فارس نیوز
1402/01/19
16:50
افزایش ریسک در بورس با بلاتکلیفی قیمت خودرو/ رشد ۹۹ درصدی ورود پول حقیقی به بازار سهام

با رفت و برگشت و نامه نگاری های مختلف در زمینه قیمت خودرو، این صنایع این روزها به عنوان یک ریسک در بازار سرمایه شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه این روزها در حال رکوردشکنی و فتح قله های بالاتر است و هر روز روند صعودی خود را مستحکم تر می کند. رشد بورس در روزهای گذشته با ورود پول حقیقی همراه بوده است که این مسئله می تواند جذابیت بورس را به شدت افزایش دهد.


اما در جریان معاملات امروز بورس، روند صعودی شاخص کل در نیمه راه متوقف شد. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، رفت و برگشت ها و نامه نگاری های مختلف در زمینه قیمت خودرو، سبب این موضوع بوده است.


با توجه به وزن نمادهای خودرویی، بلاتکلیفی درباره افزایش یا عدم افزایش قیمت خودرو بر ریسک ‌های بازار افزوده است که به عقیده کارشناسان می ‌تواند در روزهای آینده روند صعودی بازار سهام را تغییر دهد.


البته کاهش قیمت دلار و ترس برخی از سهامداران از رشد سریع بورس و خاطرات سال ۹۹ نیز بر توقف روند صعودی بورس در معاملات روز شنبه بی تاثیر نبوده است.


* افزایش ریسک در بورس با مداخله دولت


علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس گفت: برخی از سرمایه گذاران منتظر اصلاح و استراحت بورس هستند. همین موضوع سبب شده است ورود و خروج به سهم های مختلف در جریان معاملات امروز و روزهای گذشته کمی سرعت بیشتری بگیرد. بازار باید اعداد ارقام بالاتری را برای شاخص کل ایجاد کند زیرا هنوز تعداد زیادی از نمادها هستند که از رشد شاخص جا مانده ‌اند.


وی ادامه داد: اظهارات ضد و نقیض و مداخلات دولت بر قیمت گذاری محصولات مختلف مخصوصا خودرو، علاوه بر اینکه بر ریسک های بازار سرمایه می‌افزاید، موجب فرار سرمایه از بازار و انتقال آن به بازارهای موازی خواهد شد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: رشد بازار و تداوم حضور خریداران به معنای کنار رفتن ریسک‌ها و غیاب آن‌ها در بازار نیست؛ بلکه عواملی چون انتظارات معامله ‌گران نسبت به آینده بازار و نیز انتظارات تورمی موجب رشد بازار شده است.


مومنی تصریح کرد: اگر بازار در محدوده فعلی تثبیت شود بر ورود سرمایه به بازار افزوده خواهد شد و شاخص تا نیمه کانال ۲ میلیونی نیز بالا خواهد رفت. این مسئله زمانی رخ خواهد داد که دولت دست از ماجراجویی در قیمت گذاری محصولات بردارد و مداخلات خود در بازارها را به کمترین میزان برساند.


* شاخص های بورس از یکدیگر سبقت می گیرند


در جریان معاملات روز شنبه، شاخص بورس باز هم رشد کرد و با صعود ۶۴ هزار و ۹۲۱ واحدی نسبت به روز کاری گذشته، تا سطح ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۳۸۵ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۳.۰۴ درصدی بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۲۵ هزار و ۴۷۸ واحدی در رقم ۶۷۶ هزار و ۵۴۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص بازهم بیشتر از شاخص کل بود و توانست مثبت ۳.۹۱ درصد افزایش یابد.


شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۸۶۹ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۵۹ واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش ۴ هزار و ۷۷۵ واحد به سطح ۱۱۷ هزار و ۸۰۴ واحد رسید.


* رشد ۹۹ درصدی ورود سرمایه به بازار سرمایه


روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد ۹۹ درصدی داشته است.


امروز نماد ومعادن (توسعه ‌معادن ‌و فلزات)، اخابر (مخابرات) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین ورود پول را داشتند. در مقابل، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، واحیا (مدیریت صنایع و معادن احیاء سپاهان) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج سرمایه را داشتند.


* افزایش بی سابقه ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۸۱ هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۶ هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان بود که ۶۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۴۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسید که از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تا کنون بی سابقه بوده است.


* صف خرید ۲۵۲ نماد در بورس


در پایان معاملات امروز، ۶۷۱ نماد رشد قیمت داشتند و ۹۲ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۸۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۱۳ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات شنبه، ۲۵۲ نماد صف خرید داشتند و ۱۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۵ درصدی نسبت به روز قبل به یک هزار و ۷۴۴ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۵۵ درصدی به ۱۳ میلیارد تومان رسید.


ومعادن (توسعه ‌معادن ‌و فلزات)، غدیس (پاکدیس) و واحیا (مدیریت صنایع و معادن احیاء سپاهان) ، نمادهایی بودند که بیشتری ارزش در صف خرید را داشتند و سهم‌های وسدید (گروه ‌صنعتی‌سدید)، خبنیان (بنیان دیزل) و آبین (کشت و صنعت آبشیرین) بیشترین ارزش را در صف فروش به خود اختصاص دادند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0