بااقتصاد
1401/07/02
14:09
شیب نزولی بورس تندتر شد/ برگ‌ریزان ۲۷ هزار واحدی شاخص کل بورس در نخستین روز معاملاتی پاییز

گزارش بازار/ ‌شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ دامنه ریزش‌های مداوم بورس تهران از تابستان به پاییز منتقل شد و امروز شیب تندتری به خود گرفت. شاخص کل بورس در نخستین روز پاییز ۱۴۰۱ بیش از ۲۷ هزار واحد سقوط کرد. برخی از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه، پیش از این افت شاخص کل تا محدوده یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی و سپس آغاز روند صعودی را پیش‌بینی کرده بودند. اگر این نظریه و تحلیل درست باشد، بورس از هفته آینده باید به مدار رشد بازگردد، درحالی‌که هیچ فاکتور مثبتی بجز ارزندگی سهام و افزایش قیمت نفت خام جهانی، مشاهده نمی‌شود.

تشدید جریان فروش حقیقی‌ها با سقوط ۹۰۰۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه دوم مهرماه، تمامی شاخص‌های بورس تهران و فرابورس که نخستین روز معاملاتی پاییز را پشت سر گذاشتند، با افت شدید قیمت نمادهای بزرگ و دلارمحور ریزش کردند. شاخص کل هم‌وزن، افت کم‌سابقه ۹ هزار واحدی را در یک روز ثبت کرد تا خروج حقیقی‌ها از بازار سهام را بیش‌تر به رخ بکشاند و شاخص کل آیفکس نیز حدود ۲۵۰ واحد منفی را به ثبت رساند.


تاثیر منفی ۱۰۰۰۰ واحدی نمادهای بزرگ بر شاخص کل


تشدید جریان عرضه سهام در بورس تهران، فارس، وپاسار، فولاد، فملی، وامید، شپنا و تاپیکو را در صدر جدول منفی‌سازان اصلی شاخص کل قرار داد. این سهم‌ها حدود ۱۰ هزار واحد منفی بر شاخص کل بورس افزودند سقوط قیمتی شدیدی را متحمل شدند. شستا، خودرو و شپنا هم رتبه بالاترین حجم تراکنش منفی را به خود اختصاص دادند تا از قافله سرخپوشان بورش عقب نمانند.


پتروشیمیایی‌ها صدرنشین جدول منفی‌سازان شاخص کل آیفکس


در بازارهای فرابورس، نمادهای پتروشیمیایی با معاملات منفی، بیش‌ترین تاثیر کاهشی را روی شاخص کل آیفکس گذاشتند. زاگرس، آریا، شراز، شاوان و شگویا به همراه صبا و دی صدر جدول منفی‌سازان فرابورس را اشغال کردند. دی، فرابورس و کرمان هم به رتبه پرتراکنش‌ترین سهم‌های منفی این بازار نایل آمدند!


برتری کامل فروشندگان در بازارهای سهام تهران


با آغاز وقت معاملات از صبح امروز، جریان کاملا منفی بر کل بازار سهام حاکم شد و فروشندگان برتری کاملا محسوسی به خریداران داشتند. این روند که تا پایان وقت بازار حفظ شد، در نهایت ۳۵ نماد مثبت و سبزپوش را روی تابلوها ثبت کرد و ۲۹۳ نماد هم با فشار فروش مواجه شدند.


تراز منفی معاملات خرد با ثبت ۶۲۰ میلیارد تومان!


صف‌های سنگین فروش سهام از سوی حقیقی‌ها که بیش از ۹۰۰۰ واحد از ارتفاع شاخص کل هم‌وزن کاست، حدود ۹۰ درصد از کل فروش سهام را بازار امروز به نام حقیقی‌ها ثبت کرد. نتیجه این جریان ناامیدکننده، تراز منفی ۶۲۰ میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد بود که به حقوقی‌ها تغییر مالکیت داد.


پرونده تعیین تکلیف اختصاص سهام عدالت به جاماندگان روی میز مشترک دولت و مجلس!


