فارس نیوز
1401/11/02
17:59
نوسان بی‌رمق شاخص‌های بازار سرمایه/ بساط نوسان‌گیران در فرابورس برچیده می‌شود

به عقیده کارشناسان با اجرای تصمیم جدید هیات ‌مدیره فرابورس درباره افزایش کف سفارش‌گذاری به ۵ میلیون تومان، بساط نوسان‌گیران و الگوریتم‌های بازار پایه جمع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزی که نوسان زیادی داشت، در نهایت با افت معاملات خود را به پایان رساند.


بورس در ابتدای معاملات امروز با رشد بیش از سه هزار واحدی معاملات را آغاز کرد و در ادامه با افت ۱۰ هزار واحدی، شاخص کل بورس به منفی ۷ هزار واحد رسید.


در ادامه معاملات باز هم بازار با کاهش عرضه مواجه شد و روند افزایشی به خود گرفت. اما این رفت و برگشت های شاخص در نهایت منجر به افت شاخص کل شد.


بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند شاخص پس از یک اصلاح هر چند کوتاه می ‌تواند به اعداد و ارقام بالاتر برسد. ارزندگی بازار سرمایه در شرایط فعلی بر کسی پوشیده نیست و ورود سرمایه حقیقی طی هفته گذشته می تواند این نوید را به سرمایه‌گذاران می دهد که بورس در ماه‌های آتی می‌تواند عقب ماندگی خود را از سایر بازارها تا حدودی جبران کند.


* تعداد بالای الگوریتم‌ها علت پایین بودن معاملات فرابورس


در این‌باره، راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: اخیرا هیئت ‌مدیره فرابورس طی مصوبه ‌ای اعلام کرده حداقل خرید در بازار پایه برای کدهای آنلاین از ۵۰۰ هزار تومان به پنج میلیون تومان افزایش یافته است، البته سرمایه گذاران می ‌توانند برای کمتر از رقم پنج میلیون تومان از طریق کارگزار اقدام به ثبت تقاضای خرید کنند.


وی ادامه داد: به نظر می رسد عده ای با توجه به این مصوبه در حال فروش سهم های خود در فرابورس هستند و همین مساله باعث افت شرکت‌های کوچک فرابورسی شده است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تعداد بالای الگوریتم های فعال در بازار پایه موجب می‌شود تا نوسان گیری در این بازار با حجم معاملات بسیار پایین رواج پیدا کند. این تصمیم جدید هیئت ‌مدیره فرابورس اتفاقی مثبت برای کنترل ریسک در بازار پایه بوده و با اجرای این تصمیم، بساط نوسان گیران و الگوریتم‌های بازار پایه جمع خواهد شد.


* نوسان بی رمق شاخص‌های بورس


در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با کاهش ۴ هزار و ۶۵۱ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۹۲۶ واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۲۸ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افت ۲ هزار و ۱۷ واحدی در رقم ۵۱۹ هزار و ۹۳۸ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۳۹ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، با ریزش ۲۵ واحدی در سطح ۲۱ هزار و ۲۶۳ واحد قرار گرفت.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۶ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان بود که ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.


ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۱۴ درصدی به نسبت روز گذشته به رقم ۹ هزار و ۹۶ میلیارد تومان رسید. برخی کارشناسان بالا بودن میزان معاملات خرد در بازار سهام را یک موضوع مهم در ادامه روند صعودی بورس می دانند.


* تداوم خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی منفی بود و ۳۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی)، خاور (ایران خودرو دیزل) و فملی (ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت. در سوی دیگر، نمادهای فروژ (صنایع فروآلیاژ ایران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و غزر (صنعتی زر ماکارون) بیشترین ورود پول را داشتند.


* کاهش ارزش صف های فروش بورس


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۳۱۰ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۴۳ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۴۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۹۳ نماد صف خرید داشتند و ۵۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت ۸ درصدی به ۷۷۱ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش ۵۴ درصد کاهش یافت و ۲۴۷ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نماد اردستان (شرکت سیمان اردستان)، فروژ (شرکت صنایع فروآلیاژ ایران) و دسینا (شرکت داروسازی سینا) بیشترین صف خرید را داشتند.


در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد بالاس (مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن)، حپترو (حمل و نقل پتروشیمی( سهامی عام))، انرژی ۱ (نهادهای مالی بورس انرژی) اختصاص داشت.


پایان پیام/ ت ۱۴۶


انتهای خبر

0
0