بورس پرس
1399/06/29
15:45
سهام شرکت های بورسی تنها سپر تورمی در شرایط فعلی/ پیش روی نرخ دلار

بررسی بازارهای جهانی، نرخ دلار صادرکنندگان، امکان سرمایه گذاری بانک ها در بورس، انتشار اوراق تبعی در کنار اصلاح قیمتی بورس و رشد قیمت بازارهای رقیب حکایت از آن دارند سهام شرکت های بورسی تنها سپر تورمی موجود برای مردم در شرایط فعلی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات اولین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز شاخص کل با ریزشی معادل ۴۵۹۷ واحد به کانال یک میلیون و ۶۹۹ هزارتایی رسید. ارزش معاملات بورس و فرابورس هم ۱۳ و ۴ هزار میلیارد تومان بود.


امروز توجه بازار بیشتر به سمت سهام بزرگ بنیاد محور و ارزنده بازار معطوف شده بود و سهام گروه های کوچک تر با فشار فروش همراه شد. با وجود وضعیت خوب شاخص کل هم وزن اما همچنان سهم های کوچک زیر بار فشار عرضه ها هستند و از تعادل در این نمادها خبری نیست.


همچنین نمادهای پالایشی بازگشایی شدند و در این بین نماد "شبندر" با رشدی ۰.۱۷ درصدی تنها نماد مثبت این گروه بود. "شتران" ۱۱.۵ و "شپنا" با ۷.۳ درصد ریزش همراه شدند. گروه خودرویی نیز با لیدری "خساپا و خودرو" فشار فروش داشتند و به جز دو نماد "ختور، خکرمان و خعمرا" در منفی کامل معامله شدند.


بررسی چند رویداد:


مقام سازمان ملل گفت: اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ژست تو خالی است.


یک دیپلمات ارشد شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت: بازگشت تحریم ها در کار نخواهد بود.


وزیر امور خارجه انگلیس گفت: توافق هسته‌ای تا زمانی که پیمان جدیدی با ایران منعقد نشود به قوت باقی می‌ماند.


مدیرعامل پتروشیمی اروند از طی گام‌های نهایی پذیرش این شرکت خبر داد و گفت: با درج نماد اروند بر روی تابلوی بورس، سهام آن در آینده نزدیک عرضه اولیه خواهد شد.


بازار سهام چهارشنبه میزبان سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات است که به عنوان بیست و دومین عرضه اولیه سال در بازار اول معاملات فرابورس انجام می شود.


علیرضا صالح رییس سازمان خصوصی‌سازی از آماده‌سازی ورود ۱۲ بنگاه دیگر از جمله ۳ هلدینگ نیروگاهی در بورس خبر داد و گفت: ۳ شرکت مجتمع صنعتی اسفراین، اپال پارسیان سنگان و عمران و مسکن سازان ایران در مهرماه پذیرش و کشف قیمت خواهند شد.


بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو روز پایانی هفته گذشته با افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، ۳۲۰ میلیون دلار عرضه انجام و از این میزان ۲۲۰ میلیون دلار معامله انجام شد. میزان ارز معامله شده در طی هفته گذشته در سامانه نیما ۴۴۰ میلیون دلار بوده است.


در بازارهای رقیب چه می گذرد؟


اما دلار بعد از رشدی که از سطح ۲۰ هزار تومان شد هم اکنون در محدوده ۲۶ هزار تومان آرام گرفته است. در این خصوص اگرچه در سطح مقاومتی ۲۷ تا ۲۸ هزار تومانی هستیم اما اگر هیجان و التهاب بازارهای کالایی نظیر خودرو و مایحتاج عمومی مردم که برآیند آنها نماگر تورم است، کاهش نیابد این التهاب مجددا به دلار اصابت می‌کند و بعد از شکست مقاومت روانی ۳۰ هزار تومانی تا حدود ۳۳ هزار تومان پیش روی خواهد کرد.


سکه نیز ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می شود . اما برای پیش بینی ادامه روند بازار توجه به نکات زیر ضروری است.


قیمت های جهانی فلزات، نفت و مشتقات در وضعیت مناسبی است.


امکان فروش دلار به نرخ های بالاتر از گذشته برای صادرکنندگان فراهم شده است. در بورس کالا شرکت ها فروش خوبی را رقم زده اند. همچنین امکان سرمایه گذاری بانک ها در بورس فراهم شده است.


تعدادی از شرکت ها اوراق تبعی منتشر کرده و به جمع آوری سهام خزانه پرداخته اند. همه این موارد را کنار اصلاح قیمتی بورس و رشد قیمت بازارهای رقیب بگذارید، نتیجه می‌گیریم سهام شرکت های بورسی تنها سپر تورمی موجود برای مردم در شرایط فعلی است. اما باید توجه داشت راه تعدادی از گروه های بازار جدا خواهد شد و نباید انتظار رشدی همانند ماه های پیش از بازار داشت.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام






انتهای خبر

0
0