بورس۲۴
1401/06/28
12:56
چگونه از بورس، دیگنیتی و کارا بخریم؟

همزمان با عرضه خودرو دیگنیتی، دو محصول دیگر از گروه خودروسازری بهمن در بورس کالا عرضه خواهد شد؛ خودرو های کارا تک کابین (تعداد ۱۷۵ دستگاه) و کارا دو کابین (۱۲۱ دستگاه).

چگونه از بورس، دیگنیتی و کارا بخریم؟

بورس۲۴ : همانطور که در نوبت های گذشته عرضه خودرو در بورس کالا گفته شد، تمام کسانی که دارای کد بورسی هستند، قادر به ثبت نام خودرو در بورس کالا هستند.


البته کد بورسی در بورس کالا با کد بورسی در بورس اوراق بهادار متفاوت است و پس از دریافت کد سجام از دوطریق می توان جهت اخذ کد بورس کالا اقدام کرد.


اخذ کد بورس کالا به دو روش (حضوری و آنلاین)


۱.روش آنلاین:


در این روش مشتری باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت انجام شود، بعد از مرحله احراز هویت یک کارگزاری بورس که از سیستم EBGO استفاده می کند انتخاب و از طریق لنیک EBGO.IR و با کلیک روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا انجام شود.


سپس اطلاعات مربوط به کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی و سپس وارد کردن کد امنیتی پیامک شده به شماره همراه اعلام شده انجام می گیرد. در ادامه اطلاعات نشانی، شغلی و مالی، گام به گام و با دقت تکمیل می شود.


باید توجه داشت که در بخش مربوط به اطلاعات بانکی، مشتری می تواند حساب عادی یا وکالتی خود را معرفی کند. در مرحله بعدی اسناد مورد نیاز بارگذاری می شود که البته در این مرحله تنها نمونه امضای متقاضی ضروری است.


در پایان با انتخاب بازار فیزیکی بازار بورس کالا، بازار های مالی بورس کالا و تایید صحت اطلاعات نهایی کلیه مراحل قبول و تایید نهایی صورت می گیرد.


۲.روش حضوری:


در گام نخست ضروری است که مشتری با مراجعه حضوری به کارگزاری، اطلاعات را ثبت و تکمیل نماید. پس از ارسال اطلاعات به بورس کالا و صدور فایل تایید اطلاعات در سیستم و ارسال اطلاعات برای مشتری انجام می شود.


در گام بعدی لازم است که امضا و اثر انگشت ثبت شده و اصل مدارک مشتری به کارگزاری تحویل داده شود. در این مرحله هم اطلاعات توسط کارگزاری تایید و تکمیل شده و مجددا به بورس کالا ارسال می شوند.


در نهایت و پس از تایید توسط بورس کالا و صدور کد معاملاتی، مشتری قادر به خرید خودرو مورد نظر خود در بورس کالا خواهد بود.


الزام افتتاح حساب وکالتی در بانک های منتخب


پس از دریافت کد معاملاتی بورس کالا، باید یک حساب وکالتی به نام شخص ثبت نام کننده وجود داشته باشد، که پس از وایز وجه اعلام شده از سوی سازمان بورس، امکان ثبت سفارش فراهم شود.


جهت افتتاح حساب وکالتی می توان از طریق مراجعه به بانک های عامل اقدامات لازم را انجام داد.


لازم به ذکر است که مبلغ واریزی به حساب وکالتی در حساب خود شخص بلوکه شده و در صورت نهایی شدن خرید در حراج فرایند تسویه وجه انجام می گیرد و نیز در صورت عدم انجام معامله مبلغ بلوکه شده آزاد خواهد شد.


بانک های منتخب جهت افتتاح حساب های وکالتی عبارتند از: بانک ملی، بانک ملت، بانک تجارت، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک گردشگری


دیگنیتی برای بار دوم در بورس کالا عرضه خواهد شد


خودرو دیگنیتی محصول پر طرفدار گروه خودرو سازی بهمن که پیش تر با ۲۵۰ دستگاه و قیمت پایه ۸ میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال (۸۲۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان) در بورس کالا عرضه شده بود، با این وجود که در آن نوبت، با قیمت میانگین ۱ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان معامله شد، بار دیگر در آخرین چهارشنبه تابستان امسال،۳۰ شهریور ماه، با ۱۵۲ دستگاه خودرو دیگنیتی به تریتیب ۳۸ دستگاه سفید (تریم قرمز)، ۳۸ دستگاه سفید (تریم مشکی)، ۳۸ دستگاه مشکی (تریم قرمز)، ۳۸ دستگاه مشکی (تریم مشکی) با قیمت پایه ۸ میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال (۸۲۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان) در بورس کالا عرضه خواهد شد.


عرضه محصول جدید گروه خودروسازی بهمن


همزمان با عرضه خودرو دیگنیتی، دو محصول دیگر از گروه خودروسازری بهمن در بورس کالا عرضه خواهد شد.


