بااقتصاد
1400/12/03
14:48
نیم‌نگاه معامله‌گران بازار سهام به تنش‌های منطقه‌ای و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی/ پالایشی‌ها در کانون توجه خریداران بورس تهران

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه سوم اسفند ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران در ادامه مسیر تعادلی و نسبتا مثبت معاملات پایان سال، متاثر از تنش‌های بین‌المللی و رشد قیمت نفت، خریداران بورس را به سمت نمادهای پالایشی کشاند. شاخص کل بورس امروز هم به روند افزایشی ادامه داد و با ۳۲۱۱ واحد مثبت، در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۸۴ هزار واحدی ایستاد. صعود اندک و کم‌رمق برای سایر شاخص‌های بورس تهران نیز ثبت شد.

صعود نسبی و متعادل شاخص‌های بورس



به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه، سوم اسفندماه، نیمی از معاملات نمادها روی تابلوهای بورس و فرابورس، سبزرنگ و نیمی دیگر سرخ‌رنگ به نمایش درآمدند. شاخص کل هم‌وزن با ۷۷۸ واحد رشد، به رقم ۳۲۸ هزار و ۶۵۹ واحدی ارتقا یافت و برای شاخص کل فرابورس هم، ۱۵ واحد مثبت در میانه کانال ۱۷ هزار واحدی رقم خورد.


نمادهای پالایش یکم مورد توجه معامله‌گران سهام


تشدید تنش‌های سیاسی در اروپای شرقی و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، نمادهای پالایشی بورس تهران امروز مورد توجه خریداران سهام قرار گرفتند. پس از فارس، نمادهای پالایش یکم، شامل شبندر، شپنا و شتران به همراه فملی و حکشتی، شاخص بورس تهران را سبزپوش کردند. درمقابل، جم، پارسان و وبملت، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.


فرابورس، تک نماد سرخپوش در جمع سبزپوشان آیفکس


معاملات سهام در بازارهای فرابورس نیز نسبت به روزهای گذشته کمی تغییر کرد و گروه فراورده‌های نفتی در صدر مثبت‌سازان آیفکس قرار گرفتند. شاوان، مارون، اتکای، رنیک، حسینا و غصینو بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار اعمال کردند و فرابورس، تجلی و شرانل در نقطه مقابل ایستادند.


رشد قیمت ۱۱۵ نماد تا بیش از ۳ درصد


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران سهام امروز ۶۲۸ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۷ نماد بدون معامله روی تابلوها قرار گرفتند. طی این دادوستدها، ۱۱۵ نماد با رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و ۹۰ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی به کار خود پایان دادند.


جزییات آماری معاملات امروز بازارهای سهام تهران


طی دادوستدهای سهام در بورس تهران، پس از معاملات روی ۳۳۲ نماد، برای ۱۶۷ سهم، معادل ۵۰ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۱۴۴ سهم، معادل ۴۳ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. ۴۷ نماد در صف خرید و ۱۶ نماد در صف فروش ایستادند.


تعداد ۱۴۴ نماد در بازار فرابورس مورد معامله قرار گرفتند که ۷۸ سهم، معادل ۵۴ درصد در دامنه مثبت و ۵۰ سهم، معادل ۳۵ درصد در محدوده منفی دادوستد شدند. خریداران در این بازار برای ۱۴ نماد در صف ایستادند و ۳ نماد را به صف فروش گذاشتند.


وضعیت معاملات بازار پایه با دادوستد ۱۵۲ نماد، بیش‌تر در دامنه منفی به پایان رسید. ۶۰ سهم در مدار مثبت و ۷۵ سهم نیز روی دامنه منفی دادوستد شدند. برای ۳۷ نماد صف خرید ۱۳۹ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۵۱ نماد هم به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان در صف فروش گذاشته شدند.


با محدودیت دسترسی، کدهای معاملاتی مسدود نمی‌شود


معاون نظارت شرکت بورس تهران، اعلام کرد: محدود کردن دسترسی به معنای مسدود کردن کد معاملاتی نیست. بانک اطلاعات جامعی از نوع تخلفاتی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد (مانند سهامداری که بیش‌ترین تخلف را انجام داده یا نوع سفارشی که کارگزاری وارد کرده و با مقررات انطباق نداشته است، همچنین مخاطبی که بیش‌ترین پیام هشدارهای سنجش را از ما مبنی بر متخلف بودن و عدم رعایت قوانین دریافت کرده است، ثبت و آرشیو شده و به صورت روزانه و هفتگی در اختیار است تا ضمن رصد کامل جو بازار، عملکرد نظارت بازار را به نمایش بگذارد.


