بااقتصاد
1400/07/17
14:46
تشدید نگرانی حقیقی‌ها از احتمال کاهش نرخ دلار و بازار داغ عرضه سهام/ افت ۲۲ هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز معاملاتی هفته

گزارش بازار/ ‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ نخستین روز معاملاتی بازارهای سهام تهران در هفته سوم مهرماه با افت بیش از ۲۲ هزار واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید و تمامی نمادهای بزرگ یکپارچه سرخپوش شدند. با این ریزش ۲۲ هزار و ۲۸۰ واحدی، شاخص کل محدوده مقاومتی را از دست داد و برای چندمین بار در ماه‌‌های اخیر به کانال ۱.۴ میلیون واحدی عقب نشست. شاخص کل هم‌وزن نیز با تشدید نگرانی حقیقی‌ها از وعده ارزی رییس جدید بانک مرکزی و کاهش نرخ دلار، بیش از ۶۷۰۰ واحد ریزش کرد و روی پله ۴۲۰ هزار و ۵۸۰ واحدی ایستاد. ۳۵۱ واحد منفی هم برای شاخص کل فرابورس رقم خورد و کانال ۲۱ هزار واحدی را از دست داد.

ریزش دسته‌جمعی شاخص‌های بورس


به گزارش بااقتصاد، طی معاملات سراسر منفی امروز شنبه ۱۷ مهرماه در بورس‌های تهران، تمامی نمادهای بزرگ این بازار ریزش کردند. فولاد، تاپیکو، پارسان، فملی، شبندر، وغدیر و شپنا در صدر منفی‌‌سازان شاخص قرار گرفتند و بیش از ۷ هزار واحد منفی در کاهش شاخص نقش داشتند. معاملات منفی نمادهای آریا، بپاس، زاگرس، فجهان، ذوب، وسپهر و صبا در بازار فرابورس، بالاترین تاثیر کاهشی را بر شاخص این بازار اعمال کرد.


فسبزوار و توسن با بالاترین میزان تراکنش معاملاتی


بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی در بورس تهران برای فسبزوار، کیمیاتک و شستا رقم خورد توسن، فجهان و دی نیز پرتراکنش‌های فرابورس بودند.


کاهش بیش از ۳ درصدی قیمت برای ۳۳۷ نماد


درپی دادوستدهای منفی امروز، معامله‌گران روی ۶۲۲ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۵۹ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۳۳۷ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری دادوستدهای امروز بازار سهام تهران


نماگرهای سرخ تابلو بورس تهران امروز افت ۱.۵ درصدی شاخص را نشان دادند. با جابجایی سهام در ۳۴۸ نماد شرکتی بورس تهران، برای ۶۲ سهم، معادل ۱۸ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۷۹ سهم، معادل ۸۰ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۱۱ نماد به ارزش ۵۰ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۷۱ نماد را در صف فروش ۳۱۵ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز با کاهش ۱.۶۵ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۴۳ نماد معامله شده در این بازارها، ۳۳ سهم، معادل ۲۳ درصد در مدار مثبت و ۱۱۰ سهم، معادل ۷۷ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۸ نماد، معادل ۶ درصد، صف خریدی به ارزش ۱۰۹ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۴۱ نماد (۲۹ درصد) صف فروشی به ارزش ۱۳۱ میلیارد تومان شکل گرفت.


روند معاملات در بازار پایه با دادوستد ۱۳۳ نماد به پایان رسید. در این بازار ۴۷ سهم، معادل ۳۵ درصد، مثبت و ۸۱ سهم، معادل ۶۱ درصد در دامنه منفی به ثبت رسید و برای ۳۱ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۹۳ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۵۶ نماد نیز در صف فروش ۲۴۲ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی حدود ۹۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۶۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۵۳۰۰ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی بیش از ۱۹۷۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۵۳۷۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۹۴۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای شپارس، وخاور و ولپارس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فملی، شپنا و شبریز متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی و خودرو به ترتیب با ۴۲۴ ، ۴۱۱ و ۳۵۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۶۵.۹۸۳.۳۳ (۲۲۲۸۰.۸۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۰.۵۸۰.۷۳ (۶۷۰۵.۴۰-)


ارزش معاملات: ۵.۵۳۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فولاد، تاپیکو و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۸۰.۰۱ (۳۵۱.۲۴-)


ارزش معاملات: ۱۰.۷۶۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آربا، بپاس و زاگرس


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0