فارس نیوز
1401/10/03
16:09
شروع طوفانی بورس در اولین روز فعالیت زمستانی/ رکورد معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ شکست

شاخص بورس در اولین روز فعالیت زمستانی ۴۱ هزار و ۸۰۲ واحد رشد کرد، گروه فلزات اساسی امروز بیشترین تاثیر را روی شاخص کل داشتند که نشان می‌دهد این شرکت‌ها در حال آغاز حرکت جدیدی در بازار سرمایه هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی دی‌ماه، حرکتی طوفانی داشت تا شاخص کل بورس در همان لحظات ابتدایی معاملات وارد کانال ۱.۵ میلیون واحدی (یک‌میلیون و ۵۰۸ هزار) شود و سپس جریان ورود پول حقیقی به بورس نشان داد، زمستان داغی در انتظار بورس قرار دارد.


البته که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند نوسان در ذات بازار سهام است و به صورت محدود در بازار حاکم خواهد بود، اما اکنون ثبات به بورس بازگشته و معاملات آن در وضعیت متعادلی قرار گرفته است. اکنون تحت تاثیر اقداماتی که از سوی مسوولان برای بورس در نظر گرفته شده می توان گفت دیگر نگرانی چندانی برای سهامداران خرد در این بازار وجود ندارد.


اگر رشد سایر بازارها را با بازار سرمایه مورد مقایسه قرار دهیم، می‌توان گفت که بازار سهام از دیگر بازارها عقب است و از جای رشد بسیار خوبی برخوردار است.


برخی دیگر از کارشناسان معتقدند اکنون سهام، ارزان‌ترین دارایی برای سرمایه‌گذاری است، بنابراین افرادی که دارای نگاه بلندمدت برای سرمایه‌گذاری هستند، می ‌توانند اقدام به ورود سرمایه‌‌های خود در این بازار کنند.


* فتح کانال ۱.۶ میلیون واحدی، به زودی


علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره عوامل موثر بر رشد بازار سرمایه می‌گوید: افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی، تورم داخلی و رشد قیمت ارز از جمله عواملی است که در روزهای گذشته منجر به رشد بورس شده است.


وی ادامه داد: شرایط بازار سهام در چند هفته گذشته بهبود یافته و از مدار رکود و ریزش خارج شده است؛ سرمایه ‌گذاران باید اطمینان به روند افزایشی و رشد بازار داشته باشند. شاخص بورس اکنون در مسیر رشد خود با مقاومتی همراه است که می‌تواند به‌راحتی از این مقاومت عبور کند و اهداف جدیدی را برای خود در نظر بگیرد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد شاخص بورس دور از دسترس نیست و انتظار می‌رود شاخص بورس به زودی به این کانال دست یابد.


* بازدهی ۲.۷۹ درصدی شاخص کل بورس


در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۴۱ هزار و ۸۰۲ واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۳ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۲.۷۹ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۱۰ هزار و ۵۵۲ واحدی در سطح ۴۵۶ هزار و ۲۷۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص ۲.۳۷ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۳۶۵ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۵۳۸ واحد قرار گرفت.


* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان افزایش یافت، ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان بود که ۱۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۶۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۷ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در سال ۱۴۰۱ است. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۵۲ درصد بوده است.


* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه


در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۴۸۵ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.


بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شتران (شرکت پالایش نفت تهران)، وپاسار (بانک پاسارگاد) و شپدیس (شرکت پتروشیمی پردیس) اختصاص داشت. در سوی دیگر نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، فولاد (فولاد مبارکه) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین خروج پول را داشتند.


* رشد قیمت ۹۲ درصد نمادهای بازار سهام


در پایان معاملات امروز، ۹۲ درصد نمادهای با رشد قیمت و ۸ درصد سهم ها با کاهش قیمت مواجه شدند. در جریان معاملات روز شنبه، ۲۱۱ نماد صف خرید داشتند و ۱۰ نماد با صف فروش مواجه بودند.


مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۷۵ درصدی به ۶۲۲ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۴ درصد افزایش یافت و ۲۵۲ میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم ۴۶۳ میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.


در پایان معاملات نماد شتران (شرکت پالایش نفت تهران) با صف خرید ۴۶ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از شتران، نمادهای کویر (شرکت فولاد سپید فراب کویر) و خفنر (شرکت فنرسازی خاور) بیشترین صف خرید را داشتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0