فارس نیوز
1400/12/11
15:11
شستا امروز یک‌تنه بازار سرمایه را قرمزپوش کرد

در حالی که امروز بسیاری از سهامداران منتظر بسته شدن بازار با رشد شاخص های عملکردی بودند، بازگشایی شستا همه معادلات را برهم زد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی که تا دقایق پایانی معاملات امروز، شاخص کل بورس رشد نمادهای بازار سهام را نشان می داد، بازگشایی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در نیم ساعت پایانی، موجب ریزش شاخص کل بورس شد.


معامله‌گران در شرایطی وارد بازار سرمایه در روز چهار‌شنبه شدند که روز دوشنبه بازار سهام تغییر مسیر داد و پس از ۲ روز صعودی شد، در جریان معاملات امروز به نظر می‌رسید سهم‌های کوچک بورس در حال افزایش دادن شاخص‌های عملکردی بازار سهام هستند که بازگشایی شستا همه معادلات را بر هم زد.


در جریان معاملات روز چهارشنبه و با بازگشایی شستا، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و افزایش سرمایه، قیمت سهام این نماد بزرگ بازار کاهش یافت و به تنهایی هزار و ۵۵۳ واحد شاخص کل را پائین کشید و بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشت.


* افت شاخص کل و رشد شاخص کل هموزن


در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۷۸۰ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۵۳ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۰.۰۶ درصد بود.


اما شاخص کل هموزن بورس با رشد ۲۰۹ واحدی در سطح ۳۳۴ هزار و ۱۵۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص برخلاف شاخص کل بورس، مثبت ۰.۰۶ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۳۱ واحد افت کرد و در سطح ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد قرار گرفت.


* افزایش خروج نقدینگی حقیقی از بورس


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۳۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری قبل ۴۵ برابر افزایش یافته است.


در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، وبملت (بانک ملت) و فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) تعلق داشت و از سوی دیگر شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، ثشاهد (سرمایه گذاری شاهد) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر(هلدینگ)) بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.


* رشد ارزش معاملات خرد


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۶ هزار و ۴۵۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان بود که ۲۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم دو هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان رسید که ۴۸ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.


* افزایش صف‌های فروش بورس


در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۲۴۲ نماد رشد قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۳۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۶۱ درصد افت کرد و در رقم ۷۸ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان)، ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) و غالبر (شرکت لبنیات کالبر) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۴۰۳ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر،۶۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه ۵۹ درصد افزایش یافت و ۴۳ میلیارد تومان شد، بدین ترتیب معاملات روز چهارشنبه با مازاد تقاضای ۳۵ میلیارد تومانی بسته شد.


بیشترین صف فروش نیز به نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب)، تیپیکو (شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0