همفکران
1401/07/02
12:17
جریان نقدینگی بازار در شهریور ماه؛ قهر حقیقیها از بازار برای چهاردهمین ماه متوالی

چهارده ماه متوالی است که حقیقیها سرمایه های خود را از بازار می برند. آنها در شهریور ماه بیش از ۳،۳ هزار میلیارد تومان از بازار خارج کردند تا تراز پول خرد شش ماهه اول امسال از منفی ۲۳ همت هم فراتر رود. با وجود اینکه شدت خروج پول خرد ماهانه در شهریور نسبت به مرداد ۲۲ درصد کاهش یافته اما ...

افت ۲۲ درصدی شدت خروج پول خرد نسبت به مرداد، قهر حقیقیها از بازار برای چهاردهمین ماه متوالی


چهارده ماه متوالی است که حقیقیها سرمایه های خود را از بازار می برند. آنها در شهریور ماه بیش از ۳،۳ هزار میلیارد تومان از بازار خارج کردند تا تراز پول خرد شش ماهه اول امسال از منفی ۲۳ همت هم فراتر رود. با وجود اینکه شدت خروج پول خرد ماهانه در شهریور نسبت به مرداد ۲۲ درصد کاهش یافته اما به نظر می رسد حقیقیها عزم خود را برای خداحافظی کامل از بازار سرمایه جزم کرده اند. زیرا شدت خروج پول خرد در نیمه نخست امسال در قیاس با مدت زمان مشابه سال قبل هم ۶ درصد بیشتر شده است.


صنایع و نمادها با بیشترین خروج پول خرد


در شهریور ماه صنعت محصولات شیمیایی صدرنشین خروج پول خرد بوده و پس از آن صنایع شرکتهای چندرشته ای صنعتی، خودرو و ساخت قطعات، بیمه و صندوق بازنشستگی، زراعت و خدمات وابسته، فرآورده های نفتی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط و محصولات غذایی و آشامیدنی بیشترین پول خرد را از دست دادند.


در شهریور ماه شاهد خروج بیش از ۶۸۲ میلیارد تومان پول خرد از صنعت محصولات شیمیایی بودیم. این رقم نسبت به مرداد ماه ۲۲ درصد بیشتر شده است. بدین ترتیب تراز ۶ ماهه پول خرد این صنعت در سال ۱۴۰۱ به بیش از منفی ۲،۴ همت رسیده که ۲۷ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال قبل است.


عنوان دومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد در شهریور ماه به صنعت شرکتهای چندرشته ای صنعتی تعلق داشت. آخرین باری که تراز ماهانه پول خرد این صنعت مثبت بود اسفند ۱۴۰۰ بود اما پس از آن هر ماه شاهد بیرون بردن سرمایه های خرد از آن بودیم. تراز ۶ ماهه پول خرد این صنعت منفی ۱،۹ همت شده که بررسی آمارها نشان می دهد شدت خروج پول خرد از این صنعت نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۳ برابر شده است.


صنعت خودرو و ساخت قطعات با از دست دادن حدود ۳۱۵ میلیارد تومان از پولهای خرد در شهریور ماه سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد بود. در حالیکه تراز پول خرد ماهانه این صنعت در مرداد ماه مثبت شده بود. حقیقیها از ابتدای امسال تا کنون بالغبر ۱،۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی از این صنعت بیرون بردند؛ تقریبا مشابه ۶ ماهه اول سال قبل.


نمادهای سپید، بپاس، شستا، خساپا، فارس، های وب، پترول، حکشتی، پالایش و وبملت بیشترین پولهای خرد را از دست دادند.


صنایع و نمادها با بیشترین ورود پول خرد


صنعت صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با اختلاف زیادی نسبت به سایر صنایع صدرنشین ورود پول خرد شد. اگر چه این صنعت در هفته پایانی شهریور ماه با تراز منفی پول خرد مواجه بود اما برآیند یک ماهه شهریور آن مثبت ۲،۴ همت است. قدرت ورود پول خرد به این صنعت نسبت به ماه قبل ۷۳ درصد بیشتر شد. حقیقیها در حالی طی نیمه ابتدایی امسال ۴،۶ همت پول به پای این صنعت ریختند که در مدت زمان مشابه سال قبل ۱،۲ همت از آن خارج کرده بودند.


صنایع استخراج کانه های فلزی، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، انبوه سازی، املاک و مستغلات، استخراج زغالسنگ، قند و شکر، فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، مخابرات و تولید محصولات کامپیوتری و الکترونیکی نیز در رده های بعدی بیشترین جذب پول خرد قرار داشتند.


دومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد استخراج کانه های فلزی بود. تراز ماهانه پول خرد این صنعت پس از سه ماه متوالی، مثبت شد. با اینحال برآیند ورود و خروج پول خرد این صنعت طی نیمه اول امسال بیش از منفی یک همت بود.


از بین نمادها افران، همای، کمند، وگردش، اعتماد، آوند، کارا، کنور، کیسون و ثبات توانستند عنوان نمادهایی با بیشترین ورود پول خرد را به خود اختصاص دهند.










انتهای خبر

0
0