بورس پرس
1401/11/09
13:27
شاخص بورس با سقوط ۵۸ هزار واحدی رکورد منفی جدیدی ثبت کرد + دلایل

شاخص بورس متاثر از چند عامل بیرونی و درونی، حدود ۵۸ هزار واحد سقوط و رکورد منفی جدیدی را ثبت کرد و یکی از بدترین و سخت ترین روزهای سه سال اخیر را پشت سر گذاشت!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، امروز یکی از سخت ترین و بدترین روزهای سه سال اخیر بورس و سهامداران بود و بار دیگر ثابت شد این بازار با وجود عمر ۵۵ ساله و ارتقا سواد مالی اغلب بازیگران و گرانی دلار و ارزانی سهام و... هنوز که هنوز از عمق قابل قبولی برخوردار نیست و همچنان اسیر جو روانی و شایعات و صدالبته تصمیمات عجیب و غریب دولت و دیگر ارکان است.


براساس این گزارش، بازار سهام با وجود گرانی بی سابقه ارز و دلار ۴۵ هزار تومانی در سال جاری به جز یکی دو مقطع چند هفته ایی، جذابیتی نداشت اما عبور دو هفته گذشته شاخص بورس از خط مقاومت ۱.۶۳ میلیون واحدی، امیدهایی را برای خروج از چنبره رکود ۳ ساله و بهبود اوضاع در ماه های آینده زنده کرد. حتی برخی به عبور دماسنج بازار از سقف تاریخی ۲.۱ میلیون واحدی امیدوار شدند ولی نه تنها این امید و انتظار برآورد نشد بلکه منجر به تشدید نگرانی ها از آینده حتی کوتاه مدت بازار شد!


به این ترتیب بورس که طی روزهای اخیر متاثر از رفتار مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا و شایعاتی چون دستور شفاهی معاون اول رئیسی مبنی بر توقف عرضه محصولات ایران خودرو و سایپا بود، امروز به دلیل جو منفی و هیجانی ناشی از حمله پهپادی شب گذشته به یکی از کارخانه های تولید مهمات اصفهان، رکورد سقوط شاخص در سه سال اخیر را ثبت کرد و با ریزش ۵۷ هزار و ۹۰۰ واحدی معادل ۳.۶۲ درصد به آسانی در عدد یک میلیون و ۵۴۲ واحدی عقب نشینی کرد.


در این رویداد که بعد از سقوط بیش از ۵۶ هزار واحدی شاخص در مهر سال گذشته و ۱۰ دی سال جاری، بی سابقه بود، شرکت های فولاد مبارکه ، گل گهر، ملی مس، شستا ، میدکو، تاپیکو، پالایشگاه اصفهان،هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اثر بیش از ۳ تا ۱.۵ هزار واحدی بیشترین نقش را داشتند.


همچنین بررسی ها نشان داد از حدود ۵۹۵ نماد حاضر در بورس و فرابورس فقط ۱۴ نماد از جمله سیمان اردستان، صنعتی آما، سرمایه گذاری بیمه، سیمان اصفهان، داروسازی زاگرس فارمد پارس، داروسازی کوثر، آلومراد، یران مرینوس و تکنوتار ، مثبت و سبز بودند و باقی شرکت ها با صف فروش و کاهش ۷ تا چند درصدی قیمت سهام ، بدترین روز را سپری کردند.


علاوه بر این خروج پول افراد حقیقی هم تشدید و به بیش از ۲.۱ هزار میلیارد تومان رسید ولی آمار ورود نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت هم بالغ بر ۱۲۲ میلیارد تومان بود.


با این اوصاف، نگرانی از تداوم این روند منفی بورس آن هم با وجود ریسک های متعدد و رونق بازارهای رقیب، سرمایه گذاران کم و حتی پر ریسک را بیش از همیشه به فکر خروج از بازار سرمایه انداخته و در صورت عدم رفع ابهامات مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا توسط دولت و البته تکرار رفتارهای هیجانی برخی سهامداران حقوقی و حقیقی، حتی با دلار ۵۰ هزار تومانی و بیشتر هم نمی توان به بورس و سهام امیدوار بود.


بنابراین جا دارد اولا" دولت یک بار برای همیشه موضوع عرضه خودرو در بورس کالا و قیمت گذاری دستوری و ابهامات مربوط به دیگر صنایع مانند نرخ تسعیر ارز را روشن کند تا فعالان قادر به تصمیم گیری شفاف تر باشند. دوما" از سهامداران حقوقی و شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های مالی و بانک ها و برخی سهامداران حقیقی ، انتظار می رود به جای هیزم ریختن در آتش، رفتار منطقی را به نمایش گذاشته و از طریق عدم حضور در صف فروش و حتی خرید سهام ارزنده به عبور بورس از چنین روزهای سخت، کمک کنند.


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0