بورس۲۴
1401/05/31
23:13
بلاتکلیفی بازار سرمایه ، این شرکت را DPS محور کرده است

به گزارش کدال نگر بورس ۲۴ ،شرکت سرمایه گذاری سبحان که واحد فرعی شرکت سرمایه گذاری پایا تدبیر پارسا است ، در سال مالی ۱۴۰۰ در حوزه های بازار سرمایه ، شرکت های خارج از بازار سرمایه ، اوراق مشارکت و همچنین املاک سرمایه گذاری کرده است. تغییرات سرمایه شرکت در دو سال گذشته...

بلاتکلیفی بازار سرمایه ، این شرکت را DPS محور کرده است

به گزارش کدال نگر بورس۲۴ ،شرکت سرمایه گذاری سبحان که واحد فرعی شرکت سرمایه گذاری پایا تدبیر پارسا است ، در سال مالی ۱۴۰۰ در حوزه های بازار سرمایه ، شرکت های خارج از بازار سرمایه ، اوراق مشارکت و همچنین املاک سرمایه گذاری کرده است. تغییرات سرمایه شرکت در دو سال گذشته به شرح زیر بوده است :


۱) افزایش ۲۰۰٪ از محل سود انباشته در سال مالی ۱۳۹۹


۲) افزایش ۳۸٪ از محل سود انباشته در سال مالی ۱۴۰۰ و رسیدن سرمایه به ۵۰۰ میلیارد تومان


عوامل سیاسی ( جنگ روسیه و اوکراین ) ، تنش های احتمالی آسیا ( چین و تایوان ) ، تحریم های اقتصادی ، نوسانات کامودیتی ها از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار خارجی و نتایج مذاکرات هسته ای و جلسات شورای حکام ، حجم و میزان اوراق مشارکت منتشره و نرخ آنها ، نرخ ارز و سود بین بانکی از جمله مهمترین متغیر های داخلی تاثیر گذار بر فعالیت شرکت ذکر شده اند.


بررسی بهای تمام شده ترکیب سرمایه گذاری های شرکت بیانگر افزایش ۱۴٪ سهم سرمایه گذاری های کوتاه مدت ، افزایش ۲٪ سهم سرمایه گذاری های بلندمدت و کاهش ۱۶٪ سهم سرمایه گذاری در املاک است.


به دلیل سرمایه گذاری در شرکت در شرف تاسیس بیمه اتکایی رایا ، ارزش دفتری ( CV ) سرمایه گذاری های بلندمدت از ۲۴.۶ میلیارد تومان در ۳۱/۰۳/۱۴۰۰ به ۵۰ میلیارد تومان در تاریخ ترازنامه رسیده است.


کاهش ارزش دفتری سرمایه گذاری های املاک از ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴۶ میلیارد تومان در تاریخ تزارنامه به دلیل فروش واحد های طبقات سوم و هفتم ساختمان مهدیار بوده است.


ارزش روز پرتفوی سرمایه گذاری های بورسی شرکت نسبت به بهای تمام شده این پرتفو افزایش ۱۱٪ را نشان می دهد ( بهای تمام شده پرتفوی بورسی : ۶۷۹ میلیارد تومان و ارزش بازار پرتفوی بورسی : ۷۵۱ میلیارد تومان.)


۷۷٪ بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت در صندوق های سرمایه گذاری بورسی متمرکز شده است. ۱۵٪ از بهای تمام شده پرتفوی بورسی در صندوق های کالایی بورسی ، ۲٪ در صنعت زراعت ، ۲٪ در کانی های غیرفلزی متمرکز شده است. صنایع بانک و موسسات اعتباری ، غذایی به جز قندوشکر و چند رشته ای صنعتی هر کدام ۱٪ از بهای تمام شده پرتفوی بورسی را به خود اختصاص داده اند.


در سال مالی ۱۴۰۰ شرکت اقدام به افزایش ۲۷۸ میلیارد تومانی میزان سرمایه گذاری در پرتفوی بورسی خود کرده است و بهای تمام شده پورتفوی بورسی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۶۹٪ داشته است. مدیریت شرکت علت این اقدام را کشش بنیادی بازار سرمایه ذکر کرده است.


ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد ۶۸٪ داشته است که دلیل آن افزایش سرمایه گذاری در بازار ، افزایش ارزش ابزارهای معاملاتی مبتنی بر طلا و اغتنام فرصت جهت خرید و فروش سهام در قیمت های هدف بوده است. ( ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت از ۴۴۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ با ۳۰۴ میلیارد تومان افزایش به ۷۵۱ میلیارد تومان رسیده است. )


شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ تمام اوراق خود در شرکت های سرمایه گذاری صبا تامین (حق تقدم ) ، صندوق بازنشستگی کشوری ، سرمایه گذاری صبا و فولاد مبارکه را فروخته است.


در دوره مالی ۱۴۰۰ شرکت در سرمایه گذاری کشاورزی کوثر ، سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، بانک سینا و بانک اقتصاد نوین به ترتیب ۱۴ ، ۵.۶ ، ۴ و ۳.۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.


بررسی ساختار درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ :


درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۸۸٪ از ۲۶۰ میلیارد تومان به ۴۸۸ میلیارد تومان رسیده است. حدود ۸۰٪ از این درآمد از محل سود سهام حاصل شده است. در وضعیت رکودی بازار سرمایه سیاست دریافت سود نقدی یک سرمایه گذرای کم ریسک و مطمعن است.


در سال مالی ۱۴۰۰ شرکت حدود ۹۳.۶ میلیارد تومان از محل واگذاری سرمایه گذاری ها سود شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه قبلی رشد ۲۷٪ داشته است.


هزینه های عملیاتی شرکت شامل هزینه های عمومی اداری و فروش حدود ۳٪ از درآمد های عملیاتی است و این امر سبب ایجاد حاشیه سود عملیاتی ۹۷٪ برای شرکت شده است.


شرکت حدود ۶۰ میلیارد تومان درآمد غیرعملیاتی شناسایی کرده که در مقایسه با سال مالی گذشته رشد ۵۸ هزار درصدی داشته است. منشا این درآمد غیرعملیاتی فروش دارایی های مشهود بوده است. توجه داشته باشید که این درآمد تکرار پذیر نیست.


سود خالص شرکت نسبت به مدت مشابه قبلی از ۲۵۱ میلیارد تومان با رشد ۱۱۲٪ به ۵۳۴ میلیارد تومان رسیده است. سود هر سهم عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ با در نظر گرفتن افزایش سرمایه با ۸۸٪ افزایش به ۹۴۹ ریال رسیده است. خالص وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت نیز در سال ۱۴۰۰ با ۵۶٪ کاهش از ۹۱ میلیارد تومان به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.


بازده حقوق صاحبان سهام که وسیله سنجش میزان سود خالص کسب شده به ازای سرمایه به کارگرفته شده در واحد تجاری است ، در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ با افزایش ۲۷٪ از ۴۸٪ به ۶۱٪ رسیده است. در نظر داشته باشید که سرمایه شرکت نیز در سال ۱۴۰۰ ، از محل سود انباشته ۳۸٪ افزایش داشته است.

انتهای خبر

0
0