همفکران
1400/12/05
15:09
طی هفته اول اسفند اتفاق افتاد: سبقت شاخص هموزن از شاخص کل در صعود

در هفته ابتدایی اسفند ارزش معاملات خرد با ۱۳ درصد رشد نسبت به هفته پایانی بهمن از مرز ۱۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد. میانگین ارزش روزانه معاملات خرد ۲،۸ همت بود. در حالی که ...

در هفته ابتدایی اسفند ارزش معاملات خرد با ۱۳ درصد رشد نسبت به هفته پایانی بهمن از مرز ۱۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد. میانگین ارزش روزانه معاملات خرد ۲،۸ همت بود. در حالی که در هفته گذشته حقیقی ها به طور میانگین در هر روز کمتر از ۲،۵ همت داد و ستد در بازار انجام داده بودند.


این هفته برخلاف هفته قبل شاخص های بازار افزایشی شدند. شاخص کل با نیم درصد رشد از سطح ۱ میلیون و ۲۸۲ هزار تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۸ هزار افزایش داشت. این در حالی است که شاخص کل در هفته پایانی بهمن ۰،۱ درصد کاهش داشت. شاخص هموزن اما رشد بیشتری را نسبت به هفته قبل تجربه کرد. ارتفاع شاخص کل ۱،۵ درصد بالا آمد و از سطح ۳۲۵ هزار واحد به ۳۳۰ هزار واحد رسید. حال آنکه در هفته قبل شاهد افت ۰،۳ درصدی شاخص هموزن بودیم.


تراز نقدینگی حقیقی های بازار سهام برای بیست و سومین هفته متوالی منفی شد. اما همزمان با رشد نسبی بازار شاهد کاهش ۲۳ درصدی خروج سرمایه های خرد بودیم. سهامداران حقیقی در حالی این هفته جمعا ۸۶۰ میلیارد تومان از سهام خود را نقد کردند که در هفته پایانی بهمن ماه تراز نقدینگی آنها منفی ۱،۱ هزار میلیارد تومان بود.




حقیقی ها بیشترین خروج سرمایه را از کدام صنایع و سهام انجام دادند؟


بیشترین خروج پول خرد از صنایع فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، محصولات شیمیایی و بیمه و صندوق بازنشستگی انجام شد. صنایع فرآورده های نفتی، مواد و محصولات دارویی، زراعت و خدمات وابسته، هتل و رستوران، محصولات غذایی و آشامیدنی و اوراق تامین مالی نیز در رده های بعدی قرار داشتند.



تراز صنعت فلزات اساسی که برای بیست و هشتمین هفته پیاپی با خروج سرمایه های حقیقی مواجه بود این هفته منفی ۳۸۷ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل ۷۳ درصد رشد داشت.



تراز نقدینگی حقیقی صنعت استخراج کانه های فلزی که در هفته های دوم و سوم بهمن ماه مثبت بود طی هفته های چهارم بهمن و اول اسفند منفی شد. مهمتر آنکه این هفته شدت خروج پول خرد از این صنعت ۱۱۹ درصد بیشتر از هفته قبل بود. حقیقی ها در طول معاملات هفته های میانی بهمن مجموعا حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه وارد این صنعت کرده بودند اما طی دو هفته اخیر نیمی از این مبلغ را از آن خارج کردند.



در صنعت محصولات شیمیایی برای سیزدهمین هفته متوالی شاهد فرار پول های خرد بودیم اما قدرت شدت این خروج در هفته اول اسفند تقریبا مشابه هفته چهارم بهمن بود.



سهام فملی، فولاد، وخاور، فزر، اتکای، بپاس، ومعادن، شتران و فارس و صندوق اعتماد بیشترین خروج پول های خرد را متحمل شدند.



صنایع و نمادهای صدرنشین ورود سرمایه های حقیقی


پس از هفته های طولانی که صنعت صندوق های سرمایه گذاری صدرنشین بیشترین جذب نقدینگی حقیقی ها بود، این هفته صنعت حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات توانست رتبه یک بیشترین ورود پول خرد را به خود اختصاص داده و صنعت صندوق های سرمایه گذاری را در جایگاه دوم قرار دهد. صنایع شرکت های چند رشته ای صنعتی، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، کاشی و سرامیک، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، لاستیک و پلاستیک، پیمانکاری صنعتی، مخابرات و انبوه سازی، املاک و مستغلات نیز در جایگاه های سوم تا دهم قرار گرفتند.


برآیند ورود و خروج پول حقیقی به صنعت حمل و نقل پس از شش هفته متوالی مثبت شد. حقیقی ها این هفته به سهام حمل و نقلی اقبال نشان دادند و جمعا بیش از ۶۲ میلیارد تومان سرمایه به پای این صنعت ریختند.



صنعت صندوق های سرمایه گذاری ۱۵ هفته متوالی است که میزبان سرمایه سهامداران حقیقی بازار هستند. اما این هفته با توجه به اقبال نسبی بازار و انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات حقیقی های بازار به سایر صنایع بازار نیز روی خوش نشان دادند و این موضوع سبب شد تا قدرت ورود پول به صندوق ها ۷۹ درصد کمتر از هفته قبل باشد.



این هفته سهام وبملت، فرابورس، حکشتی، غزر و وتجارت بیشترین نقدینگی حقیقی ها را به سمت خود کشاند. از بین صندوق ها همای، پارند و کیان بیشترین اقبال را داشتند.


انتهای خبر

0
0