همفکران
1400/05/28
13:45
گزارش هفته دو روزه بازار

شاخص کل بورس تهران در آخرین روزهای مرداد ماه توانست خود را به کانال ۱۵۰۰ هزار واحد برساند ولی در ساعات بعد از بازار و به دلیل ابطال تعدادی از معاملات توسط ناظر بازار، شاخص کل حدود ۸۰ واحد را از دست داد و به کانال ۱۴۰۰ هزار واحد برگشت


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران در آخرین روزهای مرداد ماه توانست خود را به کانال ۱۵۰۰ هزار واحد برساند ولی در ساعات بعد از بازار و به دلیل ابطال تعدادی از معاملات توسط ناظر بازار، شاخص کل حدود ۸۰ واحد را از دست داد و به کانال ۱۴۰۰ هزار واحد برگشت. آخرین هفته مرداد ماه تنها دو روز کاری داشت. در روز اول شاخص ۰.۲۶ درصد افت کرد اما روز دوم با قدرت ضررها را جبران کرد و در یک میلیون و ۴۹۹ هزار واحد ایستاد. این روزها ارزش معاملات افزایش زیادی پیدا کرده است که می تواند نشانه ای از خروج سرمایه گذاران باشد. سوال این روزها این است: بازار تا چه زمانی زمانی رشد می کند؟ شاخص هم وزن نیز روند رو به رشد خود را ادامه می دهد و در حال نزدیک شدن به مقاومت مهم ۴۳۰ هزار واحدی است. شاخص هم وزن در این دو روز ۱.۴ درصد رشد کرد و به ۴۲۸ هزار و ۳۱۸ واحد رسید.


در فرابورس اوضاع هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس تنها ۴ واحد دیگر تا قله تاریخی خود در مرداد ۹۹ فاصله دارد و به نظر می رسد قصد دارد از آن عبور کند. در این هفته شاخص ۱.۶ درصد بالا رفت به ۲۱ هزار ۵۵۸ واحد رسید.


در این هفته خبرهای مهم و تاثیر گذاری در جریان بود. در داخلی کشور ادامه روند معرفی وزاری کابینه و ارائه برنامه های آنها زیر ذره بین معامله گران قرار داشت. دلار نیز مثل همیشه نوسان می کرد و تاثیر زیادی روی تصمیمات فعالان داشت. این روزها اخبار خوبی از عرضه اولیه های جدید به گوش می رسد و احتمالا سابیک یکی از اولین عرضه اولیه ها در روزهای آیند باشد. خبر ساده شدن سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری یکی دیگر از اخبار خوب بازار بود. این موجب می شود سرمایه گذاران راحت تر پول خود را وارد بازار کنند و از نوسانات بازار هم تا حد زیادی آسیب نبینند.


در خارج از کشور تغییر حکومت در افغانستان و حضور دوباره طالبان در قدرت مهمترین خبر این روزها است. با توجه به تاثیری که بازار ارز هرات روی قیمت ارز در ایران می گذارد تحولات در افغانستان می تواند نقش مهمی در بورس داشته باشد.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


با توجه به اینکه این هفته تنها دو روز کاری داشت تغییر چندانی در بازدهی صنایع مشاهده نمی شود و تقریبا عملکردی مشابه هفته قبل برای آنها ثبت شده است. در صدر جدول گروه وسایل ارتباطی با ۲۷.۶ درصد رشد قرار گرفته است و پس از این گروه محصولات چوبی و ماشین آلات به ترتیب با ۱۲.۵۵ و ۱۲.۳۵ درصد حضور دارند. در پایین جدول تنها یک گروه زیان ده دیده می شود و بقیه صنایع یا مثبت بودند و یا بازدهی صفر درصد داشتند. صنایع خرده فروشی با افت ۰.۱۹ درصد، سایر معادن با بازدهی صفر درصد و قند و شکر با رشد ۰.۳۷ درصد بدترین عملکر را به نام خود ثبت کردند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی و از بین ۴۶۳ نماد با بازدهی مثبت یا صفر درصدی، بیشترین رشد در هفت روز کاری گذشته و از بین ۱۷۱ نماد با بازدهی منفی کمینا با ۳۳.۲۴ درصد، لپارس با ۳۲.۸۱ درصد و فرابورس با ۳۱.۸۲ درصد رسید. در طرف دیگر نتوس با ۲۹.۲۵ درصد، تپولا با ۲۶.۲۷ درصد و غگلستا ۱۳.۷۲ درصد بیشترین ضرر را به خریداران خود وارد کردند.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار شنبه اندکی افت قیمت داشت اما یک شنبه رشد ۲.۲ درصدی را تجربه کرد و در آستانه ورود به کانال ۲۷ هزار تومان قرار گرفت. در روزهای باقی مانده در همان محدوده نوسان کرد و تغییر چندانی نداشت. ورود دلار به کانال ۲۷ هزار تومان کمی بعید به نظر می رسد ولی در صورتی که دلار به این کانال وارد شود برای رشد تا ۲۸ هزار تومان مانع مهمی در سر راه خود نخواهد داشت.


سکه طرح جدید در این هفته رشد ۲.۲۱ درصدی را برای خود ثبت کرده است و در حال پیشرفت به سمت کانال ۱۲ میلیون تومان است. این مقاومت بسیار مهم است و در صورت عبور سکه از آن ۱۲۷۰۰ هزار تومان می تواند هدف بعدی باشد.


انس طلا در این چند روز .۰.۳۳ درصد رشد کرده است و به ۱۷۸۵ دلار رسیده است. توقع می رود انس بتواند به کانال ۱۸۰۰ دلار وارد شود.


بیت کوین بعد از ۴ هفته صعود متوالی چند روزی است استراحت می کند و این هفته با از دست دادن ۴.۸۴ درصد از ارزش خود در ۴۴۷۴۰ دلار ایستاده است.


انتهای خبر

0
0