آوای آگاه
1402/08/03
10:56
بررسی گزارش صنعت سیمان در فصل تابستان

مدیر تحلیل شرکت کارگزاری صنعت و معدن به بررسی کارنامه ۶ماهه گروه سیمان پرداخت.

به گزارش آوای آگاه؛ علی اسکینی، مدیر تحلیل شرکت کارگزاری صنعت و معدن در گفت‌وگو با آوای آگاه به بررسی کارنامه ۶ماهه گروه سیمان پرداخت و گفت: گزارش‌های فصلی ۳۰ شرکت فعال در صنعت سیمان در فصل تابستان روی کدال قرار گرفته است، اما هنوز گزارشی از سخوز و ستران نداریم. شرکت‌هایی که تاکنون گزارش داده‌اند، فروشی معادل ۲/۹ همت داشته‌اند که رشد ۱۰ درصدی نسبت به فصل بهار را نشان می‌دهد و امسال یک رشد ۸۰ درصدی نسبت به ۶ ماهه مدت مشابه سال قبل را شاهد بودیم که نتیجه‌ای فوق‌العاده از لحاظ عملکردی است.


وی در ادامه افزود: تولیدات شرکت‌ها ۱۰ درصد رشد پیدا کرده است. از لحاظ سود ناخالص نیز، یک حاشیه سود تقریبا ۴۸ درصدی در فصل تابستان داشتیم که نسبت به فصل بهار ۷ درصد افت حاشیه سود را نشان می‌دهد. علت آن می‌تواند افزایش هزینه‌های انرژی باشد؛ نرخ گاز و برق صنعت سیمان در تابستان افزایش داشته است و از طرفی، افزایش حقوق و دستمزد، افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و دیگر هزینه‌ها هم کم و بیش خود را در تابستان بیشتر نسبت به فصل بهار نشان می‌دهد.


این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: این موضوع باعث شده است که شرکت‌ها در مجموع حدود ۵/۴ همت سود ناخالص داشته باشند که تقریبا ۱درصد کاهش را نسبت به فصل قبل نشان می‌دهد. از لحاظ عملیاتی هم، صنعت سیمان ۸/۳ همت سود ساخته است که این سود نسبت به فصل بهار ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.


اسکینی اضافه کرد: این در حالی است که حاشیه سود عملیاتی صنعت در فصل بهار ۴۸ درصد بوده که در فصل تابستان به ۴۱ رسیده است؛ اما در مجموع، سود ناخالصی که در ۶ ماهه از صنعت می‌بینیم ۹۳درصد افزایش را نسبت به ۶ ماهه سال قبل نشان می‌دهد. اگر بخواهیم سود خالص را مدنظر قرار دهیم، صنعت در فصل بهار ۳/۴ همت سود ساخته که در تابستان به ۸/۳ همت رسیده است. ۱۳درصد کاهش سود خالص را می‌بینیم و در ۶ ماهه امسال نسبت به ۶ ماهه مدت مشابه سال قبل، شاهد یک رشد ۸۰ درصدی هستیم.


وی خاطرنشان کرد: اینکه سود خالص در تابستان تا حدی نسبت به فصل بهار کاهش پیدا کرده است، دو دلیل دارد؛ یکی همان کاهش سود ناخالص بوده و دلیل دیگر این است که عمده شرکت‌های سیمانی منابع مازاد خود را در صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. در فصل تابستان تقسیم سود داشته‌اند و عمده شرکت‌ها هم سود سهامدار عمده را پرداخت کرده‌اند. به دنبال این موضوع، ۵درصد از کاهش ۱۳درصدی به این دلیل بوده که درآمدهای غیر عملیاتی تا حدی کاهش پیدا کرده است. البته در ۶ ماهه دوم با توجه به اینکه منابع مازاد مجددا به سرمایه‌گذاری‌های شرکت اضافه می‌شود، افزایش این درآمد را خواهیم داد.


مدیر تحلیل کارگزاری صنعت و معدن گفت: بیشترین رشد فروش را در تابستان در سخزر و سبجنو داشتیم. سخزر تقریبا ۵۹ درصد رشد در فروش و سبجنو هم ۵۴ درصد رشد داشته است. سخزر و سشمال هم بیشترین رشد سود عملیاتی را داشته‌اند. عملکرد سخزر فوق‌العاده بود و ۱۵۴درصد رشد سود عملیاتی داشت.


اسکینی افزود: در ۶ماهه اخیر و به لحاظ سود ناخالص، اردستان و شاهرود با ۶۳ درصد حاشیه سود ناخالص عملکرد فوق‌العاده‌ای در صنعت داشته‌اند. از لحاظ حاشیه سود عملیاتی هم ممتازان با ۵۷ درصد و ساوه با ۵۶درصد، بالاترین حاشیه سود عملیاتی را داشته‌اند. اگر بخواهیم بازدهی‌ها را بررسی کنیم، صنعت در ۳ماهه اخیر تقریبا ۵درصد افت قیمتی تجربه کرده است. بورس هم شرایط مشابهی داشته و تنها ۲درصد بازدهی در بازار سرمایه به ثبت رسیده است. از لحاظ شرکتی، سفار با ۲۰ درصد و سیلام با افت ۳۱ درصدی بیشترین کاهش را داشته‌اند. در یک سال اخیر، سفار بیشترین بازدهی را در صنعت با ۳۲۰درصد داشته است. کل صنعت حدود ۱۱۶درصد رشد قیمتی داشته و این در حالی است که بورس تنها ۵۶ درصد رشد قیمتی را در این مدت تجربه کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر، ۳۰ شرکت گزارش منتشر کرده‌اند که متوسط P/E آن‌ها به ۷/۴ واحد رسیده است. عدد پایینی برای صنعت سیمان است؛ معمولا این عدد را روی ۹ و ۱۰ داشتیم و کم‌ترین P/E هم برای اردستان با ۵/۴ واحد است. به طور کل، برآورد ما این است که امسال صنعت سیمان تقریبا ۶۰ درصد رشد سود خالص را تجربه می‌کند و اگر قیمت‌های فعلی و P/E ۷/۴ واحدی باقی بماند، احتمالا به سقف ۵ واحد می‌رسد. من همچنان اعتقاد دارم که صنعت سیمان، صنعت جذابی خواهد بود و رشد سودآوری ادامه خواهد داشت. به نظر من بازار حتی با همین P/E گذشته‌نگر ۷ هم، یک رشد ۴۰ تا ۵۰درصدی در این صنعت خواهیم داشت.


انتهای خبر

0
0