همفکران
1401/09/26
10:19
جریان نقدینگی بازار طی هفته سوم آذرماه/ تداوم خروج پول خرد برای پنجمین هفته متوالی

در هفته سوم آذرماه مانند چهار هفته گذشته، تراز پول خرد بازار منفی شد. اما شدت خروج پول خرد نسبت به هفته گذشته، ۹۴درصد افت داشت. علاوه بر این، کمترین خروج هفتگی پول خرد طی همین هفته به ثبت رسید.


در هفته سوم آذرماه مانند چهار هفته گذشته، تراز پول خرد بازار منفی شد. اما شدت خروج پول خرد نسبت به هفته گذشته، ۹۴ درصد افت داشت. علاوه بر این، کمترین خروج هفتگی پول خرد طی همین هفته به ثبت رسید.



صنایع و نمادها با بیشترین خروج پول حقیقی


صنعت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله با اختلاف زیادی صدرنشین خروج پول حقیقی نسبت به سایر صنایع شد. پس از آن، صنایع خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی، سیمان، آهک و گچ، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، اوراق تامین مالی، رایانه و فعالیت های وابسته به آن و استخراج زغال سنگ قرار گرفتند .



این هفته نیز مانند دو هفته اخیر، تراز پول خرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بازار منفی شد، اما شدت خروج پول خرد از آن حدود سه برابر هفته قبل بود و این صنعت را به صدرنشین بیشترین خروج پول خرد تبدیل کرد.



صنعت خودرو و ساخت قطعات که از اواسط آبان ماه تاکنون به صورت یک هفته در میان شاهد ورود و خروج پول خرد بوده است، این هفته نیز متحمل خروج پول خرد شد. در حالی طی هفته سوم آذرماه ۱۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از این صنعت خارج شد که در هفته قبل، ۱۲۲ میلیارد تومان از پول‌های خرد بازار را جذب خود کرده بود .



سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد، شرکت‌های چندرشته ای صنعتی بود. تراز پول خرد این صنعت برای سی و چهارمین هفته متوالی، منفی شده است .



از بین نمادها «اعتماد»، «کمند»، «کارا»، «پالایش»، «افران»، «خودرو»، «همای»، «امین یکم»، «ثبات» و «اوصتا» متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند .



صنایع و نمادها با بیشترین ورود پول حقیقی


صنعت سرمایه گذاری‌ها بیشترین نقدینگی حقیقی را به سمت خود جذب کرد و صدرنشین شد. صنایع استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی، مخابرات، سایر محصولات کانی غیرفلزی، مواد و محصولات دارویی، فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین ورود پول خرد قرار گرفتند .


صنعت سرمایه گذاری‌ها که طی هفته سوم آذرماه صدرنشین ورود پول خرد شد، برای سومین هفته متوالی با تراز مثبت پول حقیقی همراه شده است. قدرت ورود نقدینگی به این صنعت ۲,۷ برابر بیشتر از هفته دوم آذرماه است .



استخراج کانه‌های فلزی، عنوان دومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد را به دست آورد. افزون بر اینکه برآیند ورود و خروج پول خرد این صنعت برای سومین هفته پیاپی مثبت شده و دو برابر هفته گذشته، نقدینگی به این صنعت تزریق شده است .



صنعت فلزات اساسی که طی چهار هفته گذشته به صورت متوالی متحمل خروج پول خرد شده بود، این هفته بیش از ۸۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی را به خود جذب کرد و رتبه سوم را به خود اختصاص داد .



نمادهای «سکه رفاه»، «اهرم»، «سکه مرکزی»، «کگل»، «طلا»، «شتران»، «خبهمن»، «فزر» و «فولاد»، عمده‌ترین جذب پول خرد را تجربه کردند .


انتهای خبر

0
0