رمزارز نیوز
1402/12/27
11:40
سولانا ۴ ساله شد؛ نگاهی به مهم‌ترین دستاوردهای این شبکه در طول این…

اکوسیستم سولانا، روز گذشته ۱۶ مارس، چهارمین سالگرد راه‌اندازی شبکه اصلی خود را جشن گرفت. طی این رویداد، بنیاد سولانا به دستاورد‌های چشمگیر این بلاکچین که شامل پردازش ۲۵۴ میلیون بلاک و ۲۷۶ میلیارد تراکنش تا به امروز است، اشاره کرد.


در طول چهار سال گذشته، سولانا به یکی از بازیگران مهم بخش برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) تبدیل شده و در حال حاضر، میزبان ۲۴۸ برنامه ‌غیر‌متمرکز است.


نکته دیگر در مورد این شبکه، این است که تمرکز‌زدایی به صورت مطلوبی در آن رعایت شده است. شبکه سولانا بیش از ۱۶۰۰ اعتبار‌سنج دارد که زیرساخت توزیع‌شده پایدار آن را تضمین می‌کنند.


در همین حال، ارز دیجیتال بومی این شبکه یعنی توکن SOL ، پنجمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود. توکن SOL با ارزش بیش از ۸۵.۵ میلیارد دلار، همچنان برتری قابل توجهی نسبت به نزدیکترین رقیب خود یعنی ریپل (XRP) دارد.


علاوه بر این، سولانا نفوذ قابل توجهی در حوزه دیفای (DeFi) داشته و در همین راستا، بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه در پروتکل‌های آن قفل شده است. به این ترتیب، سولانا چهارمین بلاکچین از نظر ارزش کل دارایی‌های قفل شده (TVL) است و تنها اتریوم (ETH)، ترون (TRX) و بایننس چین (BSC) بالاتر از آن قرار دارند.


مسیر اکوسیستم سولانا تا به امروز بدون چالش نبوده است که از جمله آن می‌توان به قطعی‌های موردی شبکه اشاره کرد. با این وجود، ثبات و توسعه مداوم سیستم، امکان رفع این مشکلات را فراهم کرده است.


اکوسیستم توسعه سولانا همچنین از تعداد زیادی پلتفرم مختلف نوآورانه پشتیبانی می‌کند. فانتوم (Phantom)، مجیک ادن (Magic Eden)، ژوپیتر (Jupiter) و چندین پروژه دیگر، به وضوح تنوع و نبوغ موجود در این اکوسیستم را نشان می‌دهند.


انتهای خبر

0
0