فارس نیوز
1400/11/27
16:22
شاخص‌های عملکرد بورس همچنان درجا می‌زنند

بورس در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساند که شاخص‌های بورس همگی در حال انجماد روزهای پایانی ماه قرار داشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از یک روز تعطیلی در حالی معاملات روز چهارشنبه را پشت سر گذاشت که بازار دو بار تغییر جهت داد و در نهایت با نزول ۸۴۵ واحدی مواجه شد.


سهامداران بازار سرمایه با توجه به روند معاملات امروز که در نهایت شاخص افزایش یافت، می ‌توانند به بازگشت شاخص و شکل گرفتن یک روند صعودی امیدوار باشند.


بررسی شاخص‌های عملکردی بازار سهام نشان می‌دهد، سمت تقاضا در جریان معاملات امروز توان خود را بازیافت و توانست مسیر نزولی را تا حدودی خنثی کند. به نظر می‌رسد شاخص‌های بورس در هفته آینده نیز تغییر زیادی نداشته باشد و به نوعی روند در همان نقطه قبلی درجا بزند.


* انتظار حقیقی‌ها برای وارد کردن سرمایه‌های خرد


حقیقی‌ها و خریداران غیرفعال منتظرند ببینند که بازارهای موازی مانند ارز و طلا به چه سمتی حرکت می‌کنند تا برای آینده سرمایه‌گذاری خود تصمیم گیری کنند.


تغییر کم و بدون نوسان بورس تهران در این هفته نشان می‌دهد، سهامداران هنوز ارزیابی درستی از برنامه دولت برای بورس ندارند. برخی از کارشناسان بورسی اعتقاد دارند این روند بازار به ‌هیچ عنوان طبیعی نیست و حاصل دخالت‌هایی بوده که در هفته‌‌های اخیر توسط حقوقی‌‌ها تحت فشار دولت انجام شده است.


* درجا زدن شاخص کل ادامه دارد


شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه با افت ۸۴۵ واحدی به عدد یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۴۷۸ واحدی رسید. بازدهی بورس در جریان معاملات امروز منفی ۰.۰۷ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افت ۲۱۸ واحدی به عدد ۳۲۵ هزار و ۲۸۳ واحدی رسید و بازدهی منفی ۰.۰۷ درصدی را به ثبت رساند. شاخص فرابورس نیز با افت یک واحدی به ۱۷هزار و ۵۲۸ واحدی دست یافت.


* رشد ۱۰ درصدی معاملات خرد در بازار سهام


ارزش کل معاملات در جریان معاملات امروز به عدد پنج هزار و ۷۴ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد با رشد ۱۰ درصدی به عدد دو هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان رسید که حدود ۴۹ درصد کل معاملات را به خود اختصاص داده است.


* رشد خروج پول از بورس


امروز برای سیزدهمین روز پی در پی تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی رخ داده است و رشد ۱۰۷ درصدی را تجربه کرده است. خروج پول حقیقی‌ها در روز چهارشنبه به ۳۳۶ میلیارد تومان رسید. به عبارت دیگر، در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۳۳۶ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند.


حقیقی ها ۳۴.۶ میلیارد تومان وارد صندوق های با درآمد ثابت کردند. سرانه معامله حقیقی‌ها هم در شرایط برابری دنبال شد. به نوعی امروز بازار هم فروشنده بود و هم خریدار. بدین ترتیب سرانه خرید حقیقی ها ۱۲.۱ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها ۱۲ میلیون تومان بود.


بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و بیمه و صندوق ‌بازنشستگی رقم خورد؛ در حالی که برآیند معاملات گروه‌های زراعت و خدمات وابسته و مواد و محصولات دارویی به نفع حقیقی ها تمام شد.


نمادهای فملی (ملی صنایع مس ایران)، اتکای (بیمه اتکایی ایرانیان) و فزر (پویا زرکان آق دره) بیشترین خروج پول را به نام خود ثبت کرده اند و نمادهای تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات)، سپید (سپید ماکیان) و سیمرغ (سیمرغ) بیشترین ورود پول حقیقی را داشته اند.


* کاهش مازاد تقاضا در بورس


در پایان معاملات روز چهارشنبه، تعداد ۸۹ نماد در صف خرید قرار داشتند و ارزش صف‌های خرید به ۲۵۸ میلیارد تومان رسید. حدود ۴۰ درصد نمادهای بازار سرمایه امروز با افزایش قیمت مواجه شدند.


برترین نمادها در صف خرید نیز سهم های فزر (پویا زرکان آق دره)، وسالت (بانک قرض الحسنه رسالت) و واحصا (احیاء صنایع خراسان) بودند.


در جریان معاملات امروز تعداد نمادهای در صف فروش با رشد مواجه شده و به ۸۰ نماد رسید. ارزش صف‌های فروش نیز به عدد ۲۲۶ میلیارد تومان افزایش یافت.


برترین نمادها در صف فروش نیز سهم های وبرق (س.کارکنان صنعت برق زنجان وقزوی)، غدشت (دشت مرغاب) و وسخوز (شرکت س استان خوزستان) بودند.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0