همفکران
1401/05/07
09:43
جریان نقدینگی: استراتژی حقیقی ها همچنان خروج پول

طی هفته اول مرداد ماه تراز پول خرد بازار منفی ۱،۴ هزار میلیارد تومان شد. با وجود اینکه شدت خروج پول نسبت به هفته قبل ۳۰ درصد کاهش یافت اما این دهمین هفته متوالی است که حقیقیها اقدام به خروج سرمایه های خود از بازار می کنند...

برای دهمین هفته متوالی استراتژی حقیقیها همچنان خروج پول از بازار سرمایه است؛


اما در چنین شرایطی آنها چه می خرند؟


طی هفته اول مرداد ماه تراز پول خرد بازار منفی ۱،۴ هزار میلیارد تومان شد. با وجود اینکه شدت خروج پول نسبت به هفته قبل ۳۰ درصد کاهش یافت اما این دهمین هفته متوالی است که حقیقیها اقدام به خروج سرمایه های خود از بازار می کنند. از ابتدای سال جاری تا کنون برآیند ورود و خروج پول خرد بازار حدود منفی ۱۷ هزار میلیارد تومان شده است. این رقم دقیقا مشابه تراز پول خرد بازار در مدت مشابه سال گذشته است.



کدام صنایع و شرکتها متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند؟


این هفته حقیقیها بیشترین خروج پول را از صنایع سرمایه گذاری، استخراج کانه های فلزی و فلزات اساسی داشتند. صنایع فرآورده های نفتی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، مواد و محصولات دارویی، بیمه و صندوق بازنشستگی و فعالیتهای کمکی مالی به نهادهای مالی واسط نیز در رتبه های بعدی قرار گرفتند.



صنعت سرمایه گذاری که این هفته صدرنشین خروج پول خرد بود، برای هفتمین هفته متوالی است که با تراز منفی مواجه می شود. در هفته جاری شدت خروج پول خرد از سهام شرکتهای سرمایه گذاری ۲۶ درصد بیشتر از هفته قبل بود. حقیقیها از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۸۸۷ میلیارد تومان نقدینگی از این صنعت خارج کردند. آنها در مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۰ نیز ۷۵۲ میلیارد تومان از این صنعت بیرون برده بودند.



دومین صنعتی که در هفته جاری با بیشترین خروج پول خرد مواجه بود استخراج کانه های فلزی است. این صنعت برای ششمین هفته متوالی است که خروج سرمایه های خرد را بدرقه می کند اما این هفته شدت آن نسبت به هفته قبل ۱۷۳ درصد افزایش داشت. تراز پول خرد این صنعت از اول سال ۱۴۰۱ تا پایان هفته اول مرداد منفی ۱،۱ همت و در دوره مشابه سال قبل منفی ۷۶۳ میلیارد تومان بود.



صنعت فلزات اساسی این هفته بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان از سرمایه های خرد را از دست داد تا به سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد بدل شود. شدت خروج پول خرد از این صنعت در قیاس با هفته قبل ۶ درصد بیشتر بود. حقیقیها در حالی از اول امسال تا پایان هفته اول مرداد ماه بیش از ۳،۴ همت از سهام فلزی خود را نقد کردند که در مدت مشابه سال قبل حدود ۱،۹ هزار میلیارد تومان تراز پول خرد این صنعت منفی ۱،۹ همت بود.



از بین نمادها شستا، ومعادنح، شپنا، شاوان، بپاس، فارس و تفارس و از بین صندوقها پالایش در زمره بیشترین فروش های حقیقی به حقوقی قرار داشتند.




معرفی صنایع و شرکتهایی که بیشترین پول خرد را جذب کردند


طی هفته جاری صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله بیشترین اقبال را از سوی حقیقیها تجربه کردند. اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز در جایگاه دوم قرار گرفت. اما از بین صنایع بازار قند و شکر، زراعت و خدمات وابسته، ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی، لاستیک و پلاستیک، دباغی و پرداخت چرم، حمل و نقل آبی، پیمانکاری صنعتی و فعالیتهای هنری و سرگرمی بیشترین جذب نقدینگی خرد را به ثبت رساندند.


صنعت صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بازار برای ششمین هفته پیاپی توانست پولهای خرد را به سمت خود جذب کند. ضمن اینکه اشتیاق سرمایه گذاری در این صندوقها از سوی حقیقیها نسبت به هفته قبل ۱۵ درصد بیشتر شد. تراز پول خرد بازار در این صنعت از ابتدای سال جاری تا کنون در حالی مثبت ۱،۵ همت شده که در مدت مشابه سال قبل شاهد خروج بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از سرمایه های خرد از آنها بودیم.



سهام شیرین بازار این هفته با ورود حدود ۲۳ میلیارد تومانی پول از سوی حقیقیها همراه بود. تراز پول خرد صنعت قند و شکر طی هفته نخست مرداد در حالی مثبت شد که در دو هفته گذشته به طور متوالی شاهد خروج پول خرد از آن بودیم. حقیقیها از اول امسال تا کنون در مجموع ۵۱ میلیارد تومان سرمایه از این صنعت خارج کردند. آنها در مدت مشابه سال قبل بیش از ۸۹ میلیارد تومان تزریق پول به این صنعت داشتند.



از بین صندوقها همای، افران، کمند، کیان، آوند و طلا و از بین نمادها شپدیس، شبندر و وبملت با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند.



انتهای خبر

0
0