فارس نیوز
1401/05/05
16:33
افزایش ۵ هزار و ۲۶۲ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات ا مروز با افزایش ۵ هزار و ۲۶۲ واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد با افزایش ۵ هزار و ۲۶۲ واحد به رقم یک میلیون ۴۴۳ هزار و ۷۱۰ واحد رسید.


همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش هزار و ۱۶۴ واحد به رقم ۳۸۹ هزار و ۴۶۵ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۵۰۶ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۴.۴ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۶۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۶۸۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۰.۳۷ درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هم وزن ۰.۳ درصد افزایش یافتند.


شاخص آزاد شناور ۰.۴ درصد افزایش یافت. شاخص بازار اول بورس ۰.۴۵ درصد افزایش یافت و شاخص دوم بورس ۰.۲۷ درصد افزایش پیدا کرد.


امروز نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی نوری، پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، هلدینگ دارویی تامین اجتماعی و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نماد توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.


در فرابورس ایران امروز شاخص کل ۴۲ واحد رشد کرده و به رقم یک میلیون و ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه در فرابورس به ۳۴۴ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۱.۷ میلیارد سهام حق تقدم اوراق مالی در قالب ۱۲۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۷ هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان در فرابورس ایران داد و ستد کردند.


امروز نماد پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس و بهمن دیزل بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس نمادهای نیروی برق دماوند، پالایش نفت لاوان، بیمه پاسارگاد و برق عسلویه مپنا بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.


به گزارش فارس، امروز سامانه توثیق الکترونیکی سهام در سازمان بورس راه‌اندازی شد که با استفاده از این سامانه در سه بانک ملی ایران، قرض‌الحسنه رسالت و قرض‌الحسنه مهر ایران سهام عدالت و سهام عادی قابل وثیقه‌گذاری به صورت الکترونیک برای دریافت وام از شبکه بانکی و یا وثیقه‌گذاری در سیستم قضایی کشور استفاده می‌شود.


با راه‌اندازی این سامانه سهامداران خرد در موقع نیاز به منابع مالی به جای فروش سهام می‌توانند با وثیقه‌گذاری سهام خود به صورت الکترونیک از تسهیلات بانک استفاده کنند.


همچنین با توجه به واریز سود سهامداران خرد به صورت متمرکز از طریق سامانه سجام می‌توان به سهامداری مردم در بازار سرمایه قدری امیدوارتر بود. به هر حال علاوه بر رعایت حقوق افراد حقوقی باید افراد حقیقی هم مدنظر قرار گیرند تا بازار سرمایه با مشارکت افراد حقیقی و حقوقی توسعه بیشتری پیدا کند.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0