به گفته شاه‌نظری، براساس «ماده ۲۲»، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، ۳۰ دقیقه حراج برای بازگشایی اعمال می‌شود و اگر معاملات مورد تایید ناظر بازار قرار گیرد، سهم به صورت دامنه بسته و مستمر مورد معامله قرار می‌گیرد و در صورتی که تایید نشود، حراج به مدت دو روز می‌تواند ادامه پیدا کند.


وی افزود: برای نمادهای با دامنه باز، حجم مبنا لحاظ می‌شود، بنابراین میزان حجم معاملات یکی از مواردی است که همکاران نظارت به آن توجه می‌کنند. چنانچه ارزش و مارکت شرکتی ۱۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، باید معاملات، دارای حجم قابل اتکایی باشد.


به گفته شاه‌نظری، برای نمادهای با دامنه باز، ترکیب خریداران و فروشندگان در نظر گرفته می‌شود و اگر اشخاص خاصی بخواهند با چند کد معاملاتی پراکنده به بازار جهت دهند و در تعیین قیمت به سمت پایین یا بالا دخیل باشند، با اتکا به سامانه نظارتی این موارد بررسی شده و کارشناسان نظارت اقدام به بررسی جزئیات معامله کرده و پس از آن تایید یا عدم تایید آن معامله صورت می‌گیرد.


شاه نظری با اشاره به موارد دستکاری، اظهار کرد: برخی اشخاص در ۳۰ دقیقه حراج و در صورت مشخص شدن قیمت، به بازار جهت می‌دهند تا سهام خود را به قیمت بالاتری بفروشند که با آنها برخورد می‌شود. وی افزود: با توجه به سفارشاتی که در سامانه برای ناظر قابل مشاهده است، تایید یا عدم تایید قیمت به طور قطع با نظر کارشناسی و نظارتی انجام می‌شود.


سرپرست معاونت نظارت بر بازار با اشاره به شائبه مسدود کردن کد معاملاتی افراد، تصریح کرد: در برخی از موارد، دسترسی مستقیم(آنلاین) برخی سهامداران محدود می‌شود و این به معنای مسدود کردن کد معاملاتی نیست. محدود کردن دسترسی مستقیم به بازار تنها برای ۵ روز کاری صورت می‌گیرد و در طی این ۵ روز، اشخاص مورد نظر می‌توانند از طریق ثبت سفارش در سامانه کارگزاری، با کد معاملاتی بورسی خود به معامله بپردازند و هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص کد بورسی این اشخاص اعمال نمی‌شود.


توضحیاتی درباره معافیت مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی


جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، درباره تصویب معافیت مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی و انتقال این مالیات به گیرنده نهایی کالا از سوی مجلس اشاره و اظهار کرد: نمایندگان مجلس در جلسه عصر روز گذشته (دوشنبه ۲ اسفند ماه) با رای قاطع با معافیت مالیات بر ارزش افزوده بازار گواهی سپرده‌های کالایی و انتقال مالیات به گیرنده نهایی کالا، موافقت کردند. این تصمیم با هدف جلوگیری از مالیات مضاعف و پرداخت مالیات توسط تحویل گیرنده کالایی صورت گرفته است.


الزام عرضه‌کنندگان در بورس کالا به ارایه کد معاملاتی فعال


مدیر پذیرش و بازاریابی بورس کالا، اعلام کرد:فعال بودن کد معاملاتی عرضه‌کنندگان کالا در این بازار، الزامی شد.


مدیر پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری از الزام فعال بودن کد معاملاتی عرضه‌کنندگان خبر داد.


طرح توخالی سهام عدالت جاماندگان به مجلس ارجاع شد!


حمید پورمحمدی، نماینده دولت در امور سهام عدالت، گفت: سهامی برای جاماندگان به عنوان «سهام عدالت» وجود ندارد و چنین وعده‌هایی، نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم درپی نخواهد داشت.


به گفته وی، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۰ هزار میلیارد پیشنهاد کرده تا سهام عدالت به مشمولان زیرمجموعه تامین اجتماعی و ایثارگران واگذار شود، اما کسی درباره میزان سهام صحبت نمی‌کند. چنین سهامی وجود ندارد و با وعده دادن به مردم و قانونی کردن آن نتیجه‌ای جز نارضایتی مشاهده نخواهیم کرد؛ لذا بهتر است سهام قابل واگذاری مشخص و در یک سال برای آن تصمیم‌گیری شود.


انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث به صورت غیرحضوری


نایب رییس هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، گفت: فرایند تخصیص سهام عدالت اشخاص فوت‌شده به وراث آنها در کمترین زمان ممکن و به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.


به گفته غلامرضا ابوترابی، در پی ادغام سه بانک مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان و کوثر در بانک سپه، شماره شبای مشتریان بانک‌های مذکور به دستور بانک مرکزی تغییر کرده است و دارندگان حساب در بانک‌های ادغام‌شده باید شماره شبای جدید خود را از بانک سپه دریافت و آن را در سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت ثبت کنند تا سود سهام عدالت به‌حساب آنها وارد شود.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت‌نام جدید برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان از این سهام داریم یا خیر؟ گفت: تصمیم‌گیری درباره کسانی که به هر دلیلی به آنها سهام عدالت تخصیص پیدا نکرده است در حیطه اختیارات دولت و مجلس است و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این خصوص مسئولیتی ندارد. اگر ثبت‌نام جدید برای تخصیص سهام عدالت صورت بگیرد سود سهام به افرادی که به‌تازگی ثبت‌نام کردند نیز اختصاص پیدا می‌کند.


وی تصریح کرد: شناسایی جاماندگان از سهام عدالت کار دشواری است ضمن اینکه باید میزان سهام دولت در شرکت‌ها بررسی شود که آیا امکان تخصیص سهام برای افراد جدید ممکن است یا خیر؟ در کوتاه‌مدت این امکان فراهم نخواهد بود ولی ممکن است در درازمدت تخصیص مجدد سهام عدالت محقق شود.


ابوترابی در پاسخ به این پرسش که ورود سهام عدالت به بازار بورس چه تاثیری در این بازار داشت، تصریح کرد: در مقطعی که سهام عدالت وارد بورس شد تقاضا خرید سهام زیاد و عرضه بسیار کم بود و مسئولان برای پاسخ دادن به تقاضا سهام عدالت را وارد بازار بورس کردند اگر در آن مقطع زمانی چنین تصمیمی گرفته نمی‌شد شدت تقاضا بیش‌تر از عرضه می‌شد و شاخص بورس رشد بیش‌تری پیدا می‌کرد و ممکن بود مشکلات بیش‌تری نسبت به وضعیت کنونی ایجاد شود.


نایب‌رییس هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پاسخ به این پرسش که تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می‌شود، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۵ تاکنون بیش از ۳ میلیون از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و تخصیص سهام عدالت افراد فوت‌شدگان به وراث آنها مراحل قانونی متعددی دارد. تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ازجمله آیین‌نامه اجرایی سها زمان ممکن و به‌صورت غیرحضوری انجام شود ضمن اینکه سودهای تعلق‌گرفته مربوط به سال ۹۸ و ۹۹ را نیز بین وراث تقسیم خواهیم کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌سه‌شنبه سوم اسفند ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام، با حجم حدود ۷۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان بود. از این مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۲۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۹۰۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد بورس امروز کمی افزایش نشان داد و به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسید که ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن به ارزش معاملات خرد در بورس تهران اختصاص یافت. طی این دادوستدهای خرد، ۲۰۰ میلیارد تومان انتقال خالص مالکیت سهم از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای شپنا، شبندر و حکشتی اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، فولاد و اتکای متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۳۳۵ ، ۲۳۷ و ۲۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و مثبت امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۲۸۴.۸۰۱.۱۷ (۳۲۱۱.۶۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۲۸.۶۵۹.۸۳ (۷۷۸.۳۹افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۵۷۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: فارس، شبندر و شپنا


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: جم، پارسان و وبملت


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۵۲۸.۳۶ (۱۵.۰۴افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۶۴۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شاوان، مارون و اتکای


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فرابورس، تجلی و شرانل


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0