بورس پرس
1399/11/30
00:00
اثر احتمال کسری بودجه و افزایش انتظارات تورمی بر آینده بورس

۵ روز پس از اعمال دامنه نوسان نامتقارن، فشار فروش اکثر نمادها پا برجا بوده اما با توجه به احتمال کسری بودجه و افزایش انتظارات تورمی، مسیر کلی بازار سهام نباید نزولی باشد.



به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: معاملات آخرین روزکاری هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل با کاهش ۰.۶ درصدی به یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد و شاخص هم وزن با افزایش ۰.۲۱ درصدی به ۴۳۸ هزار و ۹۶۶ واحد رسیدند.


حال پنج روز پس از اعمال دامنه نوسان نامتقارن به دنبال کمبود نقدینگی، بازار علامتی از تمایل به رشد نشان نداده و به متغیرهای بنیادی همچون تصویب کلیات بودجه و حتی رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی واکنش مثبتی نداشته است و خستگی و ناامیدی بیش از پیش در فعالان بازار دیده می‌شود. به همین دلیل است که فشار فروش در کف دامنه نوسان منفی دو درصدی در بسیاری از نمادها دیده می شود و باعث بروز ضعف شاخص و کاهش چشمگیر ارزش معاملات خرد شده است.


سه شنبه کلیات لایحه بودجه تصویب شد و بررسی جزئیات آن به کمیسیون تلفیق رفت آن هم در شرایطی که همچنان دلار ۴۲۰۰ تومانی در آن دیده می شود. سوال این است که آیا دولت منابع کافی برای مخارج سال ۱۴۰۰ را در اختیار دارد؟ پاسخ به احتمال قوی ، منفی خواهد بود.در این صورت احتمال افزایش انتظارات تورمی تقویت خواهد شد و در نتیجه بازار سهام اگرچه ممکن است با این وضعیت به برخی صنایع روی خوش نشان ندهد اما مسیر کلی نیز با فرض تداوم تورم نباید نزولی باشد.


در پایان معاملات پر نوسان دیروز، نمادهای"فارس، فولاد، شستا " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۷ و ۶.۱ هزار میلیارد تومان بود.


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وبملت، وتجارت " پر عرضه ظاهر شدند و به صف فروش رسیدند و به ترتیب با قیمت های منفی ۱.۸۸، ۱.۷۲ و ۱.۷۲ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی " با قیمت های منفی ۱.۸۵ و ۱.۲۲ درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون " شبریز ،شبندر " پر تقاضا ظاهر شدند. این در حالی است که دو نماد" شتران، شپنا" با فشار فروش همراه شدند.


به نظر می رسد افزایش کرک اسپرد و افزایش تخفیف در نرخ خوراک این گروه دلیل توجه اهالی بازار به نمادهای گروه پالایشی باشد. در گروه خودرویی نمادهای"خودرو ،خساپا" روز پر عرضه ای را تجربه کردند و به صف فروش رسیدند و با قیمت های منفی ۱.۴۳ و ۱.۵۸ درصد به کار پایان دادند.


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندک همراه شدند. مس در محدوده ۸۳۵۴ دلار، روی به ۲۸۲۹ دلار و هر انس طلا به ۱۷۸۵ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۶۳.۷۲ دلار معامله و قیمت نفت خام WTI نیز به ۶۰.۲۵ دلار در هر بشکه رسیده است.


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۵ هزار و ۱۷۰ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان گزارش شده است.


بررسی چند رویداد:


رهبر انقلاب در نشست تصویری درباره برجام فرمودند: حرف فایده‌ای ندارد فقط عمل. با حرف و وعده جمهوری اسلامی قانع نخواهد بود.


محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی تا نیمه اول سال آینده خبر داد و گفت: با همکاری مجلس تا جایی که امکان دارد از افزایش قیمت‌ها جلوگیری خواهد شد.


حجت‌اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو، محصولات تولید شده داخلی در بورس عرضه می‌شوند.


روح اله لطیفی سخنگوی گمرک از تجارت ۵۸.۷ میلیارد دلاری ایران در ۱۰ ماه سال جاری خبر داد که سهم صادرات و واردات با ۹۴.۵ و ۲۸.۲ میلیون تن، ۲۸ و ۳۰.۶ میلیارد دلار بوده است.


پالایشگاه تبریز از اتمام سه طرح توسعه تا پایان سال و طی مراحل پذیرش شرکت زیرمجموعه در بورس خبر داد.


ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هرکیلوگرم قند شکسته بسته بندی را ۱۰۵۰۰ تومان اعلام کرد.


دامنه نوسان روزانه قیمت در کلیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در بازارهای فرابورس از شنبه دوم اسفند به میزان مثبت ۱۰ تا منفی ۴ درصد تغییر می یابد.


افزایش ضریب معاملات اعتباری به ۶۰ درصد تصویب شد و به شرکت‌های کارگزاری بورسی جهت اجرا ابلاغ شد تا از دوم اسفند ماه اعمال شود.


بلینکن وزیر امور‌خارجه آمریکا گفت: انگیزه‌ای داریم که سعی می‌کنیم ایران را به توافق برگردانیم و قرار است تهران انگیزه‌هایی برای کاهش تحریم‌ها داشته باشد.


دو موسسه مالی جی پی مورگان و گلدمن ساکس پیش‌بینی کردند نفت در آینده افزایش قیمتی پایدار خواهد داشت. صعودی‌ترین پیش‌بینی قیمت نفت، بازگشت به محدوده نفت ۱۰۰ دلاری است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0