکت در بخش عملیاتی پی می بریم



درآمد سرمایه گذاری



پرتفوی بورسی بانک شامل مالکیت۷۰ درصدی شرکت تامین سرمایه نوین #تنوین و مالکیت ۱۰ درصدی سرمایه گذاری ایران #وساخت و شرکت سرمایه گذاری اقتصاد نوین می باشد در نهایت ارزش افزوده شرکت ۴.۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است .



در بخش غیر بورسی لیزینگ اقتصاد نوین مجموعه ای از شرکت های لیزینگ مانند #ولساپا و #ولکار و #وایران همچنین شرکت پرداخت نوین آرین مانند #پرداخت #تاپکیش#رتاپ همچنین مالکیت ۷۵ درصدی بانک توسعه منطقه ای عراق را در اختیار دارد که در نهایت ارزش افزوده سبد بورسی ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. درآمد حاصل از بخش سرمایه گذاری های برای بانک ۵۰۰ میلیارد تومان مفروض شده است .



دارایی ارزی



میزان ذخایر بانک ۲۵۰ میلیون دلار به عبارت ارزش هر سهم به ازای ذخایر دلار ۲۰۰ تومان می باشد در صورتی که نرخ نسعیر ارز برای سال جاری ۱۹ تومان در نظر بگیریم سود شناسایی بعد از کسر مالیات۲۰ تومان به ازای هر سهم مفروض شده است .


پیش بینی عملکرد


سود شرکت در شش ماه ۲۸.۵ تومان در حالی که در شش ماه اول سال ۹۹ به ازای هر سهم ۴۱.۵ تومان سود شناسایی نموده است که عامل عمده در سود شناسایی ۹۹ شناسایی سود از محل تسعیر ارز بوده است که در سال جاری هنوز بانک مرکزی اقدام به تصویب نرخ جدید تسعیر ارز نکرده است . پیش بینی از سود بانک برای سال ۴۰۰ به ازای هر سهم ۷۲.۵ تومان است .

انتهای خبر

0
0