همفکران
1400/12/12
13:00
منفی شدن تراز نقدینگی حقیقی صندوق‌ها، پس از ۱۵ هفته متوالی

در هفته‌ای که گذشت میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در حدود ۲،۵ هزار میلیارد تومان بود که این رقم نسبت به هفته اول اسفند ماه حدود ۱۱ درصد افت داشت. در هفته ابتدایی اسفند معامله گران خرد بازار در هر روز به طور متوسط...

در هفته‌ای که گذشت میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در حدود ۲،۵ هزار میلیارد تومان بود که این رقم نسبت به هفته اول اسفند ماه حدود ۱۱ درصد افت داشت. در هفته ابتدایی اسفند معامله گران خرد بازار در هر روز به طور متوسط بیش از ۲،۸ هزار میلیارد تومان معامله در بازار انجام داده بودند.


برای بیست و چهارمین هفته متوالی شاهد تراز منفی پول حقیقی ها در بازار سرمایه بودیم. از ابتدای سال جاری تا کنون این گروه از سرمایه گذاران در مجموع حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان سهم نقد کرده اند. البته این هفته خروج پول حقیقی از بازار تنها ۴۷۱ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته های قبل کاهش قابل توجهی داشت و در قیاس با هفته اول اسفند با افت ۴۵ درصدی همراه شد. در واقع این هفته کمترین خروج پول حقیقی هفتگی از بازار را طی بیست و یک هفته گذشته شاهد بودیم.



صنایع و شرکت‌های صدرنشین خروج نقدینگی حقیقی


در هفته دوم اسفند ماه به ترتیب صنایع بانک‌ها و موسسات اعتباری، استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی، بیمه و صندوق بازنشستگی، خودرو و ساخت قطعات، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار، فلزات اساسی، هتل و رستوران، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و سایر محصولات کانی غیرفلزی بیشترین خروج پول را از سوی سهامداران حقیقی متحمل شدند.



این هفته صنعت بانکداری در حالی لقب صدرنشین خروج پول حقیقی را به خود اختصاص داد که شدت خروج پول خرد از آن تقریبا ۲۹ برابر هفته گذشته بود. حقیقی ها در هفته دوم اسفند حدود ۱۸۸ میلیارد تومان سرمایه از این صنعت بردند، حال آن که تراز این صنعت در هفته اول اسفند تقریبا منفی ۶،۵ میلیارد تومان بود. این شانزدهمین هفته متوالی است که صنعت بانکداری خروج پول‌های حقیقی را بدرقه می کند.



صنعت استخراج کانه های فلزی برای سومین هفته پیاپی با فروش حقیقی ها مواجه بود اما شدت خروج پول خرد از شرکت های این صنعت نسبت به هفته قبل ۳۴ درصد کاهش داشت و از ۲۰۱ میلیارد تومان به حدود ۱۳۴ میلیارد تومان رسید.



با وجود اینکه قیمت جهانی نفت همچنان به صعود ادامه می دهد و پیش بینی ها از ۱۲۰ دلاری شدن آن حکایت دارد، صنعت فرآورده های نفتی بازار سرمایه برای شانزدهمین هفته متوالی شاهد خروج پول حقیقی هاست. نکته قابل تامل آنکه شدت خروج سرمایه های خرد از این صنعت نسبت به هفته اول اسفند ۳۷ درصد بیشتر شده است.



یکی از رویدادهای بااهمیت بازار که در هفته جاری رخ داد این بود که تراز پول حقیقی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار که از هفته پایانی آبان ماه طی ۱۵ هفته متوالی مثبت بود و در این مدت جمعا حدود ۴،۵ هزار میلیارد تومان از سرمایه های حقیقی های بازار را به سوی خود کشاندند، در هفته دوم اسفند ماه منفی شد. اگر چه در هفته اول اسفند قدرت ورود پول حقیقی به این صنعت به شدت کاهش یافته بود و تقریبا یک پنجم هفته قبل از آن بود، اما در هفته ای که گذشت حقیقی ها بیش از ۴۵ میلیارد تومان از نقدینگی خود را از این صندوق ها خارج کردند تا آن را به پنجمین صنعت با بیشترین خروج پول حقیقی بدل کنند. از بین صندوق های قابل معامله در بازار صندوق کیان با بیشترین خروج پول حقیقی مواجه بود.


از بین سهم ها وبملت، بپاس، فزر، تجلی، فملی، شبندر، میدکو، وخاور و ومعادن را در صدر بیشترین خروج پول حقیقی قرار داشتند.



صنایع و شرکت‌های صدرنشین ورود پول حقیقی


صنایع زراعت و خدمات وابسته، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، انبوه سازی، املاک و مستغلات، اوراق حق تقدم استفاده از تسه، محصولات شیمیایی، مواد و محصولات دارویی، کاشی و سرامیک، رایانه و فعالیتهای وابسته به آن و سرمایه گذاریها بیشترین جذب نقدینگی حقیقی را تجربه کردند.


این هفته شرکت های گروه زراعت میزبان بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان از سرمایه حقیقی ها بود. تراز این صنعت پس از سه هفته متوالی منفی بودن، این هفته مثبت شد.



شرکت های چند رشته ای صنعتی که از هفته پایانی آبان ماه ۱۴ هفته پیاپی با خروج پول حقیقی های بازار مواجه بودند، طی دو هفته اخیر توانستند مجموعا بیش از ۱۱۶ میلیارد تومان از پول حقیقی ها را به سمت خود بکشانند. نکته مهم آنکه این هفته قدرت ورود پول به این صنعت ۸۱ درصد بیشتر از هفته اول اسفند بود.



صنعت انبوه سازی دو هفته پیاپی است که با اقبال حقیقی ها همراه شده و میزبان سرمایه آنهاست. این هفته جذب پول حقیقی ها در این صنعت ۵،۷ برابر هفته قبل بود و از ۱۰،۴ میلیارد تومان به حدود ۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت.



سپید، ثشاهد، شستا، وغدیر، آریان، غزر، فولاد و شپدیس با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند.


انتهای خبر

0
0