همفکران
1400/04/01
16:31
جای خالی نقدینگی در بازار

در گزارش زیر به بررسی میزان ورود و خروج نقدینگی حقیقی ها در فصل بهار و خردادماه سال جاری پرداخته‌ایم.

در خرداد ماه در مجموع ۵ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت و بر این اساس طی ۶ ماه متوالی خالص ورود و خروج حقیقی ها منفی ماند. اما نکته مثبت، کاهش سرعت خروج پول حقیقی ها در این ماه است. به طوری که در خردادماه کمترین خروج ماهانه پول حقیقی طی ۶ ماه اخیر صورت گرفت.


در خرداد ماه بیشترین میزان خروج نقدینگی حقیقی ها در یک خرداد رخ داده که در این روز ۹۰۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شده و بیشترین میزان ورود نقدینگی حقیقی در ۴ خرداد شکل گرفته که بیش از ۴۸۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار شده است.


در ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ به طور کلی بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شده است؛ این درحالی رخ داده که در فصل بهار سال ۱۳۹۹، بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار تزریق شده بود.




صنایع با بیشترین ورود و خروج نقدینگی حقیقی در خردادماه


در خردادماه بانک‌ها و موسسات اعتباری با خروج ۱۵۴۲ میلیارد تومان، بیشترین میزان خروج نقدینگی حقیقی ها را داشته‌اند. پس‌ازآن فلزات اساسی با خروج ۸۱۵ میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرارگرفته است. گروه بیمه با ۵۷۲ میلیارد تومان، فرآورده های نفتی با ۳۶۴ میلیارد تومان و خودرویی ها با ۳۱۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی ها در رتبه سوم تا پنجم بوده اند.


اما در خردادماه به واسطه عرضه اولیه غکورش، گروه محصولات غذایی و آشامیدنی صدرنشین ورود پول حقیقی ها بوده که ۱۷۸ میلیارد تومان پول حقیقی در این ماه جذب این گروه شده است. پس‌ازآن اوراق حق تقدم و واسطه‌گری‌های مالی به ترتیب بیشترین میزان ورود نقدینگی را به مبلغ ۳۲ و ۲۷ میلیارد تومان داشته‌اند.




نمادهای معاملاتی با بیشترین ورود و خروج نقدینگی حقیقی در خرداد ماه


در میان نمادها عرضه اولیه غکوروش با ورود ۶۲۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی، بیشترین میزان ورود نقدینگی حقیقی ها را داشته است و پس‌ازآن عرضه اولیه ومدیر با جذب ۲۷۶ میلیارد تومان و صندوق با دآمد ثابت کیان با ورود ۱۳۸ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی در رتبه های دوم و سوم ایستاده اند.


اما در همین دوره زمانی یک‌ماهه خرداد، وپاسار با ۵۳۵ میلیارد تومان بیشترین خروج نقدینگی حقیقی (یا به عبارتی بیشترین ورود پول حقوقی) را داشته است. پس از آن وملل و شپنا با ۳۵۹ و ۳۰۴ میلیارد تومان، بیشترین میزان خروج نقدینگی حقیقی ها را داشته‌اند.




و اما در فصل بهار در مجموع تحرکات ورود و خروج نقدینگی در صنایع بدین‌صورت بوده است. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله با ۲۰۲۳ میلیارد تومان بیشترین میزان ورود نقدینگی را از آن خودکرده است و پس‌ازآن اوراق حق تقدم تسه و ماشین‌آلات دستگاهی بیشترین میزان ورود نقدینگی را داشته‌اند آن هم چیزی در حدود ۷۱ و ۱۸ میلیارد تومان.


در مقابل این روند بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۴۵۱۱ میلیارد تومان بیشترین خروج نقدینگی را در این فصل داشته‌اند. پس از بانک‌ها، فلزات اساسی با ۲۲۷۰ میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با بیش از ۱۹۵۰میلیارد تومان به ترتیب بیشترین خروج نقدینگی را داشته‌اند.




اما نگاه کوتاه بیاندازیم به وضعیت نمادها در فصل بهار؛


در این فصل صندوق با درآمد ثابت امین یکم با ورود ۷۱۰ میلیارد تومان بیشترین میزان ورود نقدینگی را در میان نمادها از آن خود کرد. پس از آن صندوق کمند با ۶۶۹ میلیارد تومان و غکوروش با ۶۲۸ میلیارد تومان به ترتیب بیشترین حجم ورود نقدینگی حقیقی را داشته‌اند.


در همین مدت‌زمانی وپاسار با خروج ۱۰۳۹میلیارد تومان بیشترین خروج نقدینگی را داشته و پس‌ازآن به ترتیب نمادهای وتجارت، وملل و شپنا با اختلاف کم به ترتیب بیشترین میزان خروج نقدینگی حقیقی را داشته‌اند.




میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در خرداد ماه ۳۳۷۳ میلیارد تومان بوده که به نسبت اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ۴۲ درصد رشد ونسبت به فروردین ۲۶ درصد رشد داشته است، اما میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در خرداد ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ با کاهش ۷۴ درصدی روبرو شده است.




انتهای خبر

0
0