سهم گلچین
1399/09/17
15:31
بازگشت شاخص کل بورس به کانال 1.512 میلیون واحد/ کوچکترها سبزپوش ماندند معاملات امروز بازار سهام در دقایق ابتدایی در ادامه عرضه‌های روز گذشته در پا...

بازگشت شاخص کل بورس به کانال ۱.۵۱۲ میلیون واحد/ کوچکترها سبزپوش ماندند



معاملات امروز بازار سهام در دقایق ابتدایی در ادامه عرضه‌های روز گذشته در پایان معاملات با افت محدود شاخص کل همراه بود اما در ادامه ورق برگشت و این شاخص بورسی تا ۸۷۰۰ واحد رشد را تجربه کرد. هرچند این امر چندان پایدار نماند و در ادامه معاملات با افزایش عرضه‌ها بیش از ۱۸ هزار واحد از ارتفاع روزانه شاخص کاسته شد و در پایان معاملات شاخص با افت ۱۰۱۳۶ واحدی (معادل ۰/۶ درصد) مجدد به کانال ۱.۵۱۲ میلیون واحد بازگشت. شاخص هموزن اما علیرغم اینکه با افزایش عرضه در یک حرکت رفت وبرگشتی ۲۸۰۰واحد از سقف روزانه‌اش کاسته شد اما توانست با رشد ۰/۱۸ درصدی سبزپوش بماند. این امر بیانگر افزایش توجه به سهام شرکت‌های کوچک‌تر است. در فرابورس نیز عرضه‌ها شاخص را با افت محدود ۲۳ واحدی مواجه کردند.



تعدد در نوسانات مثبت و منفی در معاملات این روزها بیانگر تزلزل در بازگشت اعتماد سهامداران به بورس است. این امر موجب شده سهامداران به جای نگاه بلند مدت به سهام و انتخاب سهام برپایه فاکتورهای بنیادی مدت زمان کوتاهی را برای سهامداری در نظر بگیرند. البته افزایش ارزش معاملات حکایت از عدم خروج نقدینگی از بازار دارد و این امر نشان می‌دهد بورس همچنان جذاب است اما ترس از بازگشت بورس به روزهای نزولی همچنان در میان سهامداران کاملا مشهود است.



یکی از عواملی که اثر منفی بر افزایش عرضه‌ها به ویژه در سهام کامودیتی محور گذاشت، بازگشایی نه چندان مطلوب بازارهای جهانی بود. تضعیف قیمت دلار و تحریم سران چینی توسط آمریکا را می‌توان از جمله عوامل موثر در سرخ‌پوش شدن بازارهای جهانی در اولین روز هفته دانست.



صف خریدها و فروش‌ها از ذره‌بین «دنیای بورس»



در جریان دادوستدهای امروز از ۳۴۰ نماد بورسی ۵۸ نماد (معادل ۱۸ درصد) صف خرید به ارزش ۴۲۷ میلیارد تومان داشتند و ۹۵ نماد (معادل ۲۸درصد) صف فروش به ارزش ۴۵۱ میلیارد تومان تشکیل دادند. در این بین نماد «وکار» بیشترین حجم صف خرید و نماد استانی «وسگلستا» بیشترین حجم صف فروش را داشت.



در معاملات فرابورس (بازار اصلی فرابورس) از ۱۳۱ نماد ۲۷ نماد (معادل ۲۱ درصد) صف خرید به ارزش ۵۳۰ میلیارد تومان و ۳۴ نماد (معادل ۲۶درصد) صف فروش ۸۹ میلیارد تومانی داشتند. امروز هم نماد تازه‌وارد «چخزر» بیشترین حجم صف خرید و «تلیسه» بیشترین حجم صف فروش را در این بازار داشتند.



در بازار پایه فرابورس از ۱۳۱ نماد بازار پایه ۷۰ نماد (معادل ۵۳درصد) صف خرید به ارزش ۵۸۱ میلیارد تومان و ۳۱ نماد معادل ۲۴ درصد صف فروش ۶۶۴ میلیارد تومانی تشکیل دادند که «شجم» بیشترین حجم صف خرید و «فوکا» بیشترین حجم صف فروش را دارا بودند.



از مجموع کل بورس و فرابورس حدود ۴۸.۶ درصد از نمادها در محدوده مثبت بازار و ۴۷.۶ درصد از نمادها در محدوده منفی بازار سهام معامله شدند. در این بین سه نماد بورسی «تاپیکو»، «فولاد» و «کگل» بیشترین اثر منفی بر شاخص کل بورس و سه نماد فرابورسی «آریا»، «زاگرس» و «ذوب» بیشترین اثر منفی بر شاخص کل فرابورس را داشتند.



ارزش معاملات خرد بورس رکورد ۳ ماهه زد



ارزش معاملات کل بورس و فرابورس امروز بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان بود. همچنین ارزش معاملات خرد بورس امروز ۱۸ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان رقم خرد که بیشترین مقدار از ۱۰ شهریور ماه تاکنون است.


همچنین امروز چرخش نقدینگی به سوی سهامداران حقوقی بود و این دسته از سهامداران بیش از سهامداران خرد خریدار سهام بودند. به طوری که شاهد انتقال ۴۶۱ میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی سهام حقوقی‌ها بودیم.


دنیای بورس

انتهای خبر

0
0