همفکران
1400/02/22
16:21
گزارش هفتگی / رشد ناچیز شاخص کل

شاخص کل بورس تهران توانست هفته را با بازدهی مثبت تمام کند. دو روز اول هفته شاخص نزولی بود، اما روزهای باقی مانده روند صعودی به خود گرفت و بازدهی ۰.۶ درصدی را به فعالان بازار هدیه کرد. بورس بازها امیدوار بودند چهارشنبه هم بازدهی خوبی بگیرند اما شاخص پس از کمی رشد و با رسیدن به یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد تغییر روند داد و با از دست دادن بیش از ۶ هزار واحد خود را به یک میلیون ۱۸۴ هزار واحد رساند. شاخص پایان هفته را در این ارتفاع سپری خواهد کرد. شاخص هم وزن ولی روندی دیگر در پیش گرفته است و تمام هفته را نزولی طی کرد. شاخص کل هم وزن در این هفته بازدهی منفی ۰.۸۵ درصدی را ثبت کرد.

شاخص کل بورس تهران توانست هفته را با بازدهی مثبت تمام کند. دو روز اول هفته شاخص نزولی بود، اما روزهای باقی مانده روند صعودی به خود گرفت و بازدهی ۰.۶ درصدی را به فعالان بازار هدیه کرد. بورس بازها امیدوار بودند چهارشنبه هم بازدهی خوبی بگیرند اما شاخص پس از کمی رشد و با رسیدن به یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد تغییر روند داد و با از دست دادن بیش از ۶ هزار واحد خود را به یک میلیون ۱۸۴ هزار واحد رساند. شاخص پایان هفته را در این ارتفاع سپری خواهد کرد. شاخص هم وزن ولی روندی دیگر در پیش گرفته است و تمام هفته را نزولی طی کرد. شاخص کل هم وزن در این هفته بازدهی منفی ۰.۸۵ درصدی را ثبت کرد. روند متضاد این دو شاخص بازار نشان دهنده رشد شرکت های شاخص ساز و بزرگ و در عین حال ریزش شرکت های کوچکتر است.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. از پنج روز کاری این هفته شاخص کل فرابورس سه روز را مثبت بود و توانست ۰.۳۷ درصد رشد کند و در پایان هفته به ۱۷ هزار ۴۸۶ واحد برسد. امروز شاخص فرابورس سعی کرد تا پایان بازار روند صعودی خود را حفظ کند و از خود ضعف نشان نداد.


چهارشنبه هم ۴۱۰۰ میلیارد ریال خروج پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات خرد (بدون احتساب عرضه اولیه) ۳۱،۶۰۰ میلیارد ریال ثبت شد که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان کمتر از روز گذشته است. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس در پایان هفته ۵۹،۰۰۰ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری به ۲۶۹ میلیارد دلار رسید.


چند روزی است اهالی بازار منتظر رسیدن شنبه هستند تا دامنه نوسان و حجم مبنا تغییر کند. به جز حواشی ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری خبر دیگری به گوش نمی رسد. امروز ناظر بازار گفت از شنبه کلیه نمادها با دامنه نوسان ۵ درصد معامله می شوند به جز صندوق های قابل معامله که با دامنه ۱۰ درصد خواهند بود. همچنین حجم مبنا تمام نمادها به ۱۵ میلیارد ریال تغییر خواهد بود.


خبر آزاد شدن صادرات شمش فولاد هم می توانست محرک خوبی برای بازار باشد ولی تاثیری که انتظار می رفت را باقی نگذاشت. هرچند در نهایت فلزات اساسی بیشترین بازدهی هفته را به نام خود ثبت کردند.


پر حجم ترین معاملات


روز چهارشنبه بیشترین حجم معامله اول به بانکی ها و بعد فراورده های نفتی و فلزات اساسی اختصاص داشت. در بین نمادها هم خودرو ، خبهمن و وبصادر حضور داشتند.


بیشترین ورود و خروج پول


گروه فراورده های نفتی بعد از مدتها با حقیقی ها آشتی کرده است و چهارشنبه بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کرد. بعد از آن گروه های قندی و نرم افزار مورد توجه حقیقی ها بودند. اما بانکی ها ، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در صدر صنایعی بودند که حقیقی ها پول خود را از آن بیرون کشیدند.


در بین نمادها هم شبندر ، ذوب و فجر بیشترین جذب و وتجارت ، فولاد و فملی بیشترین دفع پول حقیقی را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


فلزات اساسی با رهبری فملی و فولاد نه تنها بازدهی ۵.۱ درصدی را به نام خود زدند بلکه در رشد بازار هم تاثیر زیادی داشتند. بعد از این گروه و با اختلاف زیاد کانه فلزی با ۱.۲ درصد و چند رشته ایی صنعتی با ۰.۹ درصد قرار دارند. اما در طرف دیگر جدول سایر معادن با افت ۲۰.۶ درصدی در یک هفته بدترین عملکرد را باقی گذاشت. باز هم با اختلاف زیاد رتبه های بعدی به گروه کاشی و سرامیک با منفی ۸.۴ و فنی مهندسی با منفی ۴.۷ درصد اختصاص یافت.


در هفته ای که گذشت ۱۷۳نماد یا رشد کردند و یا بازدهی صفر داشتند. واعتبار با ۱۷.۲ درصد رشد بیشترین بازدهی هفتگی را داشت. به دنبال او فملی ودماوند به ترتیب با ۱۵.۳ و ۱۵ درصد قرار دارند. همچنین از بین ۴۳۴ نمادی که بازدهی منفی داشتند نمادهای کلوند با ۵۳.۵ ، درهآور با ۲۹.۵ و حتوکا با ۲۹.۳ درصد افت بیشترین ضرر را به سهامداران خود زدند.


واعتبار در یک ماه گذشته دو خبر مهم داشته است. یکی تغییر اعضای هیات مدیره و دیگری تصمیم به فروش ۲۲.۵۹٪ از سهام شرکت سرمایه گذاری وثوق امین . این دو خبر موجب شده نماد سرمایه گذاری اعتبار ایران از ابتدای اردیبهشت تغییر روند بدهد و صعودی شود طوریکه امروز به دلیل تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام توسط ناظر بازار برای ۶۰ دقیقه متوقف شد.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار از کانال ۲۲ هزار تومان پایین آمده است ولی هنوز معلوم نیست به کدام سمت حرکت می کند. بعد از صحبت های همتی همه انتظار ریزش ارز را داشتند اما دلار دهن کجی کرد و دو کانال بالا پرید. هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۱ هزار ۹۸۲ تومان معامله می شود. بازدهی دلار در این هفته ۶.۴ درصد است.


سکه طرح جدید بالاخره توانست خود را به کانال ۱۰ میلیون تومان برساند و تا الان در این کانال باقی مانده است. الان هر سکه با قیمت ۱۰ میلیون ۱۱۰ هزار تومان معامله می شود و بازدهی هفتگی ۶.۵ درصدی برای خریدارانش دارد.


انس طلا با قیمت ۱۸۳۳ دلار معامله می شود و بازدهی ۲.۷ درصد در ۷ روز گذشته داشته است.



انتهای خبر

0
0