بااقتصاد
1400/04/01
14:35
شروع فصل گرم دادوستدهای بورس تهران در تابستان ۱۴۰۰ با صعود ۱۸ هزار واحدی/ شاخص کل در نخستین هفته معاملاتی تیرماه وارد کانال ۱.۲ میلیونی می‌شود؟

گزارش بازار/ سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰ در نخستین روز از تابستان ۱۴۰۰، معاملات بازارهای سهام تهران دوباره به دوره رونق و مسیر صعودی بازگشته است. شاخص کل در چهارمین روز پیاپی، امروز هم سبز بود و با ۱۸۲۳۲ واحد رشد به رقم یک‌میلیون و ۱۸۶ هزار واحد رسید و راه کوتاهی تا عبور از کانال ۱.۱ میلیونی -که ماه‌ها در آن راکد مانده است- ندارد. به‌نظر می‌رسد در صورت تداوم روند صعودی در معاملات فردا، چهارشنبه، بازار سرمایه نخستین هفته تابستانی را با شاخص ۱.۲ میلیون واحدی آغاز کند.

عزم دوباره حقیقی‌ها برای خرید سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه، یکم تیرماه، معاملات سهام در تمامی بازارها مثبت بود و شاخص‌ها نیز به رنگ سبز درآمدند. شاخص کل هم‌وزن امروز بیش از ۳۱۵۴ واحد رشد کرد و به رقم ۳۷۳ هزار و ۱۸۳ واحد رسید که نشان می‌دهد سهامداران خرد دوباره عزم خرید کرده‌اند. شاخص کل فرابورس نیز صعود ۱۰۹ واحدی را در ارتفاع ۱۷ هزار و ۴۲۸ واحد رقم زد و بیش‌تر نمادهای بازار اول و دوم سبز بودند.


پیشتازان شاخص‌ساز بورس و فرابورس


در بورس تهران، بزرگان و شاخص‌سازان به پیشتازی فارس، فملی و فولاد، بالاترین میزان رشد شاخص را رقم زدند و نمادهای وبملت، کگل، خودرو و شپنا در رتبه‌های بعدی سبزپوشان تابلو بورس قرار گرفتند.


در بازار فرابورس نیز نمادهای بزرگ میدکو، شگویا، غصینو، ذوب، فرابورس و بپاس صدرنشین مثبت‌سازان شاخص کل بودند و نماد دارویی دتوزیع، تنها معامله منفی بقا بیش‌ترین تاثیرگذاری روی شاخص در این بازار بود.


رشد قیمت بیش از ۳ درصدی ۱۶۹ نماد


طی معاملات امروز بازارهای سهام تهران، ۱۶۹ نماد با رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصدی مواجه شدند و در مقابل، ۱۸۳ نماد هم به افت بیش از ۳ درصدی قیمت رضایت دادند که به‌نظر می‌رسد بر تعداد نمادهای سبز رنگ در روزهای آینده و صعودی بورس، افزوده خواهد شد و معاملات مثبت و منفی سهام بالانس خواهد شد.


کاهش ۳۶ درصدی ارزش صف‌های فروش نسبت به خردادماه


همچنین در وقت پایانی معاملات روزانه، میانگین ارزش صف‌های فروش، در بورس تهران امروز به ۲۴۹۷ میلیارد تومان رسید و نسبت به ماه گذشته ۳۶ درصد کاهش یافت. گروه‌های خودرویی، بانکی و فلزات اساسی با درج بالاترین میزان ارزش معاملات سهام، به‌ترتیب ۵۴۹، ۳۷۵ و ۳۶۳ میلیارد تومان برترین صنایع بازارهای سهام لقب گرفتند و بیش‌ترین میزان حجم معاملات را نیز به خود اختصاص دادند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌سه‌شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰


ارزش کل بازار بورس تهران و فرابورس امروز حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان براورد شد و تعداد معامله در این دو بازار به حدود ۹۰۰ هزار سهم رسید. تعداد معاملات بورس تهران و فرابورس نیز به تفکیک هر کدام ۶۳۱ و ۲۶۰ هزار سهم بود.


باتوجه به افزایش ۱۸ هزار واحدی شاخص کل، مجموع ارزش کل معاملات بورس و فرابورس در دادوستدهای امروز چشم‌گیر نبود حدود ۹۵۰۰ میلیارد تومان با حجم جابجایی ۱۱۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم ثبت شد. از این میزان، سهم بورس تهران که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم را انتقال داد، ۷۲۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس با جابجایی ۱۴۰۰ میلیارد تومان سهم، ۲۲۰۰ میلیارد تومان رقم خورد.


ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس بیش از ۴۵۶۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که طی آن ۲۴۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی به حقوقی انجام شد. نمادهای فملی، وبملت و نوری بالاترین میزان خرید حقیقی‌ها را به خود اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز بیش‌ترین سهم خرید امروزشان را ازمعطوف به نمادهای غصینو، وساپا و وملل کردند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۸۶,۸۹۸.۴۷ (۱۸۲۳۳.۵۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۳.۱۸۳.۰۳ (۳۱۵۴.۸۶افزایش)


ارزش معاملات: ۷.۲۷۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فارس، فملی و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۴۲۸.۴۰ (۱۰۹.۱۵افزایش)


ارزش معاملات: ۲,۲۶۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: میدکو، شگویا و غصینو


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0