همفکران
1400/05/21
13:33
گزارش هفتگی /بازار هفته را با رکورد شکنی تمام کرد

اخص کل بورس تهران هفته منتهی به ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ را با رشد ۵.۵۹ درصدی و در ارتفاع یک میلیون ۴۸۴ هزار واحدی به پایان رساند. شاخص کل از اول مرداد و از زمان عبور از مقاومت سرسخت ۱۳۱۰ هزار واحدی تنها دو روز منفی داشته و در این مدت با قدرت در حال صعود است. در هفته ای که گذشت رکورد حجم معاملات در سال ۱۴۰۰ شکسته شد و این می تواند نشانه ای از شناسایی سود و خروج توسط معامله گران باشد. بازدهی بورس تهران در یک سال گذشته منفی ۲۹ درصد شده است و با توجه به روند صعودی بازار و عبور از ۲۰ مرداد به عنوان سقف تاریخی می توان به مثبت شدن بازدهی در آینده نزدیک امیدوار بود.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران هفته منتهی به ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ را با رشد ۵.۵۹ درصدی و در ارتفاع یک میلیون ۴۸۴ هزار واحدی به پایان رساند. شاخص کل از اول مرداد و از زمان عبور از مقاومت سرسخت ۱۳۱۰ هزار واحدی تنها دو روز منفی داشته و در این مدت با قدرت در حال صعود است. در هفته ای که گذشت رکورد حجم معاملات در سال ۱۴۰۰ شکسته شد و این می تواند نشانه ای از شناسایی سود و خروج توسط معامله گران باشد. بازدهی بورس تهران در یک سال گذشته منفی ۲۹ درصد شده است و با توجه به روند صعودی بازار و عبور از ۲۰ مرداد به عنوان سقف تاریخی می توان به مثبت شدن بازدهی در آینده نزدیک امیدوار بود. شاخص کل هم وزن در هفته گذشته به جز شنبه دیگر روزها را مثبت بود و توانست ۴.۷۳ درصد بالا برود. این شاخص از روند نزولی خارج شده و مقاومت مهمی را پشت سر گذاشته است. انتظار می رود این شاخص تا ۴۳۰ هزار واحد را بدون مشکل طی کند. بازدهی شاخص هم وزن در یک سال اخیر منفی ۲۱ درصد شده است. این آمار نشان می دهد در هفته ای که گذشت سرمایه گذاری روی نمادهای بزرگ و شاخص ساز تصمیم بهتری بود و اغلب شرکت های کوچک بازدهی کمتری نسبت به شاخص کل داشتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس در این هفته بازدهی ۵.۰۵ درصدی داشت و به ۲۱ هزار ۲۱۲ واحد رسید. مهمترین مقاومت پیش روی این شاخص سقف تاریخی آن در ۲۰ مرداد ۹۹ است که فاصله ۰.۷ درصدی با آن دارد. عبور از این مقاومت می تواند برای فرابورس چالش سختی باشد.


صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی هفتگی به سهام بزرگ کاردان با ۷.۹۱ درصد، گروه زعفران سحر خیز و مشترک دماسنج با ۷.۸۱ درصد بازدهی بهترین عملکرد را داشتند. از طرف دیگر صندوق های با درآمد ثابت کوثر یکم با ۱.۷۱ درصد، سکه طلای کیان با ۱.۴۶ درصد و سکه طلای مفید با ۱.۴۰ درصد افت بیشترین ضرر را به خریداران خود وارد کردند.



در بین صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری آگاه صندوق بازارگردانی آگاه با ۶.۶۴ درصد رتبه اول و هستی بخش آگاه با ۵.۷۱ درصد رتبه دوم را دارند. با وجود ریزش شاخص از ۲۰ مرداد ۹۹ بازدهی سالانه این صندوق ها مثبت است.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


وسایل ارتباطی با ۲۶.۴۸ درصد، منسوجات با ۱۹.۵۳ درصد و محصولات چرمی با ۱۸.۴۵ درصد بهترین عملکرد را در این هفته داشتند. در مقابل گروه خرده فروشی با ۰.۵۷ درصد و رادیویی با ۰.۵۵ درصد افت تنها گروه هایی بودند که بازدهی منفی داشتند. در مجموع ۱۵ صنعت بازدهی بهتر از شاخص کل داشتند.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و بر اساس قیمت پایانی ۴۵۰ نماد بازدهی صفر یا مثبت را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. در این میان آپ با ۳۳.۵۴ درصد، لپارس با ۳۰.۶۶ درصد، کمینا با ۳۰.۵۶ درصد و وسهرمز با ۳۰.۵۱ درصد صدر نشین بازدهی هفتگی بودند. از میان ۱۸۴ نماد با بازدهی منفی نیز آبین با ۳۳.۹۴ درصد، تپولا با ۲۶.۵۷ درصد و وحافظ با ۱۸.۰۴ درصد بدترین عملکرد را به نام خود ثبت کردند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در این هفته هر روز افزایش قیمت داشت و اکنون با بازدهی ۳.۷۹ درصدی به قیمت ۲۶ هزار ۵۹۰ تومان رسیده است. ارائه فهرست وزیران دولت جدید به مجلس موجب شد بخشی از ابهامات بازار حل شود و اغلب معامله گران امید زیادی برای رشد دلار و وارد شدن به کانال ۲۷ هزار تومان ندارند. هرچند مهمترین فاکتور اثر گذار بر دلار مسئله برجام است و باید منتظر تعیین تکلیف آن ماند.


سکه طرح جدید در این هفته ۲.۸۴ درصد رشد کرده و به ۱۱ میلیون و ۶۲۴ هزار تومان رسیده است. در صورت ورود سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان اولین مقاومت پیش روی او ۱۲۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. دو اهرم دلار و انس تغییرات قیمت سکه را مشخص می کنند و با توجه به روند این دو در بازار افزایش قیمت سکه چندان دور از ذهن نیست.


انس طلا دیروز رشد قیمت ۱.۲۶ درصدی داشت و امروز هم ۰.۱۵ درصد دیگر افزایش قیمت داشته است اما در هفت روز گذشته افت قیمتی ۳.۱۵ درصدی را برای خود ثبت کرده است.


بیت کوین در هفته گذشته ۱۰.۸۵ درصد رشد کرد. این رمز ارز از روند نزولی خود خارج شده است و توقع می رود به زودی به ۴۹۰ هزار دلار هم برسد .



انتهای خبر

0
0