بااقتصاد
1400/07/12
14:24
تداوم سبزپوشی شاخص کل با صعود ۸ هزار واحدی و آمادگی برای ورود به کانال ۱.۵ میلیونی/ افزایش حجم خرید سهام با حضور حقیقی‌ها

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ شاخص کل بورس امروز هم به مسیر صعود ملایم و لاک‌پشتی ادامه داد و با افزایش حجم خرید از سوی حقیقی‌ها و پس از ۸ هزار واحد رشد، در رقم یک‌میلیون و ۴۸۴ هزار واحد تثبیت شد. یک روند صعودی پرقدرت‌تر در روز چهارشنبه آینده، می‌تواند شاخص کل را دوباره به کانال ۱.۵ میلیونی برساند. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز حدود ۳ هزار واحد رشد کرد و به رقم ۴۲۵ هزار و ۵۴۳ واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم با ۵۱ واحد مثبت، در ارتفاع ۲۱ هزار و ۳۷۱ واحدی ایستاد.

تعدد خریداران پالایشی، بانکی و خودرویی در بورس تهران


به گزارش بااقتصاد از روند معاملات امروز دوشنبه ۱۲ مهرماه، افزایش تعداد خریداران در نمادهای پالایشی، بانکی و خودرویی منجر به رشد تقاضا شد و جریان متعادل و منفی صبح را به سمت مثبت سوق داد. دادوستدهای مثبت در نمادهای بزرگ بورس تهران، با پیشتازی فارس، شپنا، شبندر، شستا، خودرو، وبصادر و وبملت همراه بود و این سهم‌ها بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل اعمال کردند. در بازار اول و دوم فرابورس نیز نمادهای بپاس، شاوان و شگویا بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند اما معاملات منفی زاگرس، کگهر، فرابورس و آریا مانع از رشد بیش‌تر شاخص این بازار شد.


کیمیاتک، در صدر پرتراکنش‌های معاملاتی


بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی سهام در بورس تهران امروز به نمادهای کیمیاتک، فسبزوار و کدوما اختصاص یافت و فجهان، توسن و مدیریت بالاترین میزان نقل‌وانتقال سهام در فرابورس را به نام خود ثبت کردند.


ارزش ۸۰ درصدی معاملات بازار در اختیار ۱۷۷ شرکت


معامله‌گران امروز روی ۶۲۱ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند و ۸۰ درصد ارزش بازار معادل بیش از ۴۴۸۰ میلیارد تومان توسط ۱۷۷ شرکت رقم خورد. همچنین تابلو بورس تهران امروز هم رشد ۰.۵۴ درصدی را با جابجایی سهام روی ۳۴۷ نماد شرکتی حک کرد و معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز رشد ۰.۷ درصدی شاخص آیفکس را رقم زد.


حمایت مجلس‌نشینان از طرح لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو


در ادامه درخواست برخی از مسئولان و مدیران بورس برای لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو، امروز یکی از نمایندگان مجلس هم از این مواضع حمایت کرد و خواستار خروج دولت از نرخ‌گذاری در بازار خودرو شد. به گفته رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان در مجلس، قیمت‌گذاری یکی از مباحث مهم در صنعت خودروست و دولت نباید در این بازار دخالت کند. وی معتقد است که عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین راهکار و تنها راه نجات صنعت محسوب می‌شود و در صورت آماده بودن زیرساخت‌های بازار سرمایه برای عرضه خودرو و موافقت دولت، مشکلات خودروسازان برطرف خواهد شد.


این نظر حمایتی نماینده مجلس، تاثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در معاملات امروز گذاشت و حقیقی‌ها را به صف خرید کشاند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه‌‌‌۱۲ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۹۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۴۴ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۵۹۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۵۳۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۳۸۸۰۰ میلیارد تومان بود. ارزش کل معاملات بورس و فرابورس بدون محاسبه صندوق‌ها، بیش از ۵۶۰۰ میلیارد تومان با حجم ۷۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها نیز بدون محاسبه معاملات صندوق‌ها به بیش از ۶۱۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته با افت ۲۲ درصدی همراه بود. طی این دادوستدهای خرد، ۵۶۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای برکت، خراسان و وبصادر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فسبزوار، شپنا و فجهان متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۵۵۳ ، ۴۳۴ و ۴۱۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۸۴.۷۱۶.۴۲ (۸۰۳۶.۰۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۵.۵۴۳.۴۰ (۲۹۶۷.۷۵افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۳۰۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فارس، شپنا و شبندر


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: ومعادن، فولاد و کالا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۳۷۱.۷۸ (۵۱.۶۲افزایش)


ارزش معاملات: ۳۸.۸۹۴ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، شاوان و شگویا


سه نماد با بالاترین اثر منفی: زاگرس، کگهر و فرابورس


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0