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، اعلام کرد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری ایراداتی به مصوبه سهام برخی از شرکت‌ها برای جاماندگان سهام عدالت وارد کرد و قرار شد این موضوع که سهام کدام شرکت برای جاماندگان قابل تامین است، بین معاون حقوقی دولت و مجلس حل شود.


وی افزود: با توجه به این‌که تعیین تکلیف بازماندگان سهام عدالت جزو احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است، وزارت اقتصاد در خردادماه گذشته پیش‌نویس مصوبه‌ای را مبنی بر نحوه اختصاص سهام عدالت به بازماندگان آماده کرده است.


خاندوزی اظهار امیدواری کرد که وضعیت جاماندگان سهام عدالت خیلی زودتر از پایان سال تعیین و اعلام شود.


صدور ۶۰ مجوز در بازار سرمایه در یک سال اخیر


وزیر اقتصاد همچنین به صدور ۶۰ مجوز برای بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های بازار سرمایه از سال گذشته توسط شورای‌عالی پول و اعتبار و سازمان بورس در حال بررسی و اجراست.


وی گفت: انحصارهایی در بازار سرمایه وجود داشت که فعالان بازار از ندادن مجوز ناراضی بودند و سازمان بورس مدت زمان صدور مجوزها را کاهش داد و نزدیک به ۶۰ مجوز برای نهادهای مختلف حوزه بازار سرمایه صادر شد.


صندوق توسعه بازار چگونه از بورس حمایت می‌کند؟


قادر معصومی، مدیر صندوق توسعه بازار، درباره نحوه حمایت این از بورس، توضیح داد و گفت: ما فقط در صف فروش سهم نمی‌خریم، شاید سفارشاتی در برخی نمادها در صف فروش داشته باشیم، ولی در بسیاری از نمادها رو به بالا هم خرید داریم.


وی با اشاره به انتقادات فعالان و برخی رسانه‌های بازار سرمایه به عملکرد صندوق توسعه بازار، تصریح کرد: انتشار خبر بدون داشتن اطلاعات دقیق دور از انصاف است و متاسفانه چند نهاد فعال در بازار که سال‌های قبل همراه صندوق توسعه بودند، با اتفاقات سال ۹۹ منفعل شده‌اند.


پذیرش چهارمین ملک شهرداری تهران در بورس کالا


پس از پذیرش ملک تجاری متعلق به بانک ملت در تیر امسال و دو واحد مسکونی شهرداری تهران در اواسط مردادماه گذشته و یک ملک دیگر در اوایل شهریورماه در بازار فرعی بورس کالا، مجددا یک آپارتمان دیگر متعلق به شهرداری تهران بورس کالا پذیرش شد.


رشد نرخ سود بین بانکی به مرز ۲۱درصدی!


بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی که در هفته‌های گذشته روند صعودی داشته به ۲۰.۹۴درصد رسیده است.


این نرخ بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی در ۲۳شهریور به ۲۰.۹۳درصد رسیده بود که در هفته گذشته نیز با افزایش اندک ۰.۰۱واحد درصدی به ۲۰.۹۴درصد رسید.


نرخ بهره بین بانکی، پس از صعود به سقف سال جاری خود یعنی ۲۱.۳۱درصد در ۳۰تیرماه، تا ۱۹مرداد مسیر کاهشی در پیش گرفت و به ۲۰.۵۹درصد رسید اما دوباره روند رشد را آغاز کرده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به رقم ۹۱۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات چهارشنبه گذشته اندکی کاهش نشان داد. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان ۳۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۳۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، رقم ۲۵۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد و طی این نقل و انتقالات، ۶۲۰ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد که نسبت به ماه‌های اخیر، رقم بالایی محسوب می‌شود و حاکی از تسریع در جریان خروج نقدینگی خرد از بازار است.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۸۹، ۱۳۸ و ۱۲۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۲۸.۱۸۳.۰۹ (۲۷۰۵۷.۳۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۶.۵۱۵.۰۲ (۹۱۶۳.۱۱-)


ارزش معاملات: ۳.۱۴۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فارس، وپاسار و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۱۴۶.۷۵ (۲۴۹.۸۶-)


ارزش معاملات: ۳.۷۲۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، آریا و شراز


گزارش: مولود غلامی














انتهای خبر

0
0