همفکران
1400/11/07
13:58
عملکرد بازار در هفته اول بهمن

رشد ۲۴٪ ارزش معاملات خرد، افزایش ۳۶٪ شدت خروج پول حقیقی از بازار و رشد ۲۰٪ قدرت ورود پول حقیقی به ETFهای بازار، ریزش ۴ تا ۵ درصدی شاخص ها


در هفته ابتدایی بهمن سهامداران خرد بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه داد و ستد انجام دادند. در هفته جاری میانگین روزانه ارزش معاملات خرد به ۲،۸ همت رسید که نسبت به هفته پایانی دی ماه ۲۴ درصد افزایش داشت. اما قدرت خروج پول حقیقی از بازار بیشتر شد.


از دوم تا ششم بهمن ماه حقیقی ها طی ۵ روز معاملاتی جمعا ۲،۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند که نسبت به هفته قبل ۳۶ درصد بیشتر بود. جمع نقدینگی خروج یافته از بازار توسط سهامداران حقیقی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون به ۴۸،۵ هزار میلیارد تومان رسید.


شاخص کل حدود ۴ درصد و شاخص هموزن ۵ درصد ریزش داشت. ارتفاع شاخص کل از محدوده ۱،۲۷۹،۴۴۹ واحد به ۱،۲۲۹،۴۲۲ واحد و شاخص هموزن از ۳۳۵،۶۴۱ واحد به ۳۱۸،۷۵۸ واحد کاسته شد.




کدام صنایع و شرکت ها شاهد بیشترین خروج پول حقیقی بودند؟


این هفته صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، بانکها و موسسات اعتباری و استخراج کانه های فلزی در صدر بیشترین خروج سرمایه های حقیقی قرار گرفتند و صنایع محصولات غذایی و آشامیدنی، بیمه و صندوق بازنشستگی، فرآورده های نفتی، خودرو و ساخت قطعات، سرمایه گذاریها، مواد و محصولات دارویی، استخراج سایر معادن و فعالیت های هنری، سرگرمی و خلاقانه در رده های بعدی خروج پول حقیقی قرار گرفتند.


صنعت فلزات اساسی برای نوزدهمین هفته متوالی متحمل خروج سرمایه های خرد بود. حقیقی ها از روزهای پایانی شهریور تا کنون جمعا بیش از ۸،۵ هزار میلیارد تومان از نقدینگی های خود را از این صنعت بیرون کشیدند. این در حالی است که تراز نقدینگی حقیقی این صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون منفی ۸،۳ همت است.


در هفته اول بهمن شاهد خروج بیش از ۵۶۶ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از صنعت فلزات اساسی بودیم که این مبلغ نسبت به هفته قبل ۳۹ درصد افزایش را نشان می دهد.


تراز نقدینگی صنعت محصولات شیمیایی که این هفته رتبه دوم بیشترین خروج پول حقیقی را به خود اختصاص داده، طی ۱۰ هفته اخیر منفی است. سهامداران حقیقی در هفته اول بهمن بیش از ۴۰۱ میلیارد تومان از سرمایه های خود را از این صنعت بیرون بردند که قدرت خروج آن نسبت به هقته قبل دو برابر شده است. برآیند ورود و خروج صنعت محصولات شیمیایی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون منفی ۴،۴۱۸ میلیارد تومان است. در حالی که طی ۱۰ هفته اخیر این صنعت متحمل خروج بیش از ۶،۴۷۱ میلیار تومان از سرمایه های حقیقی بود.


صنعت بانکداری همچون ۷ هفته گذشته این هفته نیز با تراز منفی پول حقیقی مواجه بود. سرمایه گذاران حقیقی در هفته اول بهمن بیش از ۳۰۵ میلیارد تومان سرمایه از این صنعت بردند که ۴۱ درصد بیشتر از هفته قبل است. جالب آن که طی ۴۴ هفته معاملاتی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون پشت سر گذاشتم تنها در دو هفته تراز پول حقیقی این صنعت مثبت بود. از ابتدای فروردین تا کنون جمعا بالغ بر ۱۰،۵۰۹ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از صنعت بانکداری صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از این مبلغ تنها در ۸ هفته متوالی اخیر رخ داده است.


از بین شرکت ها فملی، فولاد، تجلی، وخاور، نوری، سمگا، وگردش، وبملت و میدکو متحمل بیشترین خروج پول از سوی حقیقی ها شدند.



بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع و شرکت ها


صنعت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار همچون هفته های گذشته صدرنشین بیشترین ورود پول حقیقی ها بود. صنایع اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، تولید محصولات کامپیوتری و ساخت محصولات فلزی در رتبه های بعدی بیشترین جذب نقدینگی حقیقی ها قرار گرفتند.


صنعت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله برای یازدهمین هفته متوالی با بیشترین ورود پول حقیقی همراه شد. این هفته قدرت ورود پول حقیقی به این صنعت ۲۰ درصد بیشتر شد و به مبلغ ۷۴۶ میلیارد تومان رسید.


برآیند ورود و خروج نقدینگی حقیقی به ETF ها از ابتدای سال جاری تا کنون به ۳،۶۳۴ میلیارد تومان رسیده است.


از بین صندوق ها کمند، کارا، هامرز، اعتماد، کارین و همای با بیشترین اقبال از سوی حقیقی ها همراه شدند و در صدر بیشترین ورود پول حقیقی ایستادند.

انتهای خبر

0
0