بااقتصاد
1400/10/05
14:35
مقاومت شاخص کل برای رسیدن به کانال حمایتی ۱.۴ میلیونی با اصلاح ۱۴۰۰ واحدی/ بهبود تقاضا در بازارهای سهام با خبر معافیت مالیاتی برای شرکت‌های صادرات‌محور

گزارش بازار/ یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران پس از ثبت دو سه روز معاملاتی صعودی، امروز روند اصلاحی به‌خود گرفت و در نمیه نخست بازار، بیش از ۵ هزار واحد فروریخت اما با انتشار خبرهای مثبت و معافیت مالیاتی برای شرکت‌های صادرات‌محور، به‌ویژه پتروشیمی‌های متانول و اوره‌ساز، سمت تقاضا تقویت شد. درنهایت شاخص کل با ۱۴۸۹ واحد منفی و مقاومت برای عبور از کانال حمایتی ۱.۴ میلیونی، در نقطه یک‌میلیون و ۳۸۴ هزار واحدی به استقبال معاملات فردا رفت. شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۶۳۶ واحد افت کرد و برای شاخص کل فرابورس هم ۱۵۸ واحد منفی ثبت شد.

روند نوسانی معاملات در بازارهای سهام تهران


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات در بازارهای سهام تهران، امروز یکشنبه ۵ دی‌ماه، نوسانی بود و نیمه نخست بازار با افزایش عرضه در بیش از ۷۵ درصد از نمادهای مورد معامله، به پایان رسید اما در نیمه دوم، به‌ویژه دقایق آخر، بازار به سمت بهبود تقاضا رفت و حدود نیمی از نمادهای معاملاتی با رشد تقاضا مواجه شدند. فارس در ادامه رشد قیمتی روزهای اخیر، امروز هم تاثیرگذارترین نماد مثبت بورس تهران بود و به‌تنهایی ۱۱۴۵ واحد سبزرنگ بر شاخص کل موثر واقع شد، اما فولاد در صدر شاخص‌سازان منفی ایستاد و نوری هم رتبه بعدی را به خود اختصاص داد. شبندر، اخابر، شستا و فملی دیگر نمادهای بزرگ و مثبت بازار امروز بودند که روند بهبود شاخص کل را تقویت کردند. برهمین اساس، شستا، شبندر و کدما پرتراکنش‌ترین نمادهای معاملاتی بورس تهران در مدار مثبت بوند.


پتروشیمی‌های فرابورس منفی‌سازی کردند


شاخص کل آیفکس هم امروز بپاس، زاگرس و شگویا را در صدر منفی‌سازان دید و معاملات مثبت کگهر، وملل و اتکای در این جدول، نتوانست از ریزش ۱۵۸ واحدی شاخص فرابورس جلوگیری کند. توسن، فرابورس، حسیر، مدیریت و فجهان نیز نمادهای پرتراکنش بازار فرابورس بودند که همگی در نوار منفی معاملات قرار داشتند.


رشد قیمت ۳ درصدی برای ۱۰۵ نماد شرکتی


۶۱۵ نماد شرکتی امروز مورد دادوستد معامله‌گران بازارهای سهام تهران قرار گرفتند و ۳۳ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به کار خود پایان دادند. طی این دادوستدهای مثبت و منفی، برای ۱۰۵ نماد، رشد قیمتی بیش از ۳ درصدی ثبت شد و ۱۲۳ نماد هم شاهد کاهش قیمت بیش از ۳ درصد بودند.


معافیت مالیاتی برای شرکت‌های صادرات‌محور


بازار سرمایه امروز با چند خبر خوب و مثبت مواجه شد و به آن واکنش نشان داد. با تغییر لایحه بودجه ۱۴۰۱ و معافیت مالیاتی ۵ درصدی برای شرکت‌های تولیدی، صنایع صادرات‌محور بورسی که محصولات نیمه‌خام تولید و صادر می‌کردند نیز از این مزیت بهره‌مند خواهند شد. پتروشیمی‌های متانول‌ساز و اوره‌ساز ازجمله این شرکت‌ها هستند.


حذف سایه شورای رقابت از خودروسازان


خودروسازان که در ماه‌های اخیر خبرساز شده بودند و دولت و مجلس بر قیمت‌گذاری محصولات این شرکت‌ها بحث داشتند، سرانجام امروز و با دستور وزارت صنعت، سایه شورای رقابت را از سر خود برچید. بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت صنعت، از این پس، قیمت‌گذاری خودرو با هماهنگی ستاد تنظیم بازار بر عهده این وزارت‌خانه انجام می‌شود.