خودرو های کارا تک کابین (تعداد ۱۷۵ دستگاه) و کارا دو کابین (۱۲۱ دستگاه).


قیمت گذاری و تاریخ تحویل دیگنیتی و کارا


*قیمت پایه دیگنیتی مشکی و سفید در این نوبت فروش بورس کالا، ۸ میلیارد و ۲۱۵ میلیون ریال تعیین شده و زمان تحویل خودرو در تاریخ ۱۴۰۱.۰۸.۳۰ است.


*قیمت پایه کارا تک کابین در این نوبت فروش یمز ان ۲۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت پایه کارا دو کابین ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.


صدور سند و پلاک به نام شخص خریدار


گفتنی است در این طرح هر کد ملی تنها می تواند برای یکی از کد های عرضه شده در تاریخ عرضه ثبت سفارش کند و صرفا برای یک دستگاه خودرو مجوز سفارش گذاری دارد. از همین رو صدور سند و شماره گذاری خودرو فقط به اسم خود شخص خواهد بود.


در این روش عرضه حق واگذاری حقوق قراردادی و خودرو به غیر، به هر شکل و صورتی که باشد، از متقاضی سلب واسقاط گردیده است و هرگونه واگذاری مغایر این قید معتبر نمی باشد.


پرداخت تمامی هزینه های مازاد بر قیمت خودرو همزمان با تسویه اصل مبلغ


*هزینه هایی از جمله ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مبلغ ۱۷۳ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۲۷ ریال بابت مالیات.


*عوارض شماره گذاری به مبلغ ۱۳۳ میلیون ریال.


*هزینه هوشمند سازی کارت خودرو به مبلغ ۴۳۵ هزار ریال.


*هزینه خدمات پست به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال.


*هزینه تولید پلاک و شماره گذاری به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال.


*هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۷ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۲۷ ریال.


هزینه های مازاد بر قیمت خودرو دیگنیتی


*هزینه بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۷ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۲۷ ریال.


*مبلغ ۳۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال شامل هزینه هوشمند سازی کارت خودرو به مبلغ ۴۳۵ هزار ریال.


*هزینه خدمات پست به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال.


*هزینه تولید پلاک و شماره گذاری به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال.


مهلت ۱۰ روزه نسبت به تحویل مدارک به نمایندگی


متقاضیان پس از قطعیت خرید در بورس کالا و واریز وجه کامل، می بایست ظرف ۱۰ روز نسبت به تحویل مدارک خود به صورت کامل و صحیح مطابق دستورالعمل های شرکت بهمن موتور به عامل محل تحویل (انتخاب شده در هنگام عرضه) اقدام نمایند و مسئولیت تاخیر از این محل بر عهده خریدار بوده و فروشنده مسئولیتی در این موارد ندارد.


بدیهی است زمان تحویل خودرو به همین نسبت تغییر خواهد کرد. در این صورت بروز تاخیر در تحویل موجب تعلق سود مشارکت و جریمه دیرکرد نخواهد شد.


کارگزاری های فعال در بورس کالا


از جمله کارگزاری های فعال در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:


کارگزاری فارابی / کارگزاری سرمایه گذاری ملی ایران / کارگزاری مفید / کارگزاری شهر / کارگزاری سی و لکس / کارگزاری بانک مسکن / کارگزاری بورس بیمه ایران / کارگزاری انصار / کارگزاری بانک سپه /کارگزاری بورس بهگزین / کارگزاری امین سهم / کارگزاری صبا جهاد / کارگزاری بانک سامان / کارگزاری آینده نگر خوارزمی / کارگزاری پارسیان / کارگزاری ستاره جنوب / کارگزاری بانک ملی / کارگزاری پیشرو / کارگزاری آتیه / کارگزاری بانک کار آفرین / کارگزاری ملل / کارگزاری نهایت نگر / کارگزاری سپهر باستان / کارگزاری مدبر رابین / کارگزاری حافظ / کارگزاری کالای خاور میانه / کارگزاری توسعه فردا / کارگزاری بانک تجارت / کارگزاری بارز / کارگزاری ایساتیس پویا / کارگزاری دانایان / کارگزرای مهر اقتصاد ایران / کارگزاری آرمون بورس / کارگزاری پیشگامان / کارگزاری ارگ هومن / کارگزاری درخشان خاور میانه / کارگزاری سهام گستران شرق / کارگزاری بانک ملت / کارگزاری صبا تامین / کارگزاری سهم آشنا / کارگزاری سرمایه نوین / کارگزرای آتی ساز بازار / کارگزرای صنعت و معدن / کارگزاری دنیای نوین / کارگزاری امین آوید / کارگزاری تدبیر گران فردا / کارگزاری رضوی / کارگزاری کارآمد / کارگزاری توان بازار / کارگزاری بانک پاسارگاد / کارگزرای سینا / کارگزاری گنجینه سپهر پارت / کارگزرای خبرگان سهام / کارگزاری باهنر / کارگزاری اردیبهشت ایرانیان / کارگزاری بانک آینده / کارگزاری اقتصاد بیدار

انتهای خبر

0
0