فارس نیوز
1401/04/21
17:21
زمینه ورود نقدینگی به بورس فراهم شود/ ورود پول افراد حقیقی به گروه خودرو و فلزات اساسی

قیمت سهام اغلب نمادهای گروه کشاورزی و دامپروری، محصولات غذایی، قند و شکر و بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز کاهش یافت و قرمزترین صنایع بورس شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. همه روندها در بورس سهامداران را راغب به خروج از بازار سهام کرده است و کاهش ارزش معاملات خرد به کمترین میزان در سال ۱۴۰، نشان از عمیق شدن رکود حاکم بر بازار دارد.


به نظر برخی کارشناسان، موج خروج سرمایه از علل اصلی افت قیمت‌‌ها در بازار سهام به شمار می‌رود. برخی سهامداران حقیقی حتی از سهم‌‌هایی که ارزنده هستند، نیز خارج شده و هیچ توجهی به گزارش‌های مالی منتشر شده شرکت‌ها که عملکرد مثبت آنها را نشان می‌دهد، ندارند.


افرادی که نوسان گیری را راه حل فعلی حضور در بورس می‌دانند، نیز علاوه بر اینکه خود متضرر شده‌اند، دیگران را نیز با فشارهای فروش مصنوعی و ایجاد صف‌های خرید با خریداران جعلی به دردسر انداخته‌اند.


قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های کشاورزی و دامپروری، محصولات غذایی، قند و شکر و بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز کاهش یافت و قرمزترین صنایع بورس بودند.


* رشد حجم معاملات می‌تواند برای بازار سهام خبر امیدوارکننده باشد


حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه می‌توان امیدوار به ایجاد روند مثبت در بورس بود، گفت: سهامداران، نوسان ‌گیری را برای مدت کوتاهی به عنوان بهترین راه ‌دانسته و در این مدت نیز این افراد با مشکلات جدی مواجه شدند. سهامداران باید نگرش خود در معاملات بازار سهام را تغییر دهند.


وی ادامه داد: به طور معمول اگر روند معاملات بورس را در طی چند وقت گذشته مورد ارزیابی قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که بازار در گام‌‌هایی با رشد شدید همراه شده و در گام‌های بعدی تا حدودی ریزش داشت که اکنون این اتفاق رخ داده است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تک نرخی شدن قیمت دلار به سیاست دولت بستگی دارد؛ چراکه ثبات نرخ ارز می‌تواند به رشد بازار سرمایه در بلندمدت کمک قابل توجهی کند. در روند معاملات بورس می‌توان امیدوار به رونق معاملات بورس بود، اما اولین عامل این اتفاق رشد حجم معاملات است و باید زمینه ورود نقدینگی به بورس فراهم شود.


* افت شاخص‌های بورس


در جریان معاملات روز سه شنبه، شاخص کل بورس با ریزش چهار هزار و ۶۵ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۳۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۲۷ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با افت چهار هزار و ۸۴ واحدی در سطح ۴۰۵ هزار و ۴۷۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۲۲ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۶۹۸ واحد قرار گرفت.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۰ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۵ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان بود که ۷۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱۲ درصد بوده است.


* کاهش خروج سرمایه از بورس


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیستمین روز متوالی منفی شد و ۴۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که کاهش ۴۳ درصدی خروج پول از بازار سرمایه را نشان می‌دهد.


گروه‌های فرآورده‌های نفتی، کک و محصولات شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند و گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین ورود پول را داشته‌اند.


در معاملات روز سه شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تفارس (شرکت تامین سرمایه خلیج فارس)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت و نمادهای فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، خلیبل (مالیبل سایپا) و میدکو (توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد ۱۶۲ درصدی صف‌های خرید بورس


در جریان معاملات امروز، ۱۶۱ سهم با رشد قیمت و ۴۳۴ نماد نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۱۰۰ درصد کاهش یافت و ۱۵۵ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۶۲ درصد رشد کرد و در رقم ۱۰۲ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای کالا (شرکت بورس کالای ایران)، وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) و تکنو (شرکت تکنو تار) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غنوش (شرکت نوش مازندران)، فمراد (آلو مراد) و قچار (فراورده‌های غذایی و قند چهارمحال) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0