عرضه اولیه سهام سرخابی‌ها در بهمن‌ماه


موضوع مهم دیگر برای فعالان بازار سرمایه، عرضه اولیه سهام سرخابی‌ها بود که به گفته قربان‌زاده، معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی‌سازی، عرضه اولیه سهام دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس در بهمن‌ماه آینده انجام خواهد شد. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی، تصریح کرد: با واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در صدد بهبود کیفیت اداره آنها هستیم و عرضه اولیه سرخابی‌ها تا اول بهمن ماه در بورس انجام خواهد شد.


شیوه‌نامه جدید وزارت صنعت برای عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا


پس از چند ماه تلاش و اعلام آمادگی متولیان بازار سرمایه برای عرضه کل زنجیره محصولات فولاد در بورس کالا، سرانجام با موافقت وزارت صنعت، قیمت‌گذاری دستوری فولاد هم پایان یافت و از این پس تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه خواهد شد. به گفته سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، با این دستورالعمل جدید، تقریبا تمامی شیوه‌نامه‌های موجود کنار می‌رود و دستورالعمل جدید جایگزین آن‌ها می‌شود.


امیری ماحصل این دستورالعمل را عرضه تمامی کالاها و محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا اعلام کرد و گفت که هیچ کالایی خارج از بورس نباید فروخته شود و دولت و وزارتخانه نیز در قیمت‌گذاری این محصولات مداخله‌ای نخواهند داشت. به گفته وی، در الگوی جدید، با دسته‌بندی محصولات به محصولات دارای مازاد و دارای کسری، شرایط صادرات برای هر محصول مشخص می‌شود و دیگر نیازی به صدور مجوزهای صادرات و تیک‌های صادراتی نیست. همچنین شرکت‌ها می‌توانند محصولاتی که در بورس کالا عرضه کرده‌اند اما معامله نشده است را به طور مستقیم صادر کنند.


تشکیل کمیته مشترک بورس و بانک مرکزی برای انسجام بازار سرمایه و پول


پیشنهاد وزیر اقتصاد در راستای هماهنگی و انسجام میان دو بازار سرمایه و بازار پول، با تشکیل کمیته مشترک بورس و بانک مرکزی، به مرحله اجرا می‌رسد. بر اساس این گزارش، کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شده است و اخیرا جلساتی نیز با عنوان کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ایجاد هماهنگی‌های بیش‌تر بین این دو نهاد در سیاست‌گذاری‌های مربوط به بازار پول و سرمایه برگذار می‌شود.


آزادسازی کدهای معاملاتی مسدودی


معاونت نظارت بر بازار امروز خبر از آزادسازی کدهای مسدودی داد که در هفته‌های گذشته مورد انتقاد و اعتراض شدید رییس قوه قضاییه نیز قرار گرفته بود. به‌این‌ترتیب، اخذ تعهدنامه برای رفع محدودیت کدهای برخط از سوی کارگزاری‌ها اختیاری شد. به گفته سروش خواجه حق‌وردی که در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری، رسما این موضوع را اعلام کرده است، از این پس، دریافت تعهدنامه از مشتریان برخط الزامی نیست و کارگزاران می‌توانند براساس رویه‌های مورد نظر خود به رفع محدودیت اقدام کنند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰


کل ارزش معاملات امروز بازار، با حجم ۸۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۸۸۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص دارد. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد بورس تهران اختصاص داشت. طی این دادوستدها، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان انتقال خالص مالکیت سهام از سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها رخ داد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای شبندر، کدما و ذوب اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های بپاس، فولاد و وتجارت متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام نیز به گروه‌های فراورده‌های نفتی، خودرو و چندرشته‌ای به ترتیب با ۳۴۸ ، ۲۲۵ و ۲۲۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۸۴.۰۱۵.۱۲ (۱۴۸۹.۴۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۰.۲۷۰.۹۶ (۱۶۳۶.۹۱-)


ارزش معاملات: ۳.۹۴۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: فولاد، نوری و خودرو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۶۵۷.۵۴ (۱۵۸.۲۷-)


ارزش معاملات: ۴.۸۹۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: بپاس، زاگرس و شگویا


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0