بورس پرس
1400/05/21
00:00
دو عامل موثر در تقویت تقاضا و افزایش جذابیت بورس + انتظار شاخص ۱.۶ میلیونی

در شرایطی دو عامل باعث تقویت تقاضا و افزایش جذابیت بازار سهام شده که انتظار می رود هدف بعدی شاخص کل حرکت به سمت ۱.۶ میلیون واحد باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات چهارشنبه، شاخص کل با افزایش ۲.۱۲ درصدی به سطح یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد و شاخص هم وزن با افزایش یک درصدی به سطح ۴۲۲ هزار واحد رسیدند.


آخرین روز کاری هفته جاری در حالی پایان یافت که پیشروی شاخص بورس تهران ادامه دارد. سال گذشته در چنین روزهایی سهامداران بورس تهران تصور نمی‌کردند رشد قیمت‌ها به پایان رسیده باشد و سودهای حاصله بورس خیلی زود به زیان تبدیل شود و سرمایه‌گذارانی که به امید کسب سود و حفظ ارزش سرمایه به این بازار ورود کردند برای فروش سهام روزها در صف‌های فروش سنگین منتظر می‌نشستند.


حالا پس از گذشت یکسال فاصله شاخص کل تا بالاترین ارتفاع تجربه شده آن در سال ۹۹ به حدود ۲۹ درصد رسیده است. از یک طرف افزایش نرخ دلار و عبور آن از مقاومت ۲۶ هزار تومان و از طرف دیگر هشدار آمارهای پولی در خصوص تورم، باعث شده شاهد تقویت تقاضا و افزایش جذابیت بازار سهام باشیم . در خصوص شاخص کل با توجه به عبور پر قدرت از مقاومت یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد، هدف بعدی شاخص کل ۱.۶ میلیون واحد خواهد بود .


در پایان معاملات امروز نماد‌های " فارس، فولاد و شستا " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۹.۸ و ۱۶.۷ هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات خرد سهام امروز متعلق به نماد " شستا" به مبلغ ۶۴۳ میلیارد تومان بود.


امروز در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت و وتجارت " به ترتیب با قیمت های مثبت ۰.۱۳، ۱.۵۹ و ۰.۵۹ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت مثبت ۴.۱۶ و ۳.۰۶ درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی در غیاب" شبندر " معاملات مثبت و پرتقاضایی را پشت سر گذاشتند. در گروه خودرویی معاملات "خودرو ، خساپا" با قیمت مثبت ۰.۲۹ و ۱.۱۲ درصد به پایان رسید.


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


در معاملات امروز بازارهای جهانی، مس در محدوده ۹۴۸۰ دلار، روی به ۳۰۱۵ دلار و هر انس طلا به ۱۷۳۳ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۷۰.۹۸ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۶۸.۶۲ دلار در هر بشکه رسیده است .


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان گزارش شده است .


بررسی چند رویداد:


رییس سازمان بورس گفت: اکنون رمز ارزها از هیچ جایگاهی در بازار سرمایه برخوردار نیستند اما اگر بانک مرکزی اقدام به ایجاد محیط قانونی کند، تدابیری جهت ابزارسازی اتخاذ خواهد شد .


شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با سرمایه ۱.۲ هزار میلیارد تومانی در بازار اول معاملات بورس درج شد تا آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام باشد .


دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به حذف قرعه‌کشی برای برخی از محصولات سایپا با یکسان سازی نرخ کارخانه با بازار گفت: اگر قیمت محصولات ایران خودرو هم با کارخانه یکی شود، قرعه‌کشی حذف می‌شود .


خزانه داری کل اعلام کرد: عملکرد منابع و مصارف بودجه در دو ماهه اول سال ۹۷.۳ هزار میلیارد تومان بود که ۳۹.۶ هزار میلیارد تومان معادل بیش از ۴۰ درصد از محل تنخواه گردان خزانه تامین شده است .


امروز با عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در فرابورس، نهمین شرکت جدید سال وارد بازار سهام می شود .


مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از تصویب تغییرات در دستورالعمل بازارگردانی خبر داد و گفت: مقرر شده صدور مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس‌ها قرار بگیرد .


سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر از ارائه پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی قیمت این محصول با رشد نرخ مواد اولیه خبر داد و گفت: نرخ‌گذاری به این صنعت واگذار شده ولی سازمان حمایت بر آن نظارت دارد .


به رغم اختلافات شدید دولت جو بایدن و دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان بر سر طرح یک تریلیون دلاری، قانون سرمایه گذاری در زیرساخت ها و مشاغل، سنای آمریکا این طرح را با اکثریت آرا تصویب کرد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0