بااقتصاد
1399/12/13
15:26
فرصت ۱۰ روزه بورس برای تغییر روند معاملات در سال ۹۹/ صعود ۴ واحدی فرابورس؛ تک چراغ سبز بازار سرمایه!

گزارش بازار/ چهارشنبه ۱۳ اسفندماه بورس تهران، آخرین روز معاملاتی هفته دوم اسفند را هم روی خط قرمز به پایان برد و با سقوط بیش از ۸۳۰۰ واحدی شاخص کل، بیش‌تر نمادها را سرخ‌پوش و با صف فروش مواجه کرد. رقم یک میلیون و ۱۷۷ هزار واحد، جایگاهی است که شاخص کل در نیمه اول اسفندماه ثبت کرده است. حالا بورس تهران برای بازگشت به خط سبز صعود در سال ۹۹، تنها ۱۰ روز فرصت دارد.


صعود ۴ واحدی شاخص کل فرابورس، تک چراغ روشن و سبز بازار سرمایه


به گزارش بااقتصاد، در پایان معاملات امروز، چهارشنبه ۱۳ اسفندماه، با ریزش شاخص کل، شاخص هم‌وزن نیز با افت ۳۷۹ واحدی، روی عدد ۴۳۱ هزار و ۲۵۳ واحدی ایستاد. این در حالی است‌که شاخص کل فرابورس، ۴.۴ واحد مثبت شد و روی پله ۱۶ هزار و ۹۸۴ واحدی قرار گرفت و تک چراغ بازار سرمایه را روشن نگه داشت.


مقاومت نمادهای بزرگ با عرضه‌های آبشاری درهم شکست


هرچند دیروز بزرگان بازار برای صعود شاخص تلاش کردند و روند بازار را مثبت نگه‌داشتند اما امروز مقابل صف‌های فروش تاب نیاوردند و همگی در سرخ‌پوش شدند. فملی، فارس و شستا، سه نماد بزرگ بورس تهران بیش از ۳۰۰۰ واحد از ریزش ۸۰۰۰ واحدی شاخص کل را رقم زدند و فولاد، شپنا، تاپیکو و خودرو نیز در همین مسیر اسباب سقوط شاخص را فراهم کردند.


در فرابورس نیز به‌رغم صعود ۴ واحدی و کم‌رمق شاخص کل، نمادهای بپاس، ذوب و شگویا، سرخ‌جامگان بزرگ این بازار لقب گرفتند اما آریا، بگیلان، زاگرس و کزغال، معاملات متعادلی را پشت سر گذاشتند.


ریز معاملات حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در بازار امروز


امروز هم مانند یکی دو هفته اخیر، سنگینی صف‌های فروش سهم‌ها در معاملات بازار سهام، محسوس بود و حقیقی‌ها با ثبت معاملات ۸۲۰ میلیارد تومانی، صف‌نشینان اصلی در سمت عرضه سهام بودند.


به‌این‌ترتیب، امروز حقوقی‌ها بیش از ۷۵۵میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق کردند و حدود ۳۲درصد، معادل هزار و ۲۲۰میلیارد تومان سهام خریدند. مازاد خرید حقوقی‌ها در بازار سهام ۲۰درصد از کل معاملات امروز را تشکیل داد. نمادهای چشم‌گیر برای حقوقی‌ها اپال، فملی و تجارت در ۳ گروه فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری بود. حقیقی‌ها نیز به خرید در گروه‌های عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و انبوه‌سازی، املاک و مستعلات با نمادهای وپست، سصوفی و کرمان، تمایل بیش‌تری نشان دادند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۹


ارزش کل معاملات خرد سهام نیز به ۳ هزار و ۸۲۰میلیارد تومان رسید. افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۶نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۹۹نماد انجام شد و در مجموع به بیش از یک میلیارد تومان رسید.


جمع تغییر مالکیت‌ها نیز بیش از ۹۱۰ میلیارد تومان رقم خورد که انتقال مالکیت از حقوقی به حقیقی‌ها ۱۰۰میلیارد و خالص تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها هم ۸۱۰میلیارد تومان بود.


مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس، بیش از ۳۲.۵ هزار میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات بورس و بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان به فرابروس و معاملات اوراق دولتی اختصاص یافت.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۷۷,۹۷۵.۹۲ (۸۳۰۱.۵۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۱.۲۵۳.۴۴ (۳۷۹.۴۱-)


ارزش معاملات: ۴,۴۸۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فارس و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۶,۹۸۴.۲۷ (۵۴.۱۳ افزایش)


ارزش معاملات: ۲۷,۲۷۳میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، بگیلان و زاگرس


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: بپاس، ذوب و شگویا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0