بااقتصاد
1400/12/04
14:34
شاخص بورس به رشد ۳ هزار واحدی روزانه عادت کرده است؟/ شاخص‌سازی نمادهای کوچک در غیاب بزرگان بازار سرمایه

گزارش بازار/ ‌چهار‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ هفته نخست معاملات بازارهای سهام تهران در اسفندماه امسال با عادی‌سازی یک روند صعودی ۳ هزار واحدی روزانه برای شاخص کل، به پایان رسید. مولفه مثبت و امیدوارکننده در معاملات متعادل امروز برای فعالان بازار سهام، اقبال خریداران از سهم‌های کوچک بازار و شاخص‌سازی آنها در غیاب نمادهای بزرگ بود.

هفته دوم معاملات اسفند در انتظار خبرهای مثبت برجام و بودجه


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه، چهارم اسفندماه، در جریان دادوستدهای نسبتا مثبت سهام در بورس و فرابورس، شاخص کل با رشد ۳۴۶۱ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۲۸۸ هزار واحدی رسید و تا رسیدن به محدوده حمایتی ۱.۳ میلیونی، ۱۲ هزار واحد فاصله دارد. باید منتظر خبرهای مثبت برجام و بودجه‌ای باشیم و ببینیم که آیا این ابر کانال تا پایان امسال قابل دسترس خواهد بود؟! شاخص کل هم‌وزن نیز امروز با ۱۶۵۰ واحد مثبت، وارد کانال ۳۳۰ هزار واحدی شد و برای شاخص آیفکس هم رشد ۶۰ پله‌ای روی رقم ۱۷ هزار و ۵۸۹ واحدی به ثبت رسید.


نمادهای کوچک جایگزین شاخص‌سازان بزرگ بورس تهران


همان‌گونه که ذکر شد، در غیاب شاخص‌سازان بزرگ بورس تهران، امروز نمادخای کوچک‌تر که با استقبال حقیقی‌ها مواجه شده بودند، شاخص‌سازی کردند. نوری، رمپنا، وبملت، خودرو و وغدیر، مثبت‌سازان اصلی شاخص کل بودند و در مقابل، فخوز، پارسان و میدکو صدر جدول منفی‌سازان را از آن خود کردند. در جدول پرتراکنش‌های بورس تهران، نمادهای خودرویی و بانکی در سمت مثبت و مقابل پالایشی‌ها ایستادند. در بازار فرابورس هم، دو نماد تازه عرضه اولیه شده فزر و تجلی پیشتاز بودند.


تعداد سهم‌هایی که بیش از ۳ درصد رشد کردند به ۱۳۶ رسید


معامله‌گران سهام امروز ۶۱۹ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۸ نماد بدون معامله روی تابلوها قرار گرفت. طی این دادوستدها، ۱۳۶ نماد با رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و ۴۶ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی به کار خود پایان دادند.


کمیسیون تلفیق بدون مصوبه جدید برای حذف ارز ترجیحی


به گفته میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، نشست کمیسیون تلفیق درباره بررسی وضعیت ارز ترجیحی در سال آینده بدون مصوبه جدید برگزار شد. وی گفت: درباره حذف ارز ترجیحی مصوبه جدیدی نداشتیم اما در لایحه بودجه سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم و نرخETS (۲۳ هزار تومانی) در نظر گرفته می‌شود. همچنین یارانه ریالی به میزان "مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی باETS (۱۸۸۰۰تومان) ضربدر ۹ میلیارد دلار" یارانه ریالی آن را در تبصره ۱۴ لایحه بودجه گنجاندیم.


موافقت کمیسیون تلفیق با تخصیص سهام عدالت به جاماندگان


میرتاج‌الدینی همچنین از موافقت کمیسیون تلفیق با طرح تخصیص سهام عدالت به جاماندگان کمیته امداد، بهزیستی و سایر مردم خبر داد. و افزود: کمیسیون تلفیق منابع لازم برای تامین قیر رایگان را به همان میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی وزارت نفت مصوب کرد.


پرداخت یکجای سود سهام عدالت متوفیان به وراث


مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد:از سال ۸۵ که بحث انتقال سهام عدالت مطرح شد تا به امروز بیش از ۳ میلیون نفر از سهامداران عدالت فوت شده‌اند که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متعدد برای ایجاد سامانه انتقال سهام به وراث در حال برنامه‌ریزی است.


به گفته محمد باغستانی، همزمان با انتقال قهری سهام عدالت به وراث، برای پرداخت سود سهام عدالت سال‌های ۹۸ و ۹۹ به صورت یکجا، اقدام خواهد شد.


وی افزود:اساسا پرداخت سود سهام عدالت از سال ۹۵ آغاز شد و اعداد و ارقام سودهای قبل از سال ۹۸ در اختیار سازمان خصوصی سازی است. با توجه به امکان انتقال قهری سهام عدالت به وراث این امکان برای سازمان خصوصی سازی هم ایجاد می‌شود که سودهای سنوات گذشته را به حساب وراث واریز کند.


برگزاری حراج اوراق بدهی دولت بدون حضور بانک‌ها و موسسات اعتباری


مرحله سی‌وسوم حراج اوراق بدهی دولت با عرضه ۶هزار و ۵۵۰ میلیارد تومانی این اوراق برگزار شد. در این مرحله بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی سفارش خریدی برای اوراق بدهی دولت ثبت نکردند.


با این وجود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از اوراق بدهی در بازار سرمایه توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شد.


در سه مرحله گذشته در مجموع دولت ۹هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اوراق بدهی فروخت که ۹۵ درصد در بازار سرمایه فروخته شد و تنها ۵ درصد اوراق را بانک و موسسات مالی خریدند.


حداکثر و حداقل نرخ بهره اوراق فروخته شده به ترتیب برابر با ۲۱.۷۹ و ۲۱.۴۰ درصد بود که نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.


قطعه‌سازان با پیشنهاد صادرات یک میلیارد دلاری قطعات در مقابل واردات خودرو


محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: طرحی به مجلس ارائه شد و در شورای نگهبان نیز به تایید رسید و جلسه‌ای در این باره در مجمع تشخیص مصلحت برگزار شد که براساس آن پیشنهاد داده‌ایم که در مقابل صادرات قطعات خودرو، واردات خودرو مجاز اعلام شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌چهار‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام، با حجم حدود ۸۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. از این مبلغ ۳۶۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۳۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، از ۶۳۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت.



ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس، نسبت به دیروز کاهشی بود و رقم ۲۷۷۰ میلیارد تومان ثبت شد که ۱۹۰۰ میلیارد تومان آن به ارزش معاملات خرد در بورس تهران اختصاص یافت. طی این دادوستدهای خرد، تنها ۶۰ میلیارد تومان انتقال خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها رخ داد. حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای کساوه، وتعاون و وبملت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، فزر و سمگا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها به ترتیب با ۲۸۳ ، ۲۳۳ و ۱۹۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و مثبت امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۲۸۸.۳۳۷.۹۸ (۳۴۶۱.۴۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۳۰.۳۱۷.۱۶ (۱۶۵۷.۱۰افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۵۰۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: نوری، رمپنا و وبملت


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فخوز، پارسان و تاپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۵۲۸.۳۶ (۶۰.۳۳افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۸۸۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاکرس، شگویا و فزر


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: اتکای، کزغال و شرانل


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0