بااقتصاد
1401/03/24
13:31
حرکت دست به عصای شاخص بورس در جهت صعود/ نمادهای مثبت‌ساز دیروز با افزایش عرضه در روز جاری همراه شدند

معاملات بازار سرمایه در روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد اکیدا صعودی دنبال نشد و شاهد معاملات متعادل با گرایشات مثبت و منفی در کلیت بازار بودیم. نمادهای فولاد و فملی و هم‌چنین پالایشی‌ها که در روز گذشته تاثیر عمده بر روند صعودی شاخص کل داشتند امروز در مدار منفی با افت قیمت همراه شدند و بیشترین جلوگیری از افزایش رقم شاخص کل را ثبت کردند.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، روند کاهشی قیمت در بازار دلار و طلا امروز هم ادامه یافت. گروهی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقد بودند تصمیمات جدید ارزی بانک مرکزی تاثیر اصلی بر روند صعودی بورس ایفا کرده است. براساس ابلاغیه اخیر بانک مرکزی دارندگان و عرضه‌کنندگان نرخ ارز می‌توانند ارز حاصل از صادرات را به متقاضیان با نرخ توافقی بفروشند، این تصمیم می‌تواند افزایش سودآوری شرکت‌های دلاری بازار سرمایه را به همراه داشته باشد. چرا که در هفته‌های گذشته فاصله بین قیمت دلار در سامانه سنا و نیما با بازار آزاد باعث شده بود تا صادرکنندگان از ورود ارز به داخل کشور خودداری کنند اما حالا با این تصمیمات ترس آن‌ها از بین رفته و می‌توانیم منتظر ورود ارز صادرکنندگان به کشور با قیمت‌های واقعی باشیم.


در همین راستا، رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تاکنون نظام تامین مالی صحیح در بازار سرمایه و رونق تولید در کشور ما شکل نگرفته، به دلیل مشکل پرداخت یارانه به واردات و در نتیجه آن نابودی بهره‌وری تولید، ناشی از رانت و انحصار بوده است. تبدیل ارز ترجیحی به یارانه نقدی آغاز ایجاد شفافیت اقتصادی و رشد تولید در صنایع مختلف از جمله صنعت کشاورزی خواهد بود.


پیرامون اخبار تاثیرگذار امروز


۱-استعفای وزیر کار


حجت‌الله عبدالملی، وزیر کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم، امروز برای دومین بار استعفای خود را طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کرد. رئیسی با این استعفا موافقت کرد و زاهدی وفا به عنوان سرپرست وزارت کار تا زمان مشخص شدن وزیر بعدی، انتخاب شد.


۲-چرا عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شد؟


احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: طی یک الی دو ماه گذشته، وزارت صمت در نحوه فروش خودروهای خودرو‌سازان خصوصی دخالت کرده بود. خودروسازان خصوصی نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و چنین دخالتی در بخش خصوصی غیر قابل توجیه است.


وی توضیح می‌دهد: برای نمونه زمانی که مجلس به ایران‌خودرو و ساپیا درخصوص ضعف عملکرد فشار می‌آورد، وزارت صمت سریعا اعلام می‌کند که این دو شرکت دولتی نیستند و سهم ما در ایران‌خودرو برای نمونه پنج درصد است. مجلس با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است. هر مساله‌ای ساز و کار خود را دارد و طبق قانون تجارت باید به قوانین و مقررات پای‌بند بود.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: لغو عرضه خودرو در بورس کالا نیز مکمل دخالت وزارت صمت در خودروسازی است.


ارکانی ادامه می‌دهد: از یک سو وزارت صمت ادعا می‌کند که ما دخالتی نداریم. اما زمانی که منافع وزارت صمت در خودروسازی مطرح می‌شود این نهاد در بحث فروش خودروسازهای خصوصی نیز دخالت می‌کند. این تتاقض است یعنی شما شعار درخصوص پایبندی به قوانین با عمل که مغایرت با قوانین و دخالت در همه حوزها است همخوانی ندارد.


۳-عرضه اولیه تپسی انجام شد


با آغاز فرآیند عرضه اولیه ۵ درصد از سهام پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس به صندوق‌های سرمایه گذاری بدون سقف و کف قیمتی با روش گشایش در فرابورس هر سهم «تپسی» در نهایت ۹۳۸ تومان معامله شد.


این عرضه شامل سهمیه یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاران واجد شرایط بود که در ۵۰ دقیقه ، ۵۸.۶ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت و ۴۷ صندوق قادر به خرید این سهم شدند.


۴-وزارت صمت به شرکت ملی پتروشیمی نامه نوشت


رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در نامه‌ای به مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، درخواست افزایش کف عرضه هشت گروه کالایی ملتهب را با رویکرد واردات و عرضه تلفیقی مطرح کرده است و همچنین خواستار پایش مستمر به منظور رعایت کف عرضه در بورس کالا شد.گفتنی است تمامی کالاها از زیرمجموعه پتروشیمی‌ها به شمار می‌رود.


۵-سخنگوی دولت به حواشی پایان داد: نامه‌ای از سوی بایدن برای ایران نیامده است


بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، با تکذیب شایعه ارسال نامه ای از سوی رئیس جمهور آمریکا به رییس جمهور کشورمان تاکید کرد :البته پیغام هایی برای ایران می فرستند اما مهمتر از ارسال پیغام، اقدام عملی است.


۶-شرکت‌های آستان قدس آماده ورود به بازار سرمایه می‌شوند


مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی(ع)، در برنامه زنده صف اول شبکه خبر سیما گزارشی از عملکرد برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه کرامت امسال ارائه داد و بیان کرد: بر اساس سیاست‌های جدید، همه شرکت‌های آستان قدس برای ورود به بازار سرمایه با رعایت همه حدود شرعی و غبطه باید به بازار سرمایه عرضه شوند.


وی گفت: در صورت ورود شرکت‌های استان قدس به بازار سرمایه، هم شفافیت عمومی و هم نظارت عمومی اتفاق می‌افتد، و از طرفی مردم از این سرمایه‌ها در حد و حدود شرعی بهره مندی داشته باشند و قادر به خرید و فروش سهام آستان قدس باشند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱


۴۸ درصد از کل ارزش معاملات در بازار امروز متعلق به معاملات خرد با رقم ۴۹۱۷ میلیارد تومان بوده است. خودرو ، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۵۲۵ میلیارد تومان ، ۵۰۴ میلیارد تومان و ۳۲۶ میلیارد تومان برترین صنایع امروز بودند که بیشترین حجم معامله را به نام خود ثبت کردند. فخوز، خگستر و شپنا بیشترین ارزش معاملات در روز جاری را داشتند. بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای وبملت، حکشتی و شستا رقم خورد و بیشترین خرید حقیقی‌ها در نمادهای میدکو، فخوز و پارس انجام شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۵۷۴,۰۶۶ (۲۶۲۱ واحد افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۹,۹۳۰ (۷۷۰ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۴۶۳۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: میدکو، فخوز، نوری


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱,۴۸۱ (۵۹ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۶۰۲۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، فغدیر، دماوند




انتهای خبر

0
0