آوای آگاه
1402/07/15
10:58
عملکرد داروسازان در شهریورماه چگونه بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی گزارش برخی شرکت‌های دارویی پرداخت و عملکرد آن‌ها را ارزیابی کرد.

به گزارش آوای آگاه؛ عاطفه نوظهور، تحلیلگر ارشد گروه مالی کاریزما در گفت‌وگو با آوای آگاه به بررسی گزارشات ماهانه گروه دارویی پرداخت و گفت: وضعیت عملکرد شهریورماه عمده شرکت‌های دارویی در محدوده نرمال ارزیابی شد و همچنین گفتنی است برخی از این شرکت‌ها گزارش نسبتا بهتری داشتند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.


وی در ادامه گفت: داروسازی کاسپین با افت ناچیز تولید در شهریورماه نسبت به مردادماه همراه بود. این افت در بخش تزریقی که عمده فروش شرکت از این محل است، رخ داد. اما همچنان مقادیر تولید شرکت بهتر از حد نرمال ارزیابی می‌شود و در شهریورماه شرکت توانست با رشد نرخ‌ها که عمدتا ناشی از ترکیب فروش محصولات است به ۱۴۷میلیارد فروش برسد.


نوظهور تصریح کرد: سبحان دارو نیز با افت محسوس تولید در بخش قرص و دراژه همراه بود، اما مانند گذشته، شرکت با فروش از محل موجودی به ۲۰۰ میلیارد تومان فروش رسید که عدد خوبی برای این شرکت بود. بنابراین گزارش خوبی برای فصل تابستان شرکت متصور هستیم.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: داروسازی اکسیر نیز در این ماه با رشد تولید همراه شد، اما بخشی از این تولیدات به‌خصوص سفالسپورین و جامدات را به صورت موجودی نگهداری کرد. عمده نرخ‌های فروش این شرکت هم به واسطه ترکیب فروش با رشد همراه شد و سرانجام شرکت به ۳۸۷ میلیارد فروش رسید. به نظر می‌رسد به واسطه تغییراتی در ترکیب فروش و رشد مبالغ فروش، شاهد گزارش خوبی از تابستان این شرکت باشیم.


نوظهور بیان داشت: پارس دارو گزارش نسبتا ضعیفی داشت و همچنان مقادیر تولید در محدوده کمتر از نرمال ارزیابی می‌شود. این شرکت با فروش از محل موجودی به رقم ۱۱۵ میلیارد تومان رسید که عدد نسبتا ضعیفی ارزیابی می‌شود. داروسازی فارابی نیز با فروش از محل موجودی در بخش قرص و سوسپانسیون توانست به ۲۲۰میلیارد تومان فروش برسد. همچنین گفتنی است مقادیر تولید شرکت ضعیف‌تر از انتظار بود.


وی در ادامه به برررسی شرکت‌های فعال در بخش سرم‌سازی پرداخت و گفت: فرآورده‌های تزریقی ایران با تولید یک میلیون و ۶۰۰ لیتر نسبت به حد معمول، ضعیف‌تر بود و به ۹۵ میلیارد تومان فروش رسید که نسبت به مردادماه با افت ۷درصدی همراه شد. داروسازی شهید قاضی با فروش ۶ میلیون و ۱۸۷ بطری سرم در محدود نرمال تولید داشت و موفق به ثبت فروش ۱۳۷ میلیاردی در مردادماه شد. شرکت ژلاتین کپسول هم گزارش نرمالی روانه بازار کرد.


نوظهور در پایان گفت: شرکت‌های پخش هم در این ماه گزارش خوبی را روانه بازار کردند. در این میان، پخش هجرت با رشد ۱۵درصدی درآمد نسبت به مردادماه به ۱۵۰۰ میلیارد تومان فروش رسید که عدد مناسبی ارزیابی می‌شود. توزیع داروپخش نیز با رشد ۱۰درصدی نسبت به مردادماه به ۱۰۰میلیارد فروش رسید که گزارش خوبی محسوب می‌شود.


انتهای خبر

0
0