آوای آگاه
1402/10/27
15:45
وقایع‌نگاری از بازار طی هفته چهارم دی ماه/ نبرد سبزپوشان و سرخ‌پوشان بورسی

هفته چهارم دی ماه با افزایش ۱۳درصدی ارزش معاملات خرد همراه بود. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در پایانی‌ترین هفته نخستین ماه از فصل زمستان به ۵.۴ همت رسید. این در حالی است که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه، ارزش معاملات خرد روزانه روند کاهشی داشت و از ۶.۱ همت در روز شنبه به ۴.۳ همت در روز چهارشنبه افت کرد.

به گزارش آوای آگاه؛ هفته چهارم دی ماه با افزایش ۱۳درصدی ارزش معاملات خرد همراه بود. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در پایانی‌ترین هفته نخستین ماه از فصل زمستان به ۵.۴ همت رسید. این در حالی است که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه، ارزش معاملات خرد روزانه روند کاهشی داشت و از ۶.۱ همت در روز شنبه به ۴.۳ همت در روز چهارشنبه افت کرد.


روند حرکتی شاخص‌ها با هم معکوس بود. شاخص کل به اندازه هفته قبل یعنی ۷ صدم درصد رشد کرد و از ۲ میلیون و ۱۵۶هزار واحد به ۲ میلیون و ۱۸۵هزار واحد ارتقا یافت. اما شاخص هم‌وزن در حالی به افت یک دهم درصدی و کاهش اندک از ۷۶۳هزار واحد به ۷۶۲هزار واحد تن داد که در هفته قبل ۹ دهم درصد رشد کرده بود.


در هفته جاری، نمادهای مثبت و منفی برابر بودند. ۴۱درصد از صنایع با افت ارزش بازار مواجه شدند. صنایع فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، وسایل ارتباطی و استخراج سایر معادن بیشترین بازدهی منفی را داشتند. از بین نمادها نیز فصبا، کتوکا، شفارس، داوه، زنگان و فلامی با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند. در مقابل صنایع چاپ، منسوجات و سایر واسطه‌گری‌های مالی و نمادهای داتام، نخریس، کسرام، آباد و پارسیان صدرنشین کسب بازدهی مثبت شدند.


صنایع
بازدهی

طی هفته جاری، نرخ دلار دوباره افزایش یافت و از محدوده ۵۱۶۵۰ تومان تا بالای ۵۳هزار تومان صعود کرد.


شنبه؛ شروع مثبت بورس


بازار شروعی منفی داشت، اما در ادامه با رنج‌کشی مثبت خودرویی‌ها و پالایشی‌ها، جو مثبت به کل بازار تسری پیدا کرد. در انتها شاخص کل با ۹۵۰۰ واحد افزایش تا ارتفاع ۲ میلیون و ۱۸۰هزار واحد پیشروی کرد. ارزش معاملات خرد به ۶.۱ همت رسید و ۱۸۹ میلیارد تومان پول خرد جذب بازار شد. خودران و اهرم در صدر خرید حقیقی‌ها و دی و شگستر در راس خرید حقوقی‌ها قرار گرفتند.


وزیر صمت اعلام کرد: مشکلی در خصوص واردات خوردوهای دست دوم به کشور نداریم و این مهم به زودی اجرا می‌شود. گام اول واردات را از مناطق آزاد کشور شروع می‌کنیم.


واگذاری بخشی از سهام شرکت پتروشیمی هگمتانه از طریق بازار سوم فرابورس، ۱۰۰درصد سهام شرکت لوله‌گستر اسفراین و ۲درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در جلسه اخیر هیات واگذاری مطرح و در این زمینه تصمیم‌گیری شد.


سخنگوی شورای نگهبان گفت: پس از برگزاری ۵۴ جلسه، بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان به پایان رسید.


دلار در بازار آزاد بین محدوده ۵۱۶۵۰ تومان تا ۵۲۳۵۰ تومان دادوستد شد.


یکشنبه؛ ضرب سکه‌های جدید طلا


امروز نیز برتری با خریداران بود. عمده نمادها رشد قیمت داشتند و در پایان شاخص کل ۱۶هزار واحد رشد را ثبت کرد و در محدوده ۲ میلیون و ۱۹۷هزار واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد به ۶ همت رسید و حقیقی‌ها ۱۰۴ میلیارد تومان وارد بازار کردند. خودران و جهش صدرنشین خریدهای حقیقی و شستا و خساپا صدرنشین خریدهای حقوقی شدند.


رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: ضرب سکه جدیدی در دستور کار است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید بدون تاریخ و به‌صورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است.


نرخ دلار کاهشی بود و از کانال ۵۳هزار تومان به ۵۲هزار تومان عقب‌نشینی کرد.


دوشنبه؛ ترمز رشد شاخص کشیده شد


نیمه اول بازار امروز متعادل بود، اما در نیمه دوم فشار عرضه‌ها زیاد شد. در انتها شاخص کل با افت بیش از ۲هزار واحدی به محدوده ۲ میلیون و ۱۹۴هزار واحدی برگشت. ارزش معاملات خرد به ۵.۶ همت رسید و ۲۶۰ میلیارد تومان از سوی حقیقی‌ها به سمت حقوقی‌ها جابه‌جا شد. خودران و داتام از سوی حقیقی‌ها و شبندر و خساپا از طرف حقوقی‌ها بیشترین اقبال را داشتند.


بانک مرکزی اعلام کرد: اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به‌صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفا پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.


دلا آزاد از ۵۲۱۰۰ تا ۵۲۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.


سه‌شنبه؛ ادامه عقب‌نشینی شاخص بورس


شروع بازار پرعرضه و منفی بود، اما در ادامه روند تقاضاها بهبود پیدا کرد. در پایان شاخص با عقب‌نشینی ۸هزار واحدی به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۸۶هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد به ۵ همت افت کرد و ۴۳۰ میلیارد تومان از نقدینگی بازار به نفع حقوقی‌ها تغییر کرد.


سپاه پاسداران در اطلاعیه‌های رسمی از انهدام محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات اخیر تروریستی کرمان و راسک در سوریه و انهدام مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی ( موساد) در اقلیم کردستان عراق با موشک‌های بالستیک خبر داد.


یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق، مالیات واحدهای تولیدی در سال آینده از ۲۵درصد به ۱۸درصد کاهش پیدا می‌کند.


بهای دلار از ۵۲۶۰۰ به ۵۲۹۵۰ تومان رسید.


چهارشنبه؛ ورود مجدد دلار به کانال ۵۳هزار تومان


آخرین روز معاملاتی هفته با کاهش قیمت بخش عمده‌ای از نمادها خاتمه یافت. شاخص کل ۹۹۰ واحد عقب رفت و در محدوده ۲ میلیون و ۱۸۵هزار واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد به ۴.۳ همت رسید که کم‌ترین رقم روزانه در هفته جاری است. حقیقی‌ها ۲۶ میلیارد تومان پول وارد بازار کردند. نخریس و خودران در صدر خریدهای حقیقی قرار داشتند. حقوقی‌ها بیشتر فصبا و خودرو خریدند.


دیوان عدالت اداری مصوبه ۵۶۶ شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی از ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ توسط این شورا را ابطال کرد.


خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد: بانک‌های تحت مدیریت دولت تا پایان سال ۱۴۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داشت.


نرخ دلار آزاد از ۵۲۹۳۰ تا ۵۳۰۵۰ تومان افزایش یافت.




انتهای خبر

0
0