بااقتصاد
1400/02/05
14:00
تعمیق رکود معاملات و تداوم ریزش شاخص بورس در سایه شعارهای حمایتی دولت و مجلس/ ارزش صف‌های فروش بیش‌تر از ارزش معاملات روزانه!

گزارش بازار/ یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ یکی از مولفه‌های منفی این‌روزهای بازار سهام تهران، افزون بر سقوط چند هزار واحدی روزانه، کاهش شدید ارزش معاملات است که نشان از عمق رکود بازار سرمایه دارد. این روند منفی و بسیار خطرناک در سایه شعارهای حمایت‌گونه و البته توخالی دولت و مجلس نه‌تنها کل بازار سرمایه را زیرتاثیر قرار داده بلکه سهامداران و بخش بزرگی از جمعیت کشور را نیز دربرگرفته است.

عقب‌نشینی شاخص‌ها ادامه دارد


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه، بازار سهام بازهم در فاز منفی معلاملات افتاد و تمامی شاخص‌های بازار سهام تهران سقوط کردند. شاخص کل با همراهی سایر شاخص‌ها ۱۱۵۱۰ واحد افت کرد و در پله یک میلیون و ۱۸۷ هزار واحدی متوقف شد. شاخص هم‌وزن نیز با ۹۴۳ واحد ریزش، به ۴۲۸ هزار و ۱۳۱ واحد رسید و شاخص کل فرابورس هم در وضعیتی مشابه، بیش از ۹۰ واحد زیرش کرد و به پله ۱۷ هزار و ۵۹۶ واحدی عقب نشست.


زنگ خطر بورس؛ کاهش ارزش معاملات


مهم‌ترین و البته سهمگین‌ترین موضوع در سقوط این روزهای شاخص بورس، کاهش شدید ارزش معاملات است. مجموع معاملات امروز بازار سهام تهران به ارزش ۴.۳ هزار میلیارد تومان با حجم اندک ۳.۳ میلیارد برگ سهم بسته شد که زنگ‌های خطر را برای بورس تهران به صدا درمی‌آورد.


بزرگان منفی‌ساز


امروز تمامی نمادهای بزرگ و سهم‌های شاخص‌ساز افت کردند و سهم اصلی را در ریزش ۱۱ هزار واحدی شاخص بر عهده داشتند. فملی، فولاد، فارس، شستا، کچاد، وغدیر و تاپیکو، پیشتازان روند منفی معاملات امروز بورس تهران بودند و در فرابورس نیز بزرگانی مانند آریا، مارون، شگویا، سمگا، صبا و زاگرس در بیش‌ترین میزان منفی‌های شاخص کل را رقم زدند.


ارزش صف‌های فروش بالاتر از ارزش کل معاملات روزانه!


در ادامه رکود سنگین بورس تهران، امروز هم بازار شاهد موج خروج نقدینگی سهامداران حقیقی بود که بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان سهم را به حقوقی‌ها فروختند. در چنین وضعیتی، حدود ۹۵ درصد از نمادها با صف فروش متراکم و سنگین مواجه شدند و ارزش این صف‌ها حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان بود که بیش‌تر از ارزش کل معاملات امروز به ثبت رسید. در همین‌حال، بازار سهام امروز تنها ۲.۵ درصد از نمادها را به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان در صف خرید مشاهده کرد!


گروه‌های سبز تابلو هم فیک از آب درآمدند!


در میان تابلو یکپارچه سرخ بورس تهران، برخی از صنایع کوچک هم سبز شدند ازجمله گروه خرده‌فروشی، زراعت و انبوه‌سازی که در مدار مثبت نقل و انتقال سهم را طی کردند. البته در این گروه‌ها برخی از نمادها در صف فروش قفل بودند و قیمت پایانی‌شان تغییری نکرد، به همین دلیل، سبز ماندند!


نشست‌ها و جلسات بی‌حاصل برای بازار سرمایه


با تداوم روند منفی و سقوط بورس، مجلس‌نشینان و دولتمردان به رویه همیشگی، دوباره خبر از برگزاری نشست‌ها و جلسه‌هایی برای بهبود شرایط بازار سرمایه دادند، درحالی‌که نتیجه تمامی نشست‌های اخیر، نه‌تنها گرهی از مشکلات بازار باز نکرد، بلکه بر چالش‌های آن هم دامن زده است.


به گفته برخی رسانه‌ها، محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار امروز در نشست هیات وزیران حضور یافت تا درباره وضعیت بازار سهام گفت‌وگو و تصمیم‌گیری کنند. نتیجه این نشست تا زمان نوشتن این گزارش هنوز منتشر نشده بود.


خبر دیگر هم مبنی بر نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قواست که احتمالا درباره وضعیت بورس هم صحبت‌هایی خواهد شد. البته این نشست قرار بود هفته گذشته برگزار شود اما بنابه دلایل نامعلوم، ملغی شد. حالا باید دید که آیا امروز و فردا تغییراتی در وضعیت بازار سهام ایجاد خواهد شد؟ تجربه نشان می‌دهد که اگر هم تصمیم‌هایی گرفته شود، سرانجام مثبتی برای بازار نخواهد داشت!


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰


همان‌گونه که گفته شد، مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام امروز به۴۳۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز هم کاهش یافت. ارزش معاملات بورس تهران با ۳۲۰۰ میلیارد برگ سهم، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان بود و سهم فرابورس نیز با حجم معاملات بیش از ۳۰۰ میلیون سهم، حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان رقم خورد. گروه بانک‌ها، فلزات اساسی و مواد دارویی به ترتیب با ارزش معاملات ۲۱۹، ۲۱۱ و ۱۹۴ میلیارد تومان برترین صنایع امروز با بیش‌ترین حجم معاملات بودند.


امروز همچنین، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از هزار و ۳۵۰میلیارد تومان رسید و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی رقم خورد. بیش‌ترین سهامم برکت، شستا و وتجارت امروز در پرتفو حقوقی‌ها ریخته شد و حقیقی‌ها نیز بیش‌تر سهام شساخت، فجر و معیار را در سبد ریختند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۸۷,۸۲۰.۲۸ (۱۱۵۲۰.۸۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۸.۱۲۹.۵۶ (۹۴۵.۲۵-)


ارزش معاملات: ۳.۰۴۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فولاد و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۵۹۶.۹۲ (۹۰.۱۰-)


ارزش معاملات: ۱,۲۹۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳۷۹ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، مارون و شگویا


گزارش: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0