همفکران
1400/02/06
14:19
حمایت غول ها از شاخص / دلار در جا می زند

فعالان بازار روز پر هیجانی داشتند. شاخص کل بورس تهران دوبار تلاش کرد طی ساعات معاملاتی تغییر روند دهد. بار اول ساعت ۹:۲۰ دقیقه بود که دوام نیاورد و دوباره کاهشی شد. ولی بار دوم در ۱۰:۴۵ دقیقه با قاطعیت تغییر جهت داد و توانست قسمت زیادی از افت امروز خود را جبران کند.

شاخص کل بورس تهران امروز را با کاهش ۹۰۴ واحدی معادل ۰.۰۸ درصد تمام کرد و خود را تا نزدیکی ارتفاع یک میلیون ۱۸۷ هزار واحدی رساند. در شروع بازار شاخص با شیب تندی کاهش یافت ولی بعد از بیست دقیقه تغییر روند کوتاهی داد که دوام نیاورد و مجددا به مسیر کاهشی برگشت. ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه حمایت ها اثر گذاشت و شاخص کل به لطف فملی ، فولاد و شستاو بعد از لمس یک میلیون ۱۸۴ هزار واحد تغییر روند داد و توانست تقریبا ۳ هزار واحد را دوباره پس بگیرد. شاخص هم وزن ولی همراهی نکرد و در تمام مدت بازار روند کاهشی داشت. حتی در دقایق پایانی شیب کاهش خود را بیشتر کرد. در پایان معاملات امروز شاخص هم وزن ۸۷۴ واحد معادل ۰.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. حرکت معکوس این دو شاخص می تواند نشانه توجه بازار به شرکت های بزرگ باشد .


در فرابورس اما اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس روز خود را کاهشی آغاز کرد اما بعد از یک ساعت مسیر صعود را در پیش گرفت و با قدرت خود را به رنگ سبز درآورد. هرچند در دقایق آخر کمی از رشد خود را از دست داد. امروز شاخص کل فرابورس ۷ واحد رشد کرد و به ارتفاع ۱۷،۶۰۴ رسید.


ارزش معاملات خرد حدود دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود و خروج نقدینگی حقیقی ها ۳۲۸ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی رشد نسبت به دیروز به ۵۹،۴۱۳ هزار میلیارد ریال معادل ۲۵۴ میلیارد دلار رسید.



بیشترین ورود و خروج پول


صنایع شیمیایی ، حمل و نقل و قند و شکر در بین صنایع بیشترین جذب پول حقیقی را داشتند ولی بانک ها ، خودرو و فراورده های نفتی بیش از دیگر نمادها توسط حقوقی ها حمایت شدند.


در بین شرکت ها بیشترین پول حقیقی جذب نمادهای نوری ، شستا و فجر شد و در طرف مقابل وپاسار ، خساپا و میدکو بیشترین فرار پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند. نکته جالب جابه جایه جای شستا از بین بیشترین خرورج پول به سمت مقابل از دیروز تا امروز است.


نمادهای مشکوک


در بازه هفت روزه سه نماد زملارد ، دتماد و سفانو مشکوک ترین حجم را داشتند و در بازه یک ماهه خبهمن ، سفانو و معیار.


سفانو در ابتدای روز تلاش زیادی کرد که رشد کند و حتی دقایقی به محدوده مثبت هم رسید اما عرضه ها کار دستش داد و به صف فروش نشست. حقوقی ها از ابتدای سال ۱۴۰۰ این نماد را به حال خود رها کردند و روزانه تعداد اندکی سهم معامله می شود. امروز اما سنت شکنی شد و دو میلیون و ۴۰۰ هزار سهم معامله شد. این مقدار ۱۷ درصد را حقوقی ها فروختند و در مقابل تمام آن را حقیقی ها خریدند. به رغم این حجم معامله هنوز صف فروش یک میلیونی جمع نشده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بین صنایع فلزات اساسی با ۱.۷ درصد رشد پیشتاز بازدهی امروز بود و چند رشته ای صنعتی و با ۰.۹ درصد و استخراج نفت و گاز با ۰.۶ دیگر صنایع پر بازده بودند. در مقابل فراورده های نفتی با ۲.۳ درصد کاهش ، خودرو با ۱.۹ درصد و استخراج کانه های فلزی با ۱.۴ درصدبیشترین افت را به نام خود ثبت کردند.


در بین نماد ها داروح با ۱۶ درصد رشد درقیمت پایانی صدر نشین بیشترین بازدهی روزانه بود در رتبه های بعدی امینح ۷.۳ درصد و فباهنرح ۶ درصد رشد قرار دارند. در مقابل خبهمن با ۶.۹ درصد کاهش قیمت پایانی عنوان بیشترین افت را به نام خود زد. بعد از او نمادهای شلعابح با ۵.۸ و ورازی با ۴ درصد بیشترین کاهش های قیمتی را داشتند


نکته جالب تغییر مسیر حق تقدم تامین سرمایه امین از دیروز تا امروز است. ای نماد روز قبل با ۵.۵ درصد کاهش صدر نشین بیشترین کاهش ارزش بود اما امروز با توجه ویژه حقیقی ها بازار را در صف خرید تمام کرد.


حق تقدم داروپخش هم روز اول عرضه خود را در صف خرید شروع کرد. امروز تنها ۵۶ هزار سهم توسط یک حقوقی عرضه شد که ۹۰ درصد آن را هم یک حقوقی جمع کرد.


خبهمن ۲۳ اسفند برای مجمع عمومی فوق العاده خود متوقف شد تا برای افزایش سرمایه تصمیم گیری کند. امروز که باز شد با حجم زیاد عرضه مواجه شد و با بیش از ۸ درصد افت نسبت به آخرین روز معاملاتی خود مورد داد و ستد قرار گرفت. از ۱۶۸ میلیون سهم معامله شده امروز حقیقی ها ۹۶ درصد را عرضه کردند و در مقابل ۷۲ درصد خریدند اما باز هم نماد با صف فروش ۵۲ میلیونی روز خود را تمام کرد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در حال در جا زدن است و تصمیمی برای رشد یا ریزش نگرفته است. نسبت به دیروز تنها ۹ ریال کاهش دارد و که چندان اهمیتی ندارد و در قیمت ۲۳۳ هزار ریال آرام گرفته است.


سکه طرح جدید در محدوده ۱۰ میلیون تومان در حال نوسان است. دیروز خود را به ۱۰میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رساند اما امروز دوباره کاهش یافت و اکنون با قیمت ۱۰ میلیون ۴ هزارتومان معامله می شود.


انس طلا چند هفته است که روند صعودی به خود گرفته است اما از دیروز و بعد از برخورد به مقاومت ۱۸۰۰ دلاری اصلاح کرده است و اکنون در قیمت ۱۷۷۷ دلاری در حال معامله است. بسیاری معتقدند با تورم انتظاری آمریکا بیاد منتظر صعود ارزش هر انس طلا باشیم.




انتهای خبر

0
0