همفکران
1399/05/05
10:48
کدام نمادها پول حقیقی ها را بلعیدند؟

این موضوع که پول های جدید و خرد به چه صنایع و سهامی علاقمند هستند و بیشتر وارد چه گروه ها و چه نمادهایی شدند موضوع قابل بررسی است که همفکران در این گزارش به آن پرداخته است.


بازار سهام در سال جاری روزهای تکرار نشدنی را سپری می کند که هر روز آن با ثبت رکوردهایی جدید همراه است. به جرات می توان تنها اهرم قدرتمند بازار سهام را پول و نقدینگی ورودی دانست. تا جایی که ظرف چهار ماهه امسال بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ها وارد بازار سهام شده که عدد بی سابقه و حتی حیرت انگیزی است.


در این میان بررسی این موضوع که پول های جدید و خرد به چه صنایع و سهامی علاقمند هستند و بیشتر وارد چه گروه ها و چه نمادهایی شدند موضوع قابل بررسی است که همفکران در این گزارش به آن پرداخته است.


نقدینگی در تیر ماه به کدام سو رفت


طی ماهی که گذشت در حالی بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان نقدیگی حقیقی ها وارد بازار شد که گروه فلزات اساسی بیش از ۹۸۰۰ میلیارد تومان از این پول را جذب خود کرد. رتبه دوم نیز متعلق به گروه فرآورده های نفتی است که بالغ بر ۶۲۰۰ میلیارد تومان به این گروه تزریق شد.


بانکی ها و نمادهای گروه خودرو نیز به ترتیب با جذب ۴ هزار و ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی رتبه های سوم و چهارم را کسب کردند.


جالب است که در یک ماهه گذشته خروج نقدینگی از صنایع بسیار ناچیز بوده و بیشترین آن متعلق به گروه واسطه گری مالی و گروه هتل و رستوران هرکدام با خروج ۱۶۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به ارقام ورود نقدینگی ، بسیار ناچیز است.



اما در تیرماه سرمایه گذاران به کدام نمادها توجه بیشتری داشتند؟


بزرگان شاگرد اول های بازار در ماه گذشته بودند. به این ترتیب که فولاد در این مدت بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی ها را به خود جذب کرده و پس از آن فملی با جذب ۳۳۰۰ میلیارد تومان جذب پول قرار دارد. شپنای پر طرفدار هم در رتبه سوم قرار دارد. بانک صادرات، سیتا، شستا، شتران، برکت، فارس و شبندر از دیگر نمادهایی هستند که طی ماه گذشته بیشترین سرمایه های حقیقی ها وارد آنها شده است.


در مقابل طی تیر ماه صبا با خروج ۵۷۰ میلیارد تومان پول، در آن سوی نمودار ایستاده است. پس از آن وپاسار، ومهان و دارایکم قرار دارند که البته رقم خروج نقدینگی از این نمادها ناچیز و هرکدام بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان است.




نگاهی به صنایع جذاب از ابتدای سال


بررسی های همفکران نشان می دهد در حالی از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی ها در بازار سهام رقم خورده که گروه فلزات اساسی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان آن را جذب کرده است.


پس از آن گروه فرآورده های نفتی با جذب بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. شرکت های چند رشته ای صنعتی ، شیمیایی ها و بانک ها هرکدام بیش از ۸۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به خود جذب کردند.


خودرو، عرضه برق گاز ،بخار و آب گرم، سرمایه گذاری ها، سیمانی ها و محصولات غذایی از دیگر گروه های جذابی بودند که در این مدت بیشترین نقدینگی بازار را به خود جذب کردند.


در مقابل ظرف این مدت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از گروه واسطه گری های مالی ، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از اوراق تامین مالی و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از گروه اطلاعات و ارتباطات خارج شده است.




جذابترین نمادها از ابتدای سال


بررسی نمادهای با بیشترین ورود نقدینگی نشان می دهد که فولاد همچنان شاگرد اول بازار است. این نماد با جذب ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی در چهار ماهه اخیر عنوان جذابترین سهم بازار را از آن خود کرده است.


رتبه دوم هم متعلق به تازه وارد بورسی است. شستا که طی سال جاری بورسی شده از نمادهای پرطرفدار بازار است که نقدینگی عرضه اولیه را در دل خود نگه داشته است. به این ترتیب بالغ بر ۶۳۰۰ میلیارد تومان پول در این مدت به نماد شستا تزریق شده است.


رتبه سوم هم به شپنا تعلق دارد و فملی و شبندر هم رتبه های چهارم و پنجم را دارند.


اما آن سوی نمودار بانک پاسارگاد جا خوش کرده تا عنوان کم طرفدارترین نماد بورسی را با خروج ۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از آن خود کند که البته رقم قابل توجهی هم نیست.



انتهای خبر

0
0