بااقتصاد
1401/02/17
15:01
رشد دوباره قیمت نفت خام منجر به افزایش تقاضا در فراورده‌های نفتی بازار سهام تهران شد/ پالایشی‌ها در صدر جدول شاخص‌سازان بورس

گزارش بازار/ شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازار سهام تهران پس از ۴ روز تعطیلات، نخستین روز معاملاتی را در هفته سوم اردیبهشت‌ماه درحالی آغاز کرد که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی با رشد همراه بود که روی گروه‌های فراورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، پتروشیمی و پالایشی تاثیر مثبت گذاشت. صعود ۱۴ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران، نتیجه این روند مثبت و رشد تقاضا به‌ویژه در سهم‌های فوق بود. به‌این‌ترتیب، شاخص کل بورس تهران تقریبا در میانه کانال ۱.۵ میلیونی استقرار یافت.

صنایع غذایی کانون توجه معامله‌گران سهام


به گزارش بااقتصاد، روند مثبت در معاملات سهام بورس و فرابورس امروز شنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه حاکم شد و افزون بر گروه‌های نفتی و پالایشی، صنایع غذایی نیز متاثر از رشد قیمت برخی از محصولات طی هفته گذشته، با استقبال خریداران سهام مواجه شدند. شاخص کل هم‌وزن، صعود ۳۸۴۹ واحدی را روی ارتفاع ۴۲۶ هزار واحدی ثبت کرد و شاخص کل آیفکس هم بالاخره در کف کانال ۲۱ هزار واحدی نشست.


پالایشی‌ها شاخص‌سازان اصلی بورس


در جدول شاخص‌سازان بورس تهران، نمادهای شپنا، شبندر، پارسان، تاپیکو، شتران، شستا و شپدیس بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر این شاخص اعمال کردند. شستا به همراه نمادهای پالایش یکم (شپنا، شبندر و شتران) بالاترین حجم تراکنش‌های معاملاتی و مثبت بورس را هم رقم زدند. گروه خودرو نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفت.


بازگشت دوباره پتروشیمی‌ها در صدر جدول شاخص‌سازان آیفکس


برای شاخص کل آیفکس که امروز سرانجام پس از مدت‌ها حضور در کانال ۲۰ هزار واحدی، به ارتفاع ۲۱ هزار واحدی صعود کرد، نمادهای پتروشیمیایی ازجمله آریا، شاوان، شگویا و زاگرس به همراه فرابورس و ومهان نقش اصلی را بر عهده گرفتند. آریا و فرابورس همچنین بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را به خود اختصاص دادند درحالی‌که فجهان روی نقطه قرمز، بالاترین حجم تراکنش منفی فرابورس را ثبت کرد.


رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۵۷ نماد شرکتی


معامله‌گران سهام پس از ۴ روز استراحت، امروز ۶۱۶ نماد شرکتی را برای دادوستد سهام انتخاب کردند و ۱۳ نماد هم نخستین روز معاملاتی هفته را بدون جابجایی سهام پشت سر گذاشتند. ۱۴۷ نماد به ارزش ۱۲۲۷ میلیارد تومان در صف خرید ایستادند و برای ۱۹ نماد به ارزش ۳۶ میلیارد تومان صف فروش تشکیل شد. امروز همچنین برای ۱۵۷ نماد، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد و ۴۴ نماد نیز با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی مواجه شدند.


واریز کامل سودهای رسوبی به حساب سهامداران انجام نشده است


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: در جلسات مستمر و متعددی که با نمایندگان سازمان بورس اوراق بهادار و دستگاه‌های اجرایی داشتیم بر عمل به مرّ قانون، مبنی بر واریز سودهای رسوبی شرکت‌های بورسی به حساب سهامداران تاکید شد که در حال حاضر تنها بخشی از آن اجرا شده است.


به گفته وی، هر عددی که به عنوان سود به افراد اختصاص پیدا می‌کند، از یک‌سو طبق قانون تجارت نباید در شرکت بورسی بماند و از سوی دیگر نیز منابع نباید قبل از این‌که به دست افراد برسد، در سازمان بورس بلوکه شود.


پورابراهیمی افزود: هرچند براساس گزارش‌های ارائه شده بخشی از این موضوع اجرایی شده اما اجرای آن هنوز کامل نیست و باید اقدامات لازم برای اجرای صددرصدی آن انجام شود.


به گفته وی، وزارت امور اقتصادی و دارایی ملکف است به مرّ قانون عمل کند و جایز نیست که حتی یک ریال برای یک روز هم در حساب دیگری به‌جز سهامدار نگهداری شود.


ارایه پیشنهاداتی برای رونق معاملات نفت خام در بورس انرژی


امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، گفت: پیش از این پیشنهاداتی را برای رونق معاملات نفت خام در بورس ارائه کرده‌ایم و اجرای آن منوط به ایجاد اصلاحاتی در بورس انرژی است.


به گفته وی، مشکلی در نحوه عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی وجود ندارد، اگرچه صادرات گازوییل توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی آغاز شده، اما در بخش دریایی هنوز محموله‌ای صادر نشده است.


وی افزود: همچنین به دلیل تامین مصرف داخلی، گازوییلی برای صادرات محموله‌های دریایی در نظر گرفته نشده است.


یارانه نان و دارو پابرجاست!


محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود، گفت: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود.


تخصیص سبد سهام به دهک‌های پایین


مخبر، همچنین از تخصیص سبد سهام به اقشار کم‌درآمد جامعه خبر داد و گفت: اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تامین این کالاها را پرداخت می‌کنند، اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد به طور کامل از این کمک هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آنها تعلق می‌گیرد، آرامش آنها را تامین می‌کند. کمک هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین، سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.


اجرای آزمایشی رمزپول ملی توسط بانک مرکزی


علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، از اجرای آزمایشی رمزپول ملی بانک مرکزی خبر داد و گفت: موضوع رمزپول بانک مرکزی از مدت‌ها قبل در نهاد سیاست‌گذار پولی و بانکی مطرح شده بود، اما در این دوره کارگروهی متشکل از کارشناسان اقتصادی، فنی و نشر اسکناس این موضوع را تا مرحله عملیاتی به صورت آزمایشی به سرانجام رساندند.


به گفته وی، اولویت بانک مرکزی در این مقطع اصلاح نظام بانکی در اضلاع سه گانه است، لیکن موضوعات مهم که اکنون در سطح جهان نیز مطرح است از جمله رمزپول ملی از نظر بانک مرکزی دور نمانده و در این خصوص تصمیمات و اقدامات مهمی انجام شده است. در همین راستا طی ماه‌های آتی شاهد اجرای آزمایشی این طرح در برخی مناطق از کشور خواهیم بود.


توقف فروش خودرو توسط خودروسازان


وزارت صنعت در ابلاغیه جدید به خودروسازان، اعلام کرد: به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم و همچنین دستور وزیر صنعت جهت ایجاد سامانه یکپارچه، فروش خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز که متعاقبا توسط وزارت صنعت معرفی می‌شود انجام و هرگونه عرضه از طرق دیگر فورا متوقف شود.


عوارض صادراتی پلکانی طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار


رضا محتشمی‌پور، معاون وزارت صنعت در نامه‌ای به رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: عوارض صادراتی پلکانی مصوبه ستاد تنظیم بازار است و این عوارض موجب کاهش قیمت مواد اولیه در داخل می‌شود.


به گفته معاون معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، اعمال عوارض صادراتی پلکانی مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و برای وزارتین اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت لازم الاتباع می‌باشد و هر گونه تغییر در محتوای این مصوبه باید در همین ستاد به جمع بندی و تصویب برسد.


آغاز فرایند پرداخت سود رسوبی به بورسی‌ها


فرایند پرداخت سودهای رسوب شده شرکت‌های بورسی، از امروز آغاز و حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سود پرداخت شد.


واریز منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار بدون مناقشه!


امیرمهدی صبایی، رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه صندوق توسعه ملی برای اینکه منابع خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه، سپرده‌گذاری کند باید یک قراردادی منعقد می‌شد، گفت: این قرارداد از منظر حقوقی و مالی مهم بود که باید بررسی می‌شد به همین دلیل، طی کردن سلسله مراتب زمان برد و قرارداد امضا و پرداختی‌ها از سرگرفته شد.


به گفته وی، در پایان دی ماه ۶۵۰ میلیارد تومان و دو قسط ۶۵۰ میلیارد تومانی یعنی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۰ تاکنون به صندوق تثبیت واریز شده است و مناقشه‌ای در میان نیست.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام، با حجم بیش از ۱۴۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۱۰۷۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۷۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس هم به بیش از۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدها، ۱۲۹ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهم از حقوقی‌ها به حقیقی‌های بازار انجام شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای شپنا، شبندر و وبملت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های های‌وب، فملی و حکشتی متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فراورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۷۶۳ ، ۵۷۰ و ۳۵۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و مثبت امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۴۳.۷۹۶.۱۷ (۱۴۰۷۸.۰۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۶.۳۲۲.۹۳ (۳۸۴۹.۱۶افزایش)


ارزش معاملات: ۷.۷۱۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، شبندر و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۰۷۲.۱۶ (۱۵۴.۴۴افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۹۷۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، شاوان و فرابورس